Foder till häst +16 år

Z

zuddaz83

Hej
Tänkte jag skulle kolla med er som har lite äldre hästar... typ 16 år och uppåt..
vad ger ni dem för foder?
Har en varmblods dam på 17 år.. pigg så man skulle tro hon e unghäst ibland...

Vore skoj o se vad ni stoppar i dem och hur mycket:-)

Sv: Foder till häst +16 år

Jag är sådär tråkig och ger inte en massa extratillskott. :P Häst får; fri tillgång på hösilage (lösdrift), samt mineraler och lite korn. Silaget analyseras varje höst och tillskottet läggs upp exakt då jag sett analysen. Just nu har Herr Häst knubbat till sig lite väl mycket pga betet, men vanligen håller han sig väldigt fin med det här upplägget. Inte tunn, inte knubbig.

Väninnan däremot har en mager individ som får mängder av extragrejer - det är lucern, olja, betfor... Lantmännen blir rika på den hästen.

Min ponny som är 18 år. Hennes foderstat är vanligtvis i grund och botten ett bra grovfoder och så extra
protein (sojamjöl eller krafft muskel t.ex.), linfrö, chondrogen, e-vitamin. Mineraler får hon vid behov.

Jag har ett antal hästar här som är mellan 18 och 22 år. På sommaren klarar alla sig på bara bete. På vintern får dom fri tillgång på grovfoder som är lite finare i strukturen (lättare att tugga) någon får lusern och en den äldste får Hippo Alfa när det som kallast på vinter.

En 16-årig häst har i normalfallet inga särskilda behov pga sin ålder.
Jag har tre 18-åringar, en 20- åring, en 21-åring och en 24-åring (med stort underbett...), ingen av dem kräver än så länge något annat än bete sommartid och bra grovfoder vintertid.

kl

Mina går på lösdrift i norrland och har fri tillgång på grovfoder i småmaskiga nät. Jag har haft lite låga värden så det har blivit lite kraftfoder det senaste året...

23-åringen har ätit betfor, havre, mineraler och lusern. 20-åringen, som är väldigt lättfödd, har fått lite betfor, mineraler och lusern. Jag ger dock inga mängder, utan det handlar om ett par hundra gram torr betfor till den äldre/ett par nävar till den yngre, 1/2 kg havre och ca 1/2 kg lusern.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 727
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 385
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama