L
LindaK
Hjälp! Jag har köpt mig ett gammalt sto som är i ett uruselt skick. Hon är 21 år gammal, inte en muskel på kroppen och tunn över revbenen, men ändå pigg och glad. Funderar över vad jag ska ge henne för foder. Naturligtvis så mycket grovfoder som möjligt men jag är rädd att det inte är tillräckligt mycket protein i hösilaget vi har i stallet. Tyvärr är det inte analyserat och jag kan inte göra det heller. Så jag tänkte komplettera med lucern. Vårt hösilage har ca 60-65 % TS. Tycker ni hästen får tillräckligt med TS om hon får 6 kg hösilage och 3 kg lucern? Hästen ifråga är ett trakehnersto, 165 cm i mkh och ska väga ca 600 kg skulle jag tro. Väger nog inte mer än 450 kg idag. Hur hög TS-halt är det i Lucern? Hittar inte uppgifterna just nu. Tänkte förutom hösilage och lucern ge henne lite betfor, vetekli och Krafft Groov. Jag räknar med ett ungefärligt värde på hösilaget, utifrån vad andra hösilage har för värden tagna vid ungefär samma tidpunkt. Dessutom vet jag vad som är i och hur det är gödslat.
Vilkka värden hade ni lagt hästen på? Och vilken kvot MJ/SmRP?
Vore tacksam för hjälp! Mvh / Linda
Vilkka värden hade ni lagt hästen på? Och vilken kvot MJ/SmRP?
Vore tacksam för hjälp! Mvh / Linda