Foder till högtränande häst?

K

Konie

Vårt sto som är i toppkondition tappar lite hull. vad kan man ge som "booster"?

Sv: Foder till högtränande häst?

MER mat? ;)

Och mer seriöst, det beror ju lite på vad det är hon äter redan nu, men tappar hon hull så är det ju mer energi som behövs. Högenergifoder av något slag är väl att rekommendera kanske

Fick ett "slirigt" påstående att mer proteiner skulle göra susen.... Tycker att hon äter proteiner som "en häst".

Om det är hull hon tappar så är det mer energi som behövs.
Högtränade hästar kan ha svårt att få i sig tillräckligt om inte näringskoncentrationen är tillräcklig. Grunden för en hög näringskoncentration är ett grovfoder med höga värden om inte detta går att ordna mkan man bli tvungen att hålla igen lite på grovfodret o ge lusern eller lämpligt kraftfoder istället.
PL

Vad äter hon nu?olja är ju en bra "energiboost", annars ett foder med mkt energi i tex krafft sport.
Annars kan du ju öka högivan i första hand till fri tillgång, sedan öka krafftfodret om det inte hjälper...

Höet är tyvärr inte det bästa i år.... och de andra i samma ålder, träning osv här hemma ser helt ok ut. Kan det vara så att vissa hästar "bränner" mer energi i samband med hård träning och tävling? Vill tillägga att det är en varmblodstravare.

Olja är definitivt ett bra sätt att öka energitätheten i fodret!
Vad menar du med "bara energiboost" förklara.
PL

hmmm...jag skrev BRA energiboost, menar att det är en bra energikälla, det är väl det enda " fodret" som bara ger energi och inte protein?

än en gång..vad äter den nu? Vi har en travare(varmblod)som är hos en känd tränare, där får dom beroende på säsong krafft groov 125/sport. Vid högsäsong äter dom 10 kg bra hö(vet inga värden) sedan 3-5 kg sport/dag uppdelat på 5 mål.

Min extremt svårfödda tävlingstravare som dessutom är kräsen......Tog sig när jag gjorde följande.

Hon får så mkt hö hon vill men äter kanske 3-4 kg..
Så får hon hur mkt lucernhack hon vill, kanske 3 kg.
För att hon får för lite fibrer så ger jag henne ett par kg morötter, vilket även visaade sig öka aptiten.

2 kg Matildahavre
1 kg Krafft energi
3 dl olja
3 dl solrosfrö

Hon drack dåligt och på inrådan från homeopaten så får hon rivet gult skal av en halv citron varje dag. Dricker hon mer så blir hon hungrigare..
Skillnaden med citron/utan citron är 20 liter vatten. Det tar ca en vecka innan man märker skillnad.
det som hjälpte mest och som jag gillar minst var att jag begränsade hennes hagvistelse:cry: Det tar en massa energi att stå ute i kylan och bitande SKånevindar...

3 timmar på förmiddagen går hon ute, sen in och äta ett par timmar, ridas eller köras och sen en godnattpromenad i koppel på kvällen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 028
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar