Foder till fjording

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej jag ska få hem en fjording snart och undrar då vad hon ska äta. Har hört att fjordingar inte ska äta havre osv men vad brukar ni ge era fjordingar? Ger ni dom mineraler osv? De får ju lätt fång(?).
Och hur mycket hö/hösilage/ensilage ger ni dom? Jättetacksam för svar!:)

Hej jag ska få hem en fjording snart och undrar då vad hon ska äta. Har hört att fjordingar inte ska äta havre osv men vad brukar ni ge era fjordingar? Ger ni dom mineraler osv? De får ju lätt fång(?).
Och hur mycket hö/hösilage/ensilage ger ni dom? Jättetacksam för svar!:)

Man behöver veta vad grovfodret innehåller innan man kan börja titta vidare på tillskott/komplement. :) Har du nån analys på ditt grovfoder?
Beroende på näringsvärde i det kan man sedan säga hur många kilon den ska ha och om det behövs eventuella komplement som ex. mineraler. Om hästen får det den behöver och man har en uträknad foderstat ska den inte få fång.
Ang. havre är det på individnivå. Man har konstaterat att vissa hästar (ej spec. ras) inte tål havre och blir "heta", men man vet inte varför. De allra flesta reagerar inte.

Mina fjordingar får hösilage som bas, svårt att veta riktigt hur mycket varje individ äter men i snitt 10-12 kg per dygn. Unghingsten är mycket aktiv särskilt nu på våren, och går därför ner i vikt. Till honom ger jag havre som kraftfoder.

Min valack får fri tillgång på hösilage. Uppskattar att han äter 25 kg. Det är dock ett foder med lågt näringsinnehåll + att han håller igång hela dygnet med mina unghingstar. Han håller sig i lagom hull på det, men får även 1 hg betfor för att få i sig mineraler och vitaminer.

Stoet äter 6 kg hö och 4 kg hösilage per dag, även hon får 1 hg betfor för att få i sig mineraler och vitaminer. Hon står på box nattetid.

Bägge hästarna rida lätt, 3-7 pass/vecka upp till 2 timmar.

Min får fri tillgång på halm, dock äter hon knappt nått nu när det börjar finnas mer gräs. Ett par kg hö, en näve lucern och mineraler. Dock brukar hon pilla ut lucernen och lämna mineralerna...
Kan tillägga att hon går ute dygnet runt, är 22 år och rids inget

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
585
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar