Foder till gamling

J

japp1

Ok jag har en 28 år gammal (ung) islandsvalack. Jag har haft honom sedan han var 6 år. Förra vintern tappade han lite lite i hullet den här tiden. Nu i år har det varit väldigt svårt att få upp honom ihull och förståss även att hålla honom fin. Han är tunn över revbenen men är helt ok i musklerna. Jag som vet hur han brukar se ut tycker att höfterna sticker ut och att han börjar se lite kantig ut. Jag vill ju gärna ha honom lite rund och go..

Det här går han på nu:
8 kg hösilage
0,5 kg lucern
0,3kg betfor
0,4 kg havre
1 dl olja

Totalt:
MJ 66,6
Pr 361,6
ca 24,1
P 11,4

Min undran är. Vad ska jag höja? Hösilaget har han i princip fri tillgång till under natten men får i sig ca 8 kg. Hösilaget har inte några dunder värden ( smrp 28 mj 5,8) Men han tycker att det är gott i alla fall. Ska helt klart ha hö med bättre värden nästa år! Hur mycket lucern kan man ge egentligen? Oljan kanske man kan höja lite.

Han rids ca 3 dagar i veckan, är pigg och glad och verkar må bra. Avmaskad, tänderna kollade.

Några tips?
 
Sv: Foder till gamling

Du behöver ge mera protein.
Kvoten MJ/Smrp är för låg, den ligger på 5 och bör/ska ligga runt/över 6.
Är nog det som gör att han faller ur.

Kanske höja lusernet och ge lite soja eller Krafft Protein?

Typ öka lusernet till 1 kg och lägg till 100 g soja?
Ev sänka havren/betforen om det blir för mkt energi.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till gamling

Ok! Jag har inte riktigt koll på kvoterna men misstänkte att det var där problemet låg. Jag kan absolut höja lucernet lite till. Jag blötlägger den tillsammans med betforen för han gillar inte "geggan" av lucernet så där överdrivet mycket. Då blir det lättare om det är lite god betfor i blandat. Han blir inte överaktiv av energin så det fungerar nog.
Har aldrig fodrat med soja förut. Hur mycket börjar man att ge? Är kraft protein som sojan ungefär?

Hur vet man hur mycket man kan stoppa i en häst egentligen? nu är herrn ju inte purung längre men det känns som väldigt mycket kraftfoder. Fast det behövs ju förmodligen eftersom han tappar hullet.

TACK! :D
 
Sv: Foder till gamling

Man brukar säga ca 1 kg lusern per 100 kg kroppsvikt och dag som "maxgiva". Man kan nog ge mer, men jag skulle nog inte gjort det. Så det är lugnt på den fronten.

Man börjar, som med allt foder, att ge lite soja för att se hur hästen tål det, sedan öka allt eftersom.
100 g soja är ca 2 dl (varierar dock från säck till säck).
Krafft Protein är ett pelleterat proteinsupplement och det är gjort just för häst, det är ju inte sojan.
Dock är KP mycket dyrare än soja, så tål hästen soja tycker jag man lika gärna kan ge det som KP.

Jag tror inte att det är för mycket kraftfoder. Så länge han äter upp och mår bra så är det ingen fara.
Det gör nog inget heller att det blir lite mer energi, eftersom han behöver gå upp lite i vikt.
Tycker du att det blir för mycket, kan du ta bort en del av havren eller betforn utan att det är någon fara.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till gamling

Ja hm då kan vi nog höja lucernet lite utan problem....
Jag tror jag siktar på sojan då för är lite rädd för det pelleterade fodret. speciellt om det är hårt, tänderna kanske går sönder... :crazy:

Om jag siktar på att börja med 1/4 dl borde det vara lugnt. I någon vecka och sedan höja kanske en 1/4 osv. ?
 
Sv: Foder till gamling

Ja, gör du så. KP är faktiskt ganska hårda pelletar.. :crazy: Blötte dom när min pålla åt dem för säkerhets skull (hon är ändå bara 20).
Sojan är ju inget som behöver tuggas precis heller, bara att fukta lite så att det inte dammar.
Soja smakar gott också hälsar travarpojken här hemma (han ÄLSKAR soja!) :d
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till gamling

Har haft en gamling som gick på ungefär den diet som din har men fick istället för havre, korn då den håller sig bättre krossad och innehåller lite mera fett. Luzern fick hon nästan 4 kg av förra vintern då ändå ensilaget var bättre värde på än årets. Hon var jättefin på detta (fullblod som inte ville ha täcke på sig).

I år lånade jag en 18 årig fullblodsvalack som när han kom i nov/dec. var bedrövligt mager (mer skinn än kött över benen). Började ge honom samma och han gick upp i vikt men det var inte förrän han fick 2 kg luzern utbytt mot 1.5 kg Mustang protein som han verkligen vände. Nu börjar han nästan bli för tjock istället :D

Mustangen är till skillnad från Krafften i pyttepellets (använde den bara till fölungen först) och har lite äpplesmak vilket gör den väldigt lättäten.
 
Sv: Foder till gamling

Ja, men Mustang Protein+ innehåller mycket mindre protein än KP och soja.

Mustang Protein+ innehåller "bara" 130 g Smrp/kg,
Krafft Protein innehåller 360 g Smrp/kg och Soja innehåller hela 380 g Smrp/kg .
Så man behöver oftast bara ge små mängder av de två sistnämda, vilket kan vara bra eftersom hon inte vill ge för mycket kraftfoder.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till gamling

Grejjen är att gamla hästar får svårt att tillgodogöra sig fodret.

Min 27år gamla Islandshäst får betydligt mindre mat än din, men är rund och välmusklad.
Detta får jag till genom att ge ett bra och tidigt skördat hö som har mycket blad och tunna strån
Det behöver vara lätt-tuggat.
Och så en stor portion Gröt bestående av uppblött luzern, betfor, krossad blandsäd samt vetekli.
Sedan vid ett annat fodringstillfälle, en stadig portion av ett färdigfoder med mycket B-vitamin i, då tarmen blir sämre på att producera det på äldre dagar.

Hästens foderstat.
4kg hö (det är svårt att äta mera när man är gammal).
0.7kg luzern
0,2kg betfor
0,1kg vetekli
0,5kg blandsäd-kross
0,8kg Edel Häst Topp (ett koncentrat med hög halt av mineral och vitamin).

Sedan fri tillgång på havrehalm som han inte äter.

Det blir nog runt 50MJ och 320g smbpr.
Och på det blir han litet för rund.
Han rids minst 3ggr/vecka i friskt tempo.
Till en gammal häst så måste maten vara lätt-tillgänglig för magen.
 
Sv: Foder till gamling

Men om en så pass gammal pålle KAN och VILL äta mer hö än 4 kg, då är det väl ok att den får det? En fundering bara.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till gamling

Álin skrev:
Men om en så pass gammal pålle KAN och VILL äta mer hö än 4 kg, då är det väl ok att den får det? En fundering bara.
Det är inte säkert.
Tarmen kan få för mycket att göra så att den inte riktigt hänger med.
Om hästen tuggar dåligt, så blir det väldigt stora bitar för magen att ta hand om.
Då kan det vara lämpligt att ge ett "färdigtuggat" foder i stället.
Uppblött lusernpellets, sädkross och färdigfoder i pelletsformat fungerar mycket bra.

Krafft Groov är ett annat bra foder till en åldrad häst.
 
Sv: Foder till gamling

Naturligtvis ska hästen få så mycket grovfoder den får i sig.
 
Sv: Foder till gamling

Det är faktiskt inte bra i alla lägen.
På en gammal häst så finns det bara en begränsad mängd saliv, enzymer och tarmflora.
Den måste då användas för att spjälka lättspjälkad mat till molekyler som tarmen kan ta upp.
Om hästen då har tamen full av cellulosa som är en väldigt lång kolhydrat, så är det inte säkert att molekylerna har blivit tillräckligt små innan fodret lämnar tarmen i form av bajs.

Därför behöver man ge den äldre hästen ett foder baserat på kortare kolhydrater och lättupptagna proteiner samt lätt-tillgängliga mineraler och vitaminer.
Ett mycket tidigt skördat hö med låg cellulosahalt och hög sockerhalt kan man då ge mera av än ett sent skördat hö med hög cellulosahalt och låg sockerhalt.

Vid utfodringa av gamla hästar så gäller helt andra förutsättningar än vid udfodring av sporthästar i sin bästa ålder.
En gammal häst behöver samma typ av foder som en mycket ung häst.
När den blir riktigt gammal så blir det till att utfodra den som ett jätteföl.
Litet fibrer och massor av färdigtuggad och lättsmält mat med hög lysinhalt.
 
Sv: Foder till gamling

Oj då, tyckte du att din kuse får mycket kraftfoder ??? Då skulle du se min 29 årings foderstat :D
Det är med min häst som med din, de klarar helt enkelt inte att äta så mycket grovfoder som de behöver. 8 kg ensilage är ju på tok för lite egentligen, men eftersom han är gammal så klarar han ju inte mera och då måste man öka på kraftfodergivan ordentligt för att de ska få i sig vad de behöver. Lucern är jättebra att ge ifall hästen nu tycker om det, vilket min inte gör...hrm....min tycker heller inte om betfor...vadå kräsen ? :rofl:
Mera lucern tycker jag helt klart att du ska ge + ifall han äter det med lite gott i så är morötter (min får rivna) bra tillskott så att de får i sig bla nyttig vätska.
 
Sv: Foder till gamling

De som fodrar i mitt stall har flera gånger frågat om han verkligen ska ha hela hinken full med mat!!? Islandshästar får ju ofta bara någon deciliter havre och betfor. Lucern sväller ju något otroligt när man blötlägger det. Vet inte hur många gånger jag har fått förklara det. Jag har så smått börjat öka på med lucern och i dag ska jag försiktigt börja med sojan.

Det är i alla fall skönt att han äter det med lite betfor i blandat. Han riktigt dyker ner i krubban med munnen öppen och tar en hajtugga.

Tack för alla tips! Hoppas på resultat!
 
Sv: Foder till gamling

läste i en tidning för något år sedan, troligtvis en islandshästtidning att gamla hästar kunde fodras med grisfoder av något slag.
lättuggat och bra näring.
kommer ej ihåg vad hon hette som det handlade om, men jag tror hon bodde utanför GBG.
hästarna var 25 - 30år.
en av dom var ann-maris gamla tävlingshäst. solfari?
hon hade även tagit hand om en gammal mager häst med dåliga tänder som nu såg jättefin ut .
 
Sv: Foder till gamling

Lättlösliga foderkomponenter tas upp i tunntarmen.
Cellilosa spjälkas i grovtarmen.
 
Sv: Foder till gamling

Jag ger mycket krosad korn till mitt gammla sto, 26 år kallblods travare. Med det håller hon hullet under vintern. Att hon går på ett bra sommar bete är också jätte viktigt för hennes del, så att hon har lite att ta av när vintern kommer och det är dags att käcka hö. Hon är inte så förstjust i hö utan äter hellre gräs. Det ser man på våren när hon inte äter upp allt höt längre.
 
Sv: Foder till gamling

Fast nu ska vi inte bråka om det, för egentligen är vi överens.
En äldre häst kan få ett sämre näringsupptag, och då gäller det naturligtvis att erbjuda en väl sammansatt, lättsmält diet.

I det fall man har ett bra grovfoder som hästen fungerar på bör man dock använda det i så lång utsträckning som möjligt. Om man sedan räkar ha ett fint grovfoder med bra värden skadar ju inte det heller.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372
Foder & Strö Jag har en 4 åring som behöver upp i hull, börjar se ok ut men har en bit kvar (se tidigare inlägg för mer info kring hästen vid...
Svar
1
· Visningar
409
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp