Foder till gammal häst

Joyride

Trådstartare
Min arab är hela 31år gammal och behöver mera fett på kroppen.
Finns det något bra kraftfoder till gammal hästar?, har ingen annalys på hösilaget men han har fri tillgång.
Han får oxå Lucern
 
Hur är hans tänder?

Utan analys är det ju lite svårt att säga vad det är som fattas när det kommer till näring. Han har fri tillgång, men hur mycket skulle du uppskatta att han äter i kilo av grovfodret?
Är det protein som saknas hade jag gett potatis -eller sojaprotein som supplement. Det är smakligt och mer koncentrerat än lusernet. Är det mer energi han behöver hade jag gett en del havre plus olja med varje måltid.

Fördelen med supplement över färdigfoder är att du kan justera nivåerna bättre, han kanske behöver lite energi och mycket protein, köper du ett färdigfoder med högt av båda kan det vara svårare att balansera än om du tillsätter själv.
 
Min arab är hela 31år gammal och behöver mera fett på kroppen.
Finns det något bra kraftfoder till gammal hästar?, har ingen annalys på hösilaget men han har fri tillgång.
Han får oxå Lucern
Min gamling (shetlandsponny) får ett kilo av vardera lusernpellets och Vitafor Derby (energifoder) som jag blöter tillräckligt mycket för att de ska falla sönder utan att bli gröt (han gillar inte gröt) de perioder då han behöver lägga på sig mer hull. De ger mer av "allt", vilket kan vara nödvändigt för äldre hästar.

Sen är det ju, som vanligt, så att det är omöjligt att veta vad hösilage innehåller utan analys.
Men, till en såpass gammal häst hade jag nog egentligen bara rekommenderat att "ge mycket mer" av vilket foder som helst. Och ge "lätt-tuggat" foder, så att eventuella tandbesvär påverkar så lite som möjligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: screen
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 489
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp