foder till hund som behöver gå upp i vikt..

Meibla

Trådstartare
För att göra en lång historia kort.

Jag fick för ett par veckor sedan ett samtal från en vän, där hon undrade om vi kunde ta hennes hund ett tag för att hon inte har tid med honom.
Snäll som jag är (och har lite väl svårt för att säga nej, trots att jag borde, höggravid och allt) så åkte vi och hämtade hunden.

MEN han är så smal! Revbenen, ryggraden och höftknölarna känns alldeles för tydligt och han skulle behöva lägga på sig några kilon. Typ 5-6 eller nåt sånt.

Har inte behövt fundera på "gå upp i vikt"-foder sedan jag hade Mulle, vilket är några år sedan. Ixi har jag snarare motsatt problem med, hon blir väldigt lätt för tjock, så jag är ganska lost i foderdjungeln just nu.

Hittills har han fått samma foder som Ixi, Brit care Vension, men det känns som att han skulle behöva något annat.

Ska man satsa på valpfoder eller nåt högenergi? Färskfoder har jag ingen plats för så det behöver tyvärr vara ett torrfoder. Helt inte allt för snordyrt heller då jag inte har en aning om hur länge han stannar. Ägaren svarar inte när jag försöker få tag i henne. Suck.
Hjälp!

Sv: foder till hund som behöver gå upp i vikt..

Jag har Eukanubas högenergifoder "Working and Endurance" till min hund som har svårt att hålla vikten tycker det är bra :)

Min hund blev tjock jättelätt av Standardt och Magnusson M&B. Tyvärr fick hon jättedåliga(!) trampdynor av Magnusson, men det behöver ju inte betyda att alla hundar får det. Fördelarna med de fodren är också att de är svensktillverkade och billigare än många andra foder trots att de har bättre innehåll än de flesta andra. Finns både vanliga varianter av de fodren och högenergi, så det går ju att börja med det vanliga och gå över till högenergi om det skulle behövas.

Var väldigt lågt med fett i just det fodret hunden han. Jag hade fortsatt med Brit care, men något annat. För jag tycker det är ett bra foder.
Man behöver ju kanske inte alltid byta märke för få hunden gå upp eller kanske ner i vikt. Utan bara prova något annat inom samma märke.
Brit Care activity kanske vore något..

Svarar alla på en gång :)

Stsndardt och magnussons har jag hört väldigt blandade åsikter om. Många bra men även många dåliga :S

Grana; ja brit care tycker jag också är bra så det kan jag helt klart fortsätta med. Frågan är mest om man ska ha högenergi eller valp i så fall. Båda ligger ju högre i fett än "normal'.

Hunden i fråga är för övrigt en 6-årig schäfer/leonberger, hane

Stsndardt och magnussons har jag hört väldigt blandade åsikter om. Många bra men även många dåliga :S

Det är väl så det blir när MÅNGA ger de fodren. Själv har jag inte sett en enda hund som fungerar utmärkt på Eukanuba eller Royal Canin, ändå finns det gott om folk som är nöjda med de fodren så det lär ju finnas någon hund någonstans som faktiskt mår bra på det (även om jag själv är skeptisk ;) ).

Plus en på det.

Jag har använt Magnussons ganska många år, är helnöjd. Deras vanliga M&B har genererat en fet hund vid rekommenderad giva.

Grana; ja brit care tycker jag också är bra så det kan jag helt klart fortsätta med. Frågan är mest om man ska ha högenergi eller valp i så fall. Båda ligger ju högre i fett än "normal'.

Kolla på kaloriinnehållet. Activity är mer kaloritätt än valp (ca. 200 kcal mer per kg foder). :)

Svarar alla på en gång, igen :)

Jo det är nog så att inget foder är optimalt för alla :)

Det blev iaf en säck Brit care activity. Nu ska jag bara lyckas se till att fröken matvrak ger fan i att gå och sno hans mat :D

Ställde förövrigt honom på vågen nu när vi var inne i djuraffären och den stannade på 27 kg :crazy: jag har ingen större koll på vad hans idealvikt ska vara, men över 34-35 borde han väl väga med tanke på hans storlek :S

Minst sagt, han är mest bara skinn, ben och en massa päls :crazy:

Dock insåg jag precis att jag inte alls köpte brit care activity, arion performance var det visst. Underbart med gravidhjärna så man har noll koll på saker o ting.

Senast ändrad:

Min väldigt aktiva australian kelpiehane på 1,5 år får Britcare activity vilket har fungerat bra, han har hållit hullet(slimmad visserligen men det vill jag att han ska vara) på en "normal" mängd foder.

KL.

Tänkte passa på att sno tråden lite för en fråga på samma ämne:

Nu har vi börjat simma en hel del + att vi är lediga och det blir mycket promenader och bus ute så har hunden rasat vikt, inte ett gram fett är kvar tror jag men en hel del muskler har han såklart. Självklart ska han få mer mat men hur mycket som helst kan han inte trycka i sig.

Om man ska komplettera med något energirikt, vad är lämpligast då? Nu häller jag lite rapsolja på maten men något säger mig att ister skulle vara bättre? Något annat?

Förutom detta torrfoder får han ofta märgben, grisfötter och grisknorrar vilket att väldigt fett alltihop. Kan en hund få för mycket fett?

Vi ska på rasspecialutställning om mindre än en månad och jag vill helst inte komma med en hund som ser ut som ett spjälstaket :(

KL

en fundering bara.... han har inte mask eller så??
kankse han bara varit stressad innan?! om ni nu gr ut mer o han får annan aktivering ihop me sin nya kompis kankse han kommer äta bättre. men kolla masken är ju enkelt gjort...

Han avmaskades dagen efter han kom till oss, men det är mycket möjligt att det kan vara en del av hans problem. Kan kanske vara bra att köpa en sån på apoteket och skicka in dock.

Aptiten är det dock inget fel på, är snarare så att han kastade sig över maten och slukade allt utan att tugga första veckan. Nu går det inte riktigt lika fort, även om vi helst hade sett att han åt lite lugnare

Han avmaskades dagen efter han kom till oss, men det är mycket möjligt att det kan vara en del av hans problem. Kan kanske vara bra att köpa en sån på apoteket och skicka in dock.

Aptiten är det dock inget fel på, är snarare så att han kastade sig över maten och slukade allt utan att tugga första veckan. Nu går det inte riktigt lika fort, även om vi helst hade sett att han åt lite lugnare

Tycker det tyder på att han varit hungrig länge. Eftersom han lugnat sig något efter ett tag.
Fick en häst en gång som var så mager. Han åt konstant i 3 veckor, sen började han äta nomalt..

har u inte möjlighet att gå ut eller ta med ut maten på typ morgonvända o kvällen, och när ni r nära hemmet sprida ut maten på gräsmatta?? så han äter långsammare helt enkelt för att bitarna inte ligger på samma plats ;) under tiden får Ixi-flickan sitta i koppel o titta på eller leka lite med er?! =)
jo eftersom ni sen går hem irekt så blir det vila efter maten...

Då får ta och kolla på min lite då, hon äter Eukanuba sensitive skin ;)
Perfekt hull/kondis, perfekta tänder, inte längre irriterad i öronen. Huden är fin, pälsen är super glansig och mjuk. Hennes mage verkar "trivas"

Denna hunden har innan haft torra trampdynor (sprack så torra dem var) varit lite småmjällig och haft lite irritation i sina öron fram och tillbaka, även haft svårt att hålla hullet. Hon vägde 6 kg innan, nu väger hon 7,5 kg :D

Men jag verkar hittat rätt :D

Han fattar inte riktigt det där med att leta upp maten på gräsmattan, jag har redan testat :p
Häller ut det på en plåt nu men han är som en dammsugare, dock tuggar han maten nu, vilket är mer än man kan säga att han gjorde innan.

Förhoppningsvis inser han väl tids nog att maten serveras med jämna mellanrum så han inte behöver stressa.

Muffinsplåt tror jag att Alexandra_W använde när hennes riesen hade opererats för magomvridning.

Muffinsplåt var ett bra tips, det ska jag testa!

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
588
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Behöver tips om mat till känsliga magar. Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade...
2
Svar
24
· Visningar
8 174
Senast: sooetnos
·
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 847
Senast: Monifa
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar