Foder till häst med gaskolik???

Hera

Trådstartare
Efter att min häst har haft tre anfall av gaskolik på tre veckor, behöver jag nu tips på foder som kan förebygga detta.

Hon äter just nu 1 kg korn, mineraler och ca 11-12 kg hösilage.
Hösilaget har bra värden....

Korn har jag nu fått höra att det inte va bra till kolikhästar.

Givetvis så har hästen varit inne på klinik. Massa prover har tagits, men ingenting har hittats mer än att hon va uttorkad. Vet. tror att hon är uttorkad pga att hon varit dålig till o från i tre veckor, men jag är inte lika säker. Detta är en häst som kan strunta i att dricka. Så det ges redan vatten med "Betforvatten" i, krafftfodret läggs i rikligt med vatten och hon får jummet vatten flera ggr om dagen.

Sv: Foder till häst med gaskolik???

Hera skrev:
Efter att min häst har haft tre anfall av gaskolik på tre veckor, behöver jag nu tips på foder som kan förebygga detta.

Givetvis så har hästen varit inne på klinik. Massa prover har tagits, men ingenting har hittats mer än att hon va uttorkad. Vet. tror att hon är uttorkad pga att hon varit dålig till o från i tre veckor, men jag är inte lika säker. Detta är en häst som kan strunta i att dricka. Så det ges redan vatten med "Betforvatten" i, krafftfodret läggs i rikligt med vatten och hon får jummet vatten flera ggr om dagen.

Som sagt, Dynavenas MASH!
Vanligt hö är mildare för magen, så jag rekommenderar det.
Lägg höet intill vattenbaljan, så det blir logiskt för hemnne att dricka efter maten.
Korn kan också vara problem för en häst med känslig mage.
Byt kraftfoder! (och ge så lite som möjligt, och så mycket hö som möjligt, för bästa magresultat!)
Ta bort allt som kan störa hennes känsliga mage och tillsätt milda saker som gynnar.
Jag har haft enorma problem med kolik på mina hästar, och det försvann med dynavena, men det finns säkert fler lika bra alternativ.
Min ena häst tål inte ens betfor, så känslig är han.

Oki, ska prova detta. Hon som säljer Dynavena här håller på att räkna på foderstat....

Jag skulle först och främst kolla upp grovfodret. Gaskolik orsakas välldigt ofta av foder av dålig kvalite. Bra värden säger inget om den hygieniska kvaliten.

Ta bort kornet!jobbigt för magen!ge betfor och kli,,då blir det säkert bra.
jag ger salt till min som dricker dåligt!
lycka till,,,,

Jag skulle skaffa HÖ av ordentligt bra kvalitet och skippa kraftfodret helt och hållet.
Det finns kraftfoder som belastar mag-tarm system mer eller mindre, men i slutändan så är alla kraftfoder en belastning för grovtarmskomplexet och ökar risken för kolik.

Det enda jag vågar ge mitt sto är:
Fri tillgång på hö
Krafft Groov Plus
Musli
mineraler
B-vitamin
Rapsolja.

När hon fick havre förra vintern fick hon kolik och i veniet började vi inte ens med det. men sen fick hon klik igen å då tog vi bort betfören sen blev det bara bra.

Hon är dräktig och har inte haft kolik sen i september=)=)

jippi gumman

Jag har hösilage med mkt bra värden och bra kvalitet.

Betfor kan hon inte äta, då fullkomligt sprutar det ut där bak...:crazy:

Nu får hon bara lite lusern och foderjäst....En vecka har gått sen förra kolikanfallet. Är mkt nervös nu att det ska komma tillbaka idag eller imorgon som det gjort nu i tre veckor...:cry:

Hera skrev:

Nu får hon bara lite lusern och foderjäst....En vecka har gått sen förra kolikanfallet. Är mkt nervös nu att det ska komma tillbaka idag eller imorgon som det gjort nu i tre veckor...:cry:

Försök ge bara rent hö och Mash, inget annat.
Pro-viva eller "Mag-Tarm" skulle jag hellre prova i första hand för förbättrad bakterieflora.

Hera skrev:

Jag tror hösilaget försämrar situationen.

Hej,
Måste bara hålla med om att du borde prova Dynavena Mash.
Har en inackordering som har en häst som är buköppnad för några år sedan pga gaskolik. De hade jättebry med vad de skulle fodra med när hästen var opererad och återställd och livrädda att det skulle hända igen. Valet blev Dynavena och till en början ofta Mash men numera går hästen på 2 mål Dynavena 100 och 1 Dynavena 50/havre.
Målet är att gå helt över på 50 och havre då det är billigare.
Mashen ges fortfarande då och då men inte längre regelbundet. Mer som en genomkörare i systemet och för välbefinnandet...

Lycka till!

(Dynavena användare sedan 5,5 år tillbaka, ägare till 7 hästar olika åldrar som ALDRIG haft några magproblem ;-)

Tror oxå hösilaget försämrar situationen... MEN... en sak som jag märkt på mina hästar är att när det är geggigt väder och de går ute och i princip dricker leran i hagen så blir de oxå sämre i magen.
Så fort det blir torrt igen så blir magarna bättre på ett par dagar.
Kan oxå vara en anledning kanske? Fundera på det?

Hera skrev:

Hej!
Jag är nyfiken på hur det har gått med din häst sen sist?
Hoppas det har vänt.
Tölva

Nu har hon inte varit dålig på två veckor.

Jag är nästan 100% säker på att det beror på att hon inte dricker som hon ska....

Hon dricker mkt mindre än de andra två hästarna.

Nu slår jag 5 l ljummet vatten över lusernet 3 ggr om dagen. Det är inte alltid hon vill ha direkt, men de har alltid slunkigt ner till nästa fodring....

Hon verkar vara lite en varannan dag drickare...

FÖR MYCKET protein i grovfodret kan också ge problem. Mellan 30 och 60 smrp brukar gå bra, vi hade 88 ett slag och det tog 1,5 timme att mocka varje box.... :-(

Hera skrev:
Nu har hon inte varit dålig på två veckor.

Jag är nästan 100% säker på att det beror på att hon inte dricker som hon ska....

Hon dricker mkt mindre än de andra två hästarna.

Nu slår jag 5 l ljummet vatten över lusernet 3 ggr om dagen. Det är inte alltid hon vill ha direkt, men de har alltid slunkigt ner till nästa fodring....

Hon verkar vara lite en varannan dag drickare...

Det var ju jätteskönt att höra att hon inte har fått något återfall.
Har du provat Mash än, som rensar ut tarmen ordentligt varje gång man ger det, så det inte blir stopp i maskineriet?

Själv ger jag mina hästar det varannan dag.

Termotunna för varmvatten från Bole skulle kanske rädda dig från överansträngning. Det är JOBBIGT att ha en sjuk häst.

MVH Tölva

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 236
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 860
Senast: Buck
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar