Foder till gamling

Sv: Foder till gamling

alpha skrev:
I det fall man har ett bra grovfoder som hästen fungerar på bör man dock använda det i så lång utsträckning som möjligt. Om man sedan räkar ha ett fint grovfoder med bra värden skadar ju inte det heller.

Grejjen är ju att så länge som hästen fungerar, så är ju allt väl, eller hur?
Men det är ju när det inte fungerar som man måste börja fundera över vad man kan behöva göra åt saken.
Min gammling skulle svälta ihjäl om han så stod till knäna i hö hela tiden.
För han kan inte längre smälta hö tillräckligt effektivt.
Om jag då ger honom de 2,3kg tillskott som han får, så mår han däremot prima och håller hullet så väl att han t.o.m. blir litet väl rund.
 
Sv: Foder till gamling

Det var ungefär dit jag ocks å ville komma - att så länge det fungerar finns ingen anledning att byta grovfoder mot kraftfoder.

Jag kan bli lite rabiat vad gäller grovfoder ibland... Men en häst som KAN och VILL äta en viss mängd grovfoder ska göra det. Det är först när man nått "maxkapaciteten" för grovfoderintaget som man börjar fundera på andra lösningar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372
Foder & Strö Jag har en 4 åring som behöver upp i hull, börjar se ok ut men har en bit kvar (se tidigare inlägg för mer info kring hästen vid...
Svar
1
· Visningar
409
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp