Foder till het ponny

D

Dancing

Hej, jag läste inläggen ang. foder till het ponny.
Vi har ett D-ponny sto, 8 år, i markarbetet är hon lite bekväm men när hon kommer in på en hoppbana blir hon helt annorlunda.
Det går bara fortare och fortare och tar man i henne kickar hon bakut, får hon springa som hon vill går det bra men risker är att hon gör både sig själv och ryttaren illa.
Har hört att man kan ge magnesium eller humle till heta hästar, är detta att rekommendera?
Ska man undvika hösilage och ge hö istället? Hon får kraft grund. Pappa och farfar är galoppörer, ligger kanske i generna.
:bump: :bump: Tacksam för svar.

Sv: Foder till het ponny

Magnesium minskar utsöndringen av stresshormon eller nåt så om hästen springer för att den är stressad kanske det kan funka? Ligger nog mycket i generna som du säger.. Hon får inte för mycket energi? Annars låter det nog som att fodret inte är en så väldigt stor anledning eller åtgärd.

Liknande trådar

E
Foder & Strö Hej! Jag har en gammal (21 år) nordsvensk som alltid varit väldigt het i ridningen, men i övrigt lugn och trevlig. Tidigare reds han...
Svar
3
· Visningar
769
Senast: MaRomer
·
G
Foder & Strö Skulle bli mycket tacksam om jag kunde få lite tips på vad man kan ge för foder till en häst som är mycket het samtidigt som hon har...
2
Svar
24
· Visningar
2 251
Senast: Genesis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar