Foder till känslig häst

Galant

Trådstartare
Jag har en häst som lätt får skav och har en del problem med hovarna. Fick häromdagen tips på ett foder som ska vara extra bra med tanke på detta; Baileys musli oat balancer. Finns det någon vänlig själ här på buke som har erfarenhet av detta foder?

Sv: Foder till känslig häst

Finns det ingen som hört något eller har erfarenhet av detta foder?!

Jag har en häst som lätt får skav och har en del problem med hovarna. Fick häromdagen tips på ett foder som ska vara extra bra med tanke på detta; Baileys musli oat balancer. Finns det någon vänlig själ här på buke som har erfarenhet av detta foder?

Jag undrar lite. Varför skulle det vara bra mot skav och hovar?

Nu blev jag nyfiken.
På vilket sätt skulle ett foder motverka skav?

Beroende på hovproblem kan man ju ge biotin annars.

Vad jag förstår så kan känslighet i hud och dåliga hovar komma av att hästen inte tar upp alla näringsämnen som den ska alternativt får för lite av tex protein. Det som då kan vara till hjälp är ett foder som är "lätt att processa".

Under hösten har han fått lusern samt groov 125 för att kompletera upp proteinet då vårt ensilage har lågt värde. Åsikterna verkar vara varierande om hur bra det är och om det är optmalt.

Vad jag förstår så kan känslighet i hud och dåliga hovar komma av att hästen inte tar upp alla näringsämnen som den ska alternativt får för lite av tex protein. Det som då kan vara till hjälp är ett foder som är "lätt att processa".

Under hösten har han fått lusern samt groov 125 för att kompletera upp proteinet då vårt ensilage har lågt värde. Åsikterna verkar vara varierande om hur bra det är och om det är optmalt.

Jag misstänkte att det var så.
Jag är inte expert på detta men vad jag förstår är lusern ett bra foder till hästar. Sedan kanske den behöver ännu mer proteiner. Det beror ju på ensilagets värden.

Jag skulle prova att ge linfrön istället. Fungerar otroligt bra mot skav.

Skulle kunna öka lusern mängden men hamnar för högt i kalcium. Har därför valt att komplettera med groov.

Jag vet inte så mycket om färdigfoder. Men för mkt kalcium kam man ju justera genom annat mineralfoder.

Tackar för de tips jag fått men undrar fortfarande över om det inte finns någon enda här på buke som känner till fodret. Jag skulle vilja veta mer om det. Jag hittar knappt något när jag googlar heller. Ge er till känna ni som vet! :bump:

Hej gumman... Har hittat lite info om Baileys oat balancer mix.
Sök på Gillinge går de har utförlig info kring de olika fodersorterna. Fick iaf fram följande:
Mj/Kg 14
Starch 33
Smältbart Rp: 18%
Oil 5%
Fibrer 5%
Aska 9%
Kalcium 1,6%
Fosfor 0,8%
Selen 0,8 mg/kg
Koppar 90 mg/kg
Magesium 0,4%

Kostade 252:-/säck

Tackar och bockar för hjälpen! Det verkar som om endast ett fåtal använder detta foder. Ska ta mig en titt på värdena och bestämma mig om jag skall prova eller inte. Det borde ju inte kunna bli katastrof. Nästan märkligt att ingen har något, varken bra eller dåligt, att säga om det. Är det verkligen ingen som har kännedom om detta foder!?

Innehåll: Grass Meal, Distillers’ Grains, Wheatfeed, Micronised Soya, Dicalcium Phosphate, Molasses, Calcium Carbonate, Vitamins and Minerals,Yea-Sacc1026 yeast culture, Lysine, DL-Methionine

Huvudingrediensen är gräsmjöl, alltså malet hö. Om det var betydligt billigare än lusern skulle jag tycka det var intressant, det lär det dock inte vara.

Så lusern a 3,3 kg och 10 gram bakjäst per dag (om man vill åt jästbiten) för 40 öre är ett ganska likvärdigt val.

Någon ingrediens i baileys som skulle ha ngn speciell effekt på huden finns inte. Dock kunde man tänka sig att en skvätt linfröolja kunde ha det. HH

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svar! :bow:
Som det är nu står pållen på en foderstat med hösilage (fri tillgång) med låga värden, lusern hackat strå ca 2 kg, kraft groov 125 1kg, havre 2kg samt en mindre giva betfor. Får dessutom linfröolja och B-vitamin.
Han är ett 173 cm stort kantigt halvblod som har haft krångel med ett bakknä och inte ridits fullt ut. Han är nu pågång till normal nivå, dvs medelhårt jobb 6 dagar/v med varierat arbete. Han får väldigt lätt skav och hovkvaliten är inte den bästa. Har nästan aldrig tappskor och hovar som växer bra men han dras med hovsprickor.

Vad jag förstår av ditt svar så finns det ingen större anledning att ändra foderstat, möjligen jästen då, utan att behålla den som den är. Har jag fattat rätt? Finns det andra möjligheter som bättre tillgodoser hans behov?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka