Foder till Föl och Unghästar!

Gullan86

Trådstartare
nu startar jag en tråd i detta ämne eftersom jag vill veta precis allt om detta för att göra det bästa möjliga under mitt föls uppväxt.

så ni med kunskaper och erfarenheter inom detta, hjälp:bow:

fölet är nu 4 månader och står med sin mamma, skall stå hos henne tills han är runt 8-9månader, han är hingst så vi får se hur länge det går och hur pass hans mamma håller hullet.
mamman har redan börjat gå lektioner med barn, då står fölet i hagen brevid paddocken det verkar gå väldigt bra de stunder hon är ifrån honom.
resten av tiden går han mycket med sin mamma.

mamman får kraft grund(finns det kraft avel med? eller är grund till föl och unghästar?) pelleterat. fölet äter ur mammans spann så han äter inte myckt kraftfoder ännu alltså.

sen har de största delen av dygnet fri tillgång på ensilage bal.

hur anser ni att man går vidare år för år med ett föl, vad brukar ni ge dem, hur mkt och hur ofta.
islandshästföl alltså.

grovfoder, kraftfoder och mineraler+vitaminer, skriv gärna ner i vilken form, märke och hur mkt av allt.

känner att jag inte vill göra några misstag nu när jag har chansen att föda upp han på rätt sätt.

hur gamla är era föl när ni börjar ge dem kraftfoder?

tacksam för svar

Sv: Foder till Föl och Unghästar!

Det allra viktigaste är ett BRA grovfoder, och här gäller det faktiskt att analyser. Det är inte bara mängden proteiner (som du ser på analysen) utan också att det finns tillräckligt med lysin som är viktigt t ex.

Köp en bok och plugga in - de misstag du gör med ett föl repareras inte enkelt eller alls i efterhand.

nej det är just därför jag vill lära mig ALLT!!!
men har läst böcker, gått kurser m.m men har jäkligt svårt att förstå det här med foder.
det är så extremt invecklat.

skall ju ställa honom på unghästbete/hage sen och hoppas på att de har analys, men behöver man analys om de endå har fri tillgång? då vet man ju inte hur mkt de får i sig endå?!

lysin, får man ut det på analysen hur mkt det är i grovfodret?

hur tidigt skall man börja med kraftfoder? skall han få en egen hink?
kan tyvärr inte få analys förrän han e 8-9månader då jag anar att de inte har analys där han står nu med sin mamma.

Kraftfoder behöver inte ens bli nödvändigt om rätt grovfoder används, om grovfodret behöver förstärkas är lucern ett bra alternativ. Sen mineraler förstås.

Krafft grund är ett rent skitfoder om jag får uttala mig. Skulle hellre rekommendera kraft groov 125 om man ska fodra med krafft över huvudtaget. En grovfoder analys är inte helt fel o sen komplettera efter det

okej till unghäst eller ridhäst menar du nu?

till thengill (8år i år) ger jag ett bra grovfoder och lusern på det nu + mineraler verkar vara perfekt.

hm okej ärligt talat vet jag inte exakt det kan lika gärna ha varit kraft groov skall fråga nogrannare.

fri tillgång på grovfoder. sen får min 7 mån havre, lusern, mineraler, salt och kalk. (halvblod)

okej tack för ditt svar.

vad är viktigt att tänka på så att fölet får i sig allt och får en så bra uppväxt som möjligt?
att föda upp en häst måste ju var den svåraste konsten som finns, de skall ju ha exakt rätt mängd hela tiden och den skall utökas i rätt tid m,m hur vet man allt det? och vad de behöver?

Ett bra grovfoder med hög kvot, mineraler så räcker det. Islandshäst speciellt är grovofoderomvandlare, gynnas därför bäst av en kvalitativt grovfoder kort och gott i fri tillgång.

okej så bara jag ser till att hitta en bra lösdrift/unghästflock där ägarna har full koll på detta med att föda upp unghästar så borde det klara upp sig?
alltså ett bra grovfoder i första hand men skall de ha analys?
går det bra med vilket grovfoder som helst?(hö/ensliagre/hösilage)?

om man ger kraftfoder vad ger man då?
vad för slags mineraler?

Du kan inte avgöra hur grovfodret är utan en analys. Speciellt ett föl vill du inte ge ett gf med för lågt proteinvärde.
Sen beror det på gf värden samt hur mycket fölet får i sig vad du sedan behöver lägga till för kraftfoder. Likaså med mineraler.
// Linda

okej men vilken typ av mineraler skall man använda, pellets eller grus? vad anser ni om fri tillgång på mineraler?

okej men vilken typ av mineraler skall man använda, pellets eller grus? vad anser ni om fri tillgång på mineraler?

Du ska välja mineralfoder efter vad hästen får i sig via grovfoder och ev kraftfoder. Grus eller pellets är strunt samma bara hästen äter det. Du kanske bara behöver tillsätta selen.
Jag tycker inte man ska ge fri tillgång till mineralfoder och tro att hästen reglerar det själv.
// Linda

Ett bra grovfoder med hög kvot

Trådkapning. Vad gör man när man tyvärr bara har en kvot på 6 (MJ 6, smb. rp 36). :cry: Dessutom fodras hästarna bara en gång per dag, så man kan inte trycka i hästarna hur mycket kraftfoder som helst. :( *ännu så länge hypotetisk situation*

Vad pratar vi om, unga hästar? Annars är ju kvoten 6 ganska optimal om man inte har hästar med särskilda behov. Att förstärka kvoten gör man enklast genom att ge lucern som är ett grovfoder fast med mycket höga kvoter. Inga unga hästar funkar bra på kraftfoder, deras magar är inte färdiga för det och man brukar säga att helst bör ha passerat minst 9 månader helst mer innan kraftfoder ska ges.

Senast ändrad:

Vad pratar vi om, unga hästar?

Ja, tråden handlar ju om föl, därav min trådkapning. :)

Enbart lusern går ju inte att ge, skulle behöva proppa i hästen 8 kg hösilage och 6,5 kg lusern och det går ju inte. :crazy:

Ja, tråden handlar ju om föl, därav min trådkapning. :)

Enbart lusern går ju inte att ge, skulle behöva proppa i hästen 8 kg hösilage och 6,5 kg lusern och det går ju inte. :crazy:

Nej men nu förstår jag inte, du har ett foder med kvoten 6 har jag uppfattat rätt? Vad är det för häst eftersom att det inte går att ge större mängder mat?

Vad är det för häst eftersom att det inte går att ge större mängder mat?

Det är en fölunge av rasen fjordhäst. Lusernet måste ju ges enskilt, eftersom hästen går i lösdrift, men samtidigt fodras de enskilt bara en gång per dag. :crazy:

Jag vill inte påstå att jag gör rätt, men så här gör jag:
Fölet har fri tillgång på hö i boxen men inte i hagen eftersom han går med resten av flocken och de är runda och goa ändå.
Jag tilläggsfodrar med kraffts gröna müssli till fölet, då känner jag att jag kan garantera honom de vitaminer/mineraler och proteiner han behöver så länge jag håller mig inom rekommenderad dosering.
Detta gör jag av flera oraker, det är väldigt svårt att beräkna foderstat på en häst som ha fri tillgång på grovfoder.
Jag är lat och orkar inte beräkna en lämplig foderstat till honom än. :o

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 933
Senast: Lepidus
·
Foder & Strö Har haft ponny med fång och IR, så är inkörd på att bannlysa socker och stärkelse närmast in absurdum. Det har släppt lite för "normala"...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 863
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 768
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka