Foder till hypernervösa hästar?

M

Move_Over

Jag har en häst som haft ont iryggen ett bra tag.
Börjar fundera på om det har att göra med att hon är så spänd..
Hon är väldigt nervös och spänner hela ryggen när hon hör något konstigt, eller ser något.. Vilket är väldigt ofta... :smirk:
Hon har länge gått på ungefär 1kg kraft, Kurant Special heter det.
Jag sänkte hennes kraft för ungefär en vecka sedan så att hon bara äter ca. 1/2KG om dagen.Vill nu försöka ge henne något annat.... Något som inte ger lika mycket energi men ändå tillför vitaminer och mineraler..

Undrar nu om ni har något tips??

Hälsningar Malin

Sv: Foder till hypernervösa hästar?

Det är inte alls säkert at din häst behöver något kraftfoder alls, utan som du själv skrev, mineraler och vitaminer. Det är inte ens säkert att du behöver tillsätta något alls. Det beror helt på vad du har för grovfoder, och hur mycket du ger av det. :)
Många hästägare verkar ge kraftfoder "för att man ska" utan att egentligen fundera över om det behövs. Vet hästägare som febrilt letar efter rätt kraftfoder, för att hästen blir för pigg och för fet...utan att reflektera över att om hästen är för pigg och för fet, så lär den inte behöva mer energi. Du verkar ju vara på rätt väg i dina funderingar, eftersom du ger bara 1/2 kg, men som sagt, du kanske inte ens behöver ge det? Hur är hullet på hästen?

Om hästen behöver protein men inte mer energi är lusern ett bra alternativ.

Jag ger lusernpellets som enda tillskottsfoder till hingstar som behöver protein för musklerna men som har alldeles nog med energi som det är...

Jag tycker att de blir lugnare och mer harmoniska jämfört med tidigare när jag gav dem ett helkraftfoder.

svar till via

Hennes hull är bra just nu. Men hon har väldigt enkelt för att tappa i muskler och vikt.
Har funderat på att ge henne fibergi (eller vad det nu heter :d ). Det ska vara ett lågenergifoder med vitaminer och mineraler.
Men jag vet inte riktigt.
Vill ge henne något mer än bara hö ensilage nu till sommaren.

Hälsningar Malin

Har hon gräs i hagen så klarar hon sig nog fint med silage/hö tillsammans med gräset, tills det är så mkt gräs att hon håller sig fin i hullet på det (massor med protein nu i gräset)

Håller med via, att det är helt beroende på grovfodret (kvalitén och mängden) hur mycket kraftfoder hon ska ha.

Jag skulle nog analysera grovfodret och sedan se hur mycket extra energi, protein och mineraler hon behöver. Vem vet, hennes energibehov kanske täcks av grovfodret?

Om det fattas både protein, energi och mineraler för att täcka behoven så skulle jag nog först öka på med lusern så att det täckte lite mer av proteinbehovet och sedan ge litegrann helfoder och eventuellt mineraler.

Om det bara fattas protein så tror jag att man kan byta ut en mängd hö/silage mot lusern.

Har hon överskottsenergi och det är därför hon är nervös så tror jag att det blir mycket bättre om du smider till foderstaten lite för att passa bättre.

Brist på magnesium sägs vara stressande, så kolla Mg-innehållet i din foderstat. Det förutsätter dock att du har en analys på ditt grovfoder...

Annars kan jag inte ge mera tips än att se till att foderstaten är balanserad, och att du tar ut en massör/equiterapeiut/equiatriker för ryggen.

Jag tänkte på det här med lusern... Vad är det som är bra med det? Näringsämnen och så??

*Det är ett grovfoder, vilket hästar har lättare att bryta ner än stärkelserikt spannmål.
*Ger man det i hackad form så ger det nästan samma ättid och sysselsättning som hö.
*Det innehåller mycket protein och kalcium, så det bör man räkna på i totalfoderstaten.
*Kraffts lucern (hack och pellets) innehåller per kg foder: 8,5 MJ, 105 g smrp, 2,8 g P och 12 g Ca. Andra tillverkare kan ha andra värden.

Lucernhack är mitt absoluta favoritfoder, ger det som enda tillskott så långt det räcker! :d

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix