foder till gamling

Elwan

Trådstartare
Varje vår står jag inför samma bekymmer med min gamling; han är känslig för gräs och går i nerbetad hage sedan 4 v v tillbaka, hösilaget är snart slut. Gissar på dåliga värden eftersom han tappade mycket över ryggen i vinter och började stödutfodra med krafft groov. Det har gett ok resultat men han får utslag av fodret.. det har inte varit så farligt så jag har fortsatt eftersom han inte tål allt för många fodermedel och han behöver tillskottet. Men nu i samband med pälsfällningen kliar han sig frenetisk och jag tror att mycket är kopplat till krafften. Han får 4 kg hösilage av bra kvalité och fri tillgång på halm utöver. Går på gräs 10 tim/dag. Vad kan jag prova för foder? (Mkt proteinkänslig)

Hur stor är hästen?
4 kg låter lite om det inte är en liten ponny. Halm har han ju ingen större nytta av så då ät det bättre att ge fri tillgång på grovfoder.
Har du provat att ge lusern pellets? Brukar funka bra till äldre hästar.

Varje vår står jag inför samma bekymmer med min gamling; han är känslig för gräs och går i nerbetad hage sedan 4 v v tillbaka, hösilaget är snart slut. Gissar på dåliga värden eftersom han tappade mycket över ryggen i vinter och började stödutfodra med krafft groov. Det har gett ok resultat men han får utslag av fodret.. det har inte varit så farligt så jag har fortsatt eftersom han inte tål allt för många fodermedel och han behöver tillskottet. Men nu i samband med pälsfällningen kliar han sig frenetisk och jag tror att mycket är kopplat till krafften. Han får 4 kg hösilage av bra kvalité och fri tillgång på halm utöver. Går på gräs 10 tim/dag. Vad kan jag prova för foder? (Mkt proteinkänslig)

I vanliga fall skulle jag säga analysera grovfodret, men eftersom det snart är slut kanske du inte ens hinner få svar innan det är slut ;) Strunta i halmen & ge mer hösilage istället :)

Fast det var ju just det, hösilaget räcker knappt 10 dgr och det jag fick hem i småbal är troligtvis alldeles för bra med protein i. Mitt eget är i rundbal och det är ingen vits med att öppna en sådan så här års för två hästar. Analyserar inte utan fodrar efter ögat, har en 23-åring och en hobbyriden 10-åring. Att öka givan kommer troligen göra honom sjukare och halmen får de för magens skull då de står på spån. Annars får de 12 kg/grovfoder per dag men jag är rädd för proteinchock iom gräset. Har haft fångkänning ett par ggr. Lucern får han utslag av. Köpte hem hippo med soja för att se om den proteinkällan funkar bättre.

Jag har haft honom i 18 år, han får utslag av grovfoder med högt protein, liksom han får utslag av pelleterad mineral och lucern. Han är känslig för gräs, haft fångkänning 3-4 ggr. Förr kallades knutorna för proteinutslag, det är väl missvisande egentligen. Vad det kallas för idag vet jag inte. Men vad jag vet är att utslagen kommer i samband med högt protein för hans del. Han har blivit allt mer känslig ju äldre han blivit och de fodermedel han tål är ju inte många. Är noga med att ta sen skörd på hösilaget för att det ska gå bra att fodra utan kliande utslag. I vinter blev det "för dåliga" värden och har kompletterat med krafft sensitive, hette förr krafft ponny. Trots det har han fått kliande utslag, och det har eskalerat senaste veckorna i samband med inköpt hösilage i 60 kg-balar. Min slutsats är protein. Annars står han på grovfoder + betfor och lite havre, endast för att lura i honom loppfrön. För självklart gräver han efter rötter och äter jord, haft två kolikanfall de senaste 5 åren. Annars har han alltid varit lättfödd, tack och lov! Han är inte mager men vass över ryggen. Tänderna är ok. Det är en gammal remontstam, är nog inte skapt för allt nytt foder för högpresterande sporthästar!;)

Ja, jag har pratat med två olika veterinärer. Rådet är att undvika det han får symtom av! Det är övergångarna vår/sommar och sommar/höst som är besvärliga. Klurigt att anpassa fodret, så jag hade hoppats på konkreta tips och inte frågor som är så pass självklara. Jag är ju inte dum, har kollat upp det mesta men har fortfarande inte löst problemen. De har hängt med oss hyffsat många år.

..och ett tillägg -jag är inte intresserad av att diskutera sk "proteinutslags" vara eller icke varande. Hästen får utslag främst då han fodras med foder som innehåller högt protein. Jag undrar vad ni har för erfarenhet av foder och utfodring till en gammal häst som får kliande utslag av exempelvis hösilage. Långsam tillvänjning vid foderbyten tillämpas.

-Mitt eget är i rundbal och det är ingen vits med att öppna en sådan så här års för två hästar.-

Jag hänger nog inte riktigt med här. Du har alltså rundbalsensilage som skulle passa din häst men öppnar inte en bal för att allt inte kommer att gå åt? I mina ögon har du lösningen där, öppna en bal att fodra med om hästen mår bra av det. Att det inte går åt är ju bara en kostnad bland alla dom andra när man har häst och egentligen har du ju tjänat in den kostnaden genom att fodra hela vintern från stora balar till två hästar. Huvudsaken är ju att hästen mår bra... Vill du att allt ska gå åt kan du ju kanske erbjuda häften till någon granne som kanske har samma problem som du med för stora balar.

Alternativt kanske du kan hitta småbalshö med låg kvot på annons eller någon ridskola/större inackorderingsstall inom några mils radie där du kan köpa hösilage från en öppen rundbal ett par gånger i veckan?

Men äter din häst av halmen så att den totalt med halm, hösilage och gräs täcker sitt grovfoderbehov? (Gräset lär ju inte vara så mycket strå för magen så här års, mest socker och protein). Går det åt mycket halm så kanske du kan fodra upp det sista av behovet med något kraftfoder, om nu inte det är för starkt för din häst nu med tanke på fångrisken. Det finns ju höbriketter i foderaffären och höpellets med som inte har lika högt proteinvärde som lusern, det kanske kan vara något.

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 209
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 359
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna