foder till gammal häst

Elwan

Trådstartare
Skulle vilja ha lite tips och funderingar på foder till en 24-årig valack. Han medicineras för ppid och svarar bra på det, har svårt att hitta ett bra foder bara.
Med ålderns rätt har han tappat överlinjen men tål inte lucern eller soja, har provat kraffts sortiment men han får kliande utslag av det. Så han får bara grovfoder och lite havre, eftersom han haft fång (innan medicinen) så får han ett ganska proteinfattigt hö. Någon som haren lösning på mitt dilemma?
 
Skulle vilja ha lite tips och funderingar på foder till en 24-årig valack. Han medicineras för ppid och svarar bra på det, har svårt att hitta ett bra foder bara.
Med ålderns rätt har han tappat överlinjen men tål inte lucern eller soja, har provat kraffts sortiment men han får kliande utslag av det. Så han får bara grovfoder och lite havre, eftersom han haft fång (innan medicinen) så får han ett ganska proteinfattigt hö. Någon som haren lösning på mitt dilemma?

Havre ska du inte ge till en häst som haft fång. Det är alldeles för mycket stärkelse i det. Dodson & Horrell har bra foder som är speciellt framtaget för fånghästar.
 
Varför får han proteinfattigt hö? Får han inte tillräckligt med protein så är det klart att han tappar överlinjen. En fånghäst har exakt samma behov av protein som vilken häst som helst och protein ger inte fång! Jag förstår inte alls din tanke med att ge ett grovfoder med dåligt proteininnehåll för att sedan försöka tillsätta protein genom att ge andra foder som innehåller mycket protein? Ett grovfoder är alltid det skonsammaste för hästen. Ge alltså hästen ett bra grovfoder. Det är grunden för allt. Då får hästen i sig vad han behöver av protein och energi. Du ska också vara noga med att inte ge något mineralfoder som innehåller järn utan tillsätt istället de mineralerna som hästen verkligen behöver. Havre ska du absolut inte ge. Stärkelserika foder kan trigga igång ett nytt fånganfall.

Bra foder vid fång/PPID är betfiber utan tillsatt melass som speedi-beet och kwikbeet. Vissa hästar svarar också bra på linfrökaka.
 
Undrar det samma varför lite protein? En gammal häst behöver mycket mer protein en än vanlig häst, det eftersom de får svårt att ta upp det med åldern. Tog upp det i någon annan tråd att de flesta är eniga om att det är mer protein som gäller till gamla hästar, men mängden är de inte helt eniga om. De säger allt ifrån 14% till 20% motsvarande den vanliga hästens behov på 10% av foderintaget.

Eftersom soja och lusern är något han ej tål låter det som att han just behöver ett grovfoder med högt proteininnehåll. Ger min p*vos 18+ som är just för seniorhästar, aktiva äldre hästar, PPID/Cushings hästar och liknande. Men det innehåller ju dock både soja och luzern. Förutom det skulle jag också säga SpeediBeet, som de till och med rekommenderar tillnamns med 18+ som ett bra foder för äldre hästar.
 
Jo, det är ju just därför jag ställer frågan med tanke på hans problem med proteinet. Jag vet att han egentligen skulle behöva ett skarpare grovfoder, men han får ju utslag!
Han kliar sig sönder och samman, och det heter ju inte längre proteinet slag men det är just i det sammanhanget jag märker av det.

Spannmål är det som jag hela tiden får gå tillbaka till då vi har egen produktion.
Pavo's foder för äldre/ppid har jag provat liksom kraffts -samma visa.
Mineraler samma sak, på inrådan av veterinär för ett 10-tal år sedan ger jag inte mineraler eftersom det var då problemen först uppstod.

Det är klurigt det här, han är inte smal för att tänderna är dåliga (alla intakta) utan för lite för lågt proteinintag. Men av protein får han klåda. Ingen annan som har liknande problem?

Han är en hejjade på att äta rötter och förbi sig sånt han inte ska, därför får han loppisen för att undvika sandkolik. För att få i honom dem krävs betor, vilket ju kanske inte är det optimala. Har provat mask men det föll inte i smaken.
 
Nu vill jag inte sticka hål på veterinärers kunnande, men mycket har hänt på foderbiten senaste tio åren, vi vet väldigt mycket mer, nya studier har gjorts och vad som gällde för tio år sedan KAN vara ganska omodernt eller inte stämma alls idag.

Det finns många olika sorters proteintillskott man kan ge, kanske finns något som kan fungera? Rådgör med någon veterinär som är intresserad av foder, så borde ni kunna hitta något.

Men av nyfikenhet, vad var det för mineraler som ansågs ställa till problem för hästen? var de balanserade och uträknade utifrån en grovfoderanalys eller gav man någon mineralblandning lite på känn?
 
Nu vill jag inte sticka hål på veterinärers kunnande, men mycket har hänt på foderbiten senaste tio åren, vi vet väldigt mycket mer, nya studier har gjorts och vad som gällde för tio år sedan KAN vara ganska omodernt eller inte stämma alls idag.

Det finns många olika sorters proteintillskott man kan ge, kanske finns något som kan fungera? Rådgör med någon veterinär som är intresserad av foder, så borde ni kunna hitta något.

Men av nyfikenhet, vad var det för mineraler som ansågs ställa till problem för hästen? var de balanserade och uträknade utifrån en grovfoderanalys eller gav man någon mineralblandning lite på känn?

Så kan det mycket väl vara, då var det vanliga krafft-mineraler. Eftersom jag haft hästen i 20 år så har vi provat det mesta.. att hitta foder när han essutom blir äldre har inte varit enkelt! Nu har han Bara råkat ut för fång en gång, i höstas, och sandkolik för 4 år sedan, en gång. Nu är inte mitt hö dåligt på något vis, men jag kan välja på ett parti med mer protein än det andra och då valde jag det med lägre värden.

Det verkar vara något i pelletsfoder som han reagerar mot -frågan är bara vad.
 
Skulle vilja ha lite tips och funderingar på foder till en 24-årig valack. Han medicineras för ppid och svarar bra på det, har svårt att hitta ett bra foder bara.
Med ålderns rätt har han tappat överlinjen men tål inte lucern eller soja, har provat kraffts sortiment men han får kliande utslag av det. Så han får bara grovfoder och lite havre, eftersom han haft fång (innan medicinen) så får han ett ganska proteinfattigt hö. Någon som haren lösning på mitt dilemma?

Har shettisar en med smma diagnos som din, de reagerar på soja, lucern, pellets foder och bla en del mineraler. Men har provat mig fram försiktigt och de funkar med potatisprotein som jag ger lite och ökar sakta sakta. Ger även rapps olja då min behöver lite mer energi än vad vårt hö ger.
Mvh
Pudlan
 
Har shettisar en med smma diagnos som din, de reagerar på soja, lucern, pellets foder och bla en del mineraler. Men har provat mig fram försiktigt och de funkar med potatisprotein som jag ger lite och ökar sakta sakta. Ger även rapps olja då min behöver lite mer energi än vad vårt hö ger.
Mvh
Pudlan

Det var väl det jag visste -att han var mer som en shettis än häst!;) potatisprotein ska jag kolla efter då!
 
Jo, det är ju just därför jag ställer frågan med tanke på hans problem med proteinet. Jag vet att han egentligen skulle behöva ett skarpare grovfoder, men han får ju utslag!
Han kliar sig sönder och samman, och det heter ju inte längre proteinet slag men det är just i det sammanhanget jag märker av det.

Spannmål är det som jag hela tiden får gå tillbaka till då vi har egen produktion.
Pavo's foder för äldre/ppid har jag provat liksom kraffts -samma visa.
Mineraler samma sak, på inrådan av veterinär för ett 10-tal år sedan ger jag inte mineraler eftersom det var då problemen först uppstod.

Det är klurigt det här, han är inte smal för att tänderna är dåliga (alla intakta) utan för lite för lågt proteinintag. Men av protein får han klåda. Ingen annan som har liknande problem?

Han är en hejjade på att äta rötter och förbi sig sånt han inte ska, därför får han loppisen för att undvika sandkolik. För att få i honom dem krävs betor, vilket ju kanske inte är det optimala. Har provat mask men det föll inte i smaken.

Får han klåda även av ett grovfoder med en kvot på 6?

Spannmål är verkligen inte bra att ge. Det retar hela tiden systemet men självklart gör du som du vill med din häst, jag kan bara råda och inget spannmål kom ens i närheten av våran PPID häst förren den dagen då vi tvingades ta bort honom. Då fick han äta så mycket han ville för då spelade det ingen roll längre.

Vad gav du för mineraler om det ställde till med problem? Var det bindningsmedlet han reagerade på? Eller var det ironoverload han drabbades av? Idag kan man beställa enskilda mineraler utomlands ifrån och slipper ge konstiga blandningar med både det ena och andra i som oftast ger fel mängd mineraler i jämförelse med vad som behöver tillsättas enligt grovfoderanalysen. Visst kan vissa veterinärer vara duktiga på foder men generellt är de inte bättre på det än gemene man så att rådfråga en veterinär om foder blir väldigt konstigt.

Att ge vanlig betfor är inte heller bra. Det innehåller alldeles för mycket socker som en PPID häst inte ska ha. Om du sköljer betforn i många vatten tills vattnet är klart innan du ger så går det oftast bra annars är det bättre att ge speedi-beet eller kwikbeet som är betfiber utan tillsatt melass.
 
Mja, tycker inte det är så märkligt att rådfråga en veterinär eftersom jag behövde hjälp med de där utslagen. Ifjol provade jag krafft groov vilket funkade fint utan utslag men sedan kom fången -det var även innan ppid-diagnosen. Han får 5 dl havre så det rör sig inte om några mängder, men det har också varit den enda kosten som inte ger honom utslag. Det blir kliande knölar som vätskar.

Svårt att hitta pelleterat foder utan soja/lucern, det är lite "trial and error" över det.. de där utslagen kommer ju inte på en gång, det tar någon månad. Sen vill jag ju inte dribbla runt med många foderbyten.
 
Mja, tycker inte det är så märkligt att rådfråga en veterinär eftersom jag behövde hjälp med de där utslagen. Ifjol provade jag krafft groov vilket funkade fint utan utslag men sedan kom fången -det var även innan ppid-diagnosen. Han får 5 dl havre så det rör sig inte om några mängder, men det har också varit den enda kosten som inte ger honom utslag. Det blir kliande knölar som vätskar.

Svårt att hitta pelleterat foder utan soja/lucern, det är lite "trial and error" över det.. de där utslagen kommer ju inte på en gång, det tar någon månad. Sen vill jag ju inte dribbla runt med många foderbyten.

Undrar om han tål potatisproteinet då? Det är det enda proteinfoder min häst reagerat på, då i granngårdens proteinpellets. Linfrökaka hade jag provat, och linfröolja om även energin behöver ökas.
 
Jag har haft häst som reagerat på soja men ingen som reagerat på lusern. Potatisprotein har jag inte heller haft reaktion på. Men jag köper det helt rent som mjöl hos Vipromix gamla Kvarnbyfoder.

Ett tips till den som behöver både protein och energi är solrosfrön. Till hästar med bra tänder kan man ge det med skal. Mina gamlingar som inte har såbra tänder får skalade. Dyrt att köpa men det räcker med några deciliter per dag för att mina gamla travhästar ska se fina ut. Ja dom får givetvis mer foder och fri tillgång på grovfoder också. Men solrosfröna gör att jag kan dra ner mycket på andra tillskott.
 
Jag har haft häst som reagerat på soja men ingen som reagerat på lusern. Potatisprotein har jag inte heller haft reaktion på. Men jag köper det helt rent som mjöl hos Vipromix gamla Kvarnbyfoder.

Ett tips till den som behöver både protein och energi är solrosfrön. Till hästar med bra tänder kan man ge det med skal. Mina gamlingar som inte har såbra tänder får skalade. Dyrt att köpa men det räcker med några deciliter per dag för att mina gamla travhästar ska se fina ut. Ja dom får givetvis mer foder och fri tillgång på grovfoder också. Men solrosfröna gör att jag kan dra ner mycket på andra tillskott.



Köper också rent potatisprotein från Kvarnbyfoder.
Solrosfrön innehåller mycket bra saker. Några dl om dagen är mindre än vad små fåglarna äter ute :) Hittade denna på nätet. % är RDI för oss människor.
Med vänlig hälsning
Pudlan

Solrosfröns näringsvärden och kalorier
Den här tabellen visar vilka näringsämnen som solrosfrön innehåller och hur mycket av dessa ämnen som de innehåller jämfört med Livsmedelsverket rekommenderade dagliga intag. Siffrorna är tagna från Hälsosidorna och gäller 100 gram solroskärnor. Det är en rätt stor mängd som i volym motsvarar cirka 1,7 dl solroskärnor eller cirka 5 dl oskalade solrosfrön.

Näringsämne Mängd RDI
Energi 582 kcal
Fett 50 gram
– 5,2 gram mättat fett,
– 9,5 gram enkelmättat fett,
– 32,7 gram fleromättat fett
Protein 23 gram
Kolhydrater 13 gram
Kostfibrer 6 gram
Vitamin B9 (folat) 60 mikrogram 20 %
Vitamin B1 (tiamin) 2,3 milligram 164 %
Vitamin B2 (riboflavin) 0,25 milligram 16 %
Vitamin B3 (niacin) 4,5 milligram 25 %
Vitamin B6 (pyridoxin) 1,25 milligram 89 %
E-vitamin 28,1 milligram 281 %
Fosfor 700 milligram 88 %
Järn 6,8 milligram 104 %
Kalium 470 milligram 49 %
Kalcium 116 milligram 14 %
Magnesium 355 milligram 118 %
Zink 5,1 milligram 34 %
 
Nu är inte mitt hö dåligt på något vis, men jag kan välja på ett parti med mer protein än det andra och då valde jag det med lägre värden.
börja med att välja höet med högre värden, så blir du mindre beroende av tillskottsfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 716
Senast: axel
·
Foder & Strö Detta rör inte min häst utan en bekants häst. Hästen är ett 24-årigt halvblod, pensionerat avelssto. Förra vintern föll hon ur...
2
Svar
36
· Visningar
4 427
Senast: raggsock
·
M
Foder & Strö Har en 24-årig valack som just buköppnats (med gott resultat) och fått en bit av tunntarmen avlägsnad (pga ett lipom som snurrat sig om...
Svar
9
· Visningar
1 586
Senast: MissInterpreted
·
G
Foder & Strö Jag är intresserad av att få tips om lämpligt foder till åldrande hästar. Jag har en 30 årig shetlandsponny som enligt tandläkare börjat...
2
Svar
29
· Visningar
2 386
Senast: Geisli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp