Foder till gammal fånghäst???

R

reykurboy

En kompis bad mig lägga in en tråd och få lite råd, så ja gör det! Det är så att de har en shettis på24år som har haft fång och kan alltså inte gå på gräs.. Hon har tyvärr börjat att tunna ur över ryggen och de undrar om någon vet något bra foder att ge så att hon lägger på sig lite???

Så har någon något tips mottages det tacksamt!! :)

Sv: Foder till gammal fånghäst???

Gräset har inget med fången att göra...hästar kan få fång av många olika saker: tex: höbyte, tillgång till kraftfoder osv. Anledningen till att många får fång av just GRÄS är dels för att: dom INTE vänjs in med gräset...det kanske varit en torr sommar och därefter regn, villket brukar göra att gräset kan komma igen och växa med förnyad krafft = detta kan räknas som ett foderbyte. Detta måste hästäagren vara uppmärksam på. MEN: det du i första hand bör göra är att: ANALYSERA ditt grovfoder. En fånghäst ska INTE svälta, dom ska ha presis samma näringsbehov som innan dom fick fång. Jag tror Helena Handenberg (inte säker på namnet) kan mycket om detta..Hon är här på Bukefalos.

Hästen går i samma hage som förut och äter samma mängd grovfoder som förut oxå, så det var mer som kompletteringsfoder ja menade. Det är inte i år eller ifjol som hon hade fång után det är nått år sen. Det är inte så att de svälter hästen utan mer att hon faller ur som ja menade.... Kanske uttrycker mig lite klantigt... :crazy:

Faller ur betyder ju att du inte uppfyller hästens näringsbehov. Tunna ut över ryggen skulle jag tolka som proteinbrist. Det visar sig efter lång tid...dvs när hästen fått i underkant av protein under en lång tid. Hade du analys på grovfodret ?

Det vet ja inte om de har... ska fråga dem!

Pröva att använda sökfunktionen här bland trådarna, det finns en del skrivet om just gamla fånghästar. Lycka till!

Så långt har ja inte tänkt... :o Ska kolla det!! :D

Mynta2 skrev:
Gräset har inget med fången att göra...hästar kan få fång av många olika saker: tex: höbyte, tillgång till kraftfoder osv. Anledningen till att många får fång av just GRÄS är dels för att: dom INTE vänjs in med gräset...det kanske varit en torr sommar och därefter regn, villket brukar göra att gräset kan komma igen och växa med förnyad krafft = detta kan räknas som ett foderbyte. Detta måste hästäagren vara uppmärksam på. MEN: det du i första hand bör göra är att: ANALYSERA ditt grovfoder. En fånghäst ska INTE svälta, dom ska ha presis samma näringsbehov som innan dom fick fång. Jag tror Helena Handenberg (inte säker på namnet) kan mycket om detta..Hon är här på Bukefalos.
Hur kan du säga att gräset inte har med fång att göra...?
Det finns många teorier om fång,men enligt vet. på Agria har man bland annat kunnat koppla ihop fång med halterna av Fructan i gräset.Fructan är ett socker/kolhydrat som under vissa väderslag ökar kraftigt i gräset!

Det är ju som att säga när hästen fick fång pga grovfodret: den kan aldrig mera äta grovfoder därför att den fick fång av det. Det är ju en obalans som utlöser det av en eller annan orsak. Läste om fång en gång att: hästägare till fånghästar BÖR hålla koll på när gräset kommer igen och växer...alltså, vara liten väderguru...bara för att vara säker. Så att bara säga: nä, den kan aldrig äta gräs..det köper jag inte. Så under vissa väderslag när gräset växer i styrka..då kan man faktiskt begränsa..för det blir ju ärligt talat som ett slags foderbyte för hästen även om den ätit gräs i x-antalet veckor.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 484
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar