Foder till fångponny

P

Ponnymorsan

Hur fodrar ni era ponnyer som har haft fång? Vilket kraftfoder ger ni? Min är en B-ponny, 20+ som inte kan äta ett strå gräs utan att bli dålig. Den vi hade för några år sedan kunde äta havre men oxå lite bete. Är tveksam hur mycket den här damen tål. Nu får hon hö och Krafft Groov 125 ca 0,4 kg/dag men verkar bli lite väl tunn. Veterinären sa dock att hon måste bantas rejält då hon hade "vattenränna" på ryggen då vi fick henne. Nu är hon bra i hullet men jag vill inte att hon sak gå ner mer.
Tips mottages tacksamt!
Ponnymorsan

Sv: Foder till fångponny

Undvik kraftfoder, speciellt i form av spannmål som innehåller mycket av den starkt misstänkta stärkelsen.

Skaffa istället ett hö som täcker hästens behov så långt det går, och proteinkomplettera med t.ex. lusern om det behövs.

Undvik kraftfoder, speciellt i form av spannmål som innehåller mycket av den starkt misstänkta stärkelsen.

Förklara gärna "den starkt misstänkta stärkelsen"!!:confused:

Den här ponnyn får fånganfall av grönt gräs med högt innehåll av protein. Inte av kraftfoder i form av havre eller Kraffts sortiment. Vår tidigare ponny kunde få anfall av ett par äpplen. Man visste aldrig vad som var den utlösande faktorn. Men havre tålde hon.

Jag är mest nyfiken på vad ni som har en fångponny fodrar med.
Ponnymorsan

Om du inte vill ge mer protein kan du ge henne lite matolja som bara innehåller energi genom fett!

Jag ger samma som pinky, hö och lusern. Hon får också betfor och bakjäst.
Det finns massor av bra fångtrådar om du använder sökfunktionen.

Numera har man frångått den teorin att proteiner orsakar fång, det finns inga beläg för det, man har dessutom kommit på att en fånghäst ska ha lika mkt proteiner som en frisk häst. Däremot så är sockerarter (fruktoser) en mkt trolig orsak till foderrelaterad fång. Man har iaktagit att när det är torrt o det börjar regna o gräset kommer igång o växa igen då innehåller det mkt fruktoser, likadant vid temperatur skillnader när det är kallt nattetid (frost) o varmt under dagen o då stressar gräset o blir väldigt rikt på fruktoser.
Stärkelserikt foder så som säd skall även det undvikas för en häst med fång.

Lusern är ett bra komlement till grovfoder för en fånghäst om man behöver ha upp proteinhalten.

Som sagt var en fångis har samma näringsbehov som en frisk häst

Viken sorts jäst använder du? Är "bakjäst" de små gula paketen som finns på Ica? Har bara använt foderjäst förut, o aldrig till ponny. Hur mkt ger du? Tveksam om hon skulle äta det, är mkt misstänksam på vad som ligger i krubban. Äter inte om det finns vitlök i. :D
Ponnymorsan

Viken sorts jäst använder du? Är "bakjäst" de små gula paketen som finns på Ica? Har bara använt foderjäst förut, o aldrig till ponny. Hur mkt ger du? Tveksam om hon skulle äta det, är mkt misstänksam på vad som ligger i krubban. Äter inte om det finns vitlök i. :D
Ponnymorsan

Jag köper de vanliga jästpaketen som man bakar med. Jag ger ung ett fjärdedels paket till ponnyn. I början löste jag upp det men nu ger jag det söndersmulat. Mina hästar gillar det.

Förklara gärna "den starkt misstänkta stärkelsen"!!:confused:

Stärkelse finns det framförallt mycket av i spannmål. Det är en bland många andra risker vad gäller fånganfall. Så stärkelse ska undvikas.

Den här ponnyn får fånganfall av grönt gräs med högt innehåll av protein.

Snanare är det så att det är högt innehåll av FRUKTAN i gräset, protein orsakar normalt inte fånganfall.
Säger någon att det beror på protein så är den personen inte påläst om de senaste årens forskning. (kan även gälla veterinärer - de kan inte allt!)

Vår tidigare ponny kunde få anfall av ett par äpplen. Man visste aldrig vad som var den utlösande faktorn. Men havre tålde hon.

Låter som att hon var känslig för just FRUKTAN som finns i äpplen också. Men hon verkade tåla stärkelse bättre om hon tålde havre.

Jag är mest nyfiken på vad ni som har en fångponny fodrar med.

De ska ha en välbalanserad, uträknad foderstat precis som alla andra hästar. Samma behov som alla andra hästar av samma storlek och ras.

MEN det man ska akta sig för är grönbete i för stor mängd och en försiktig tillvänjning på våren/försommaren, snabba foderförändringar, kraftfoder (särskilt spannmål) och annat som kan STÖRA magfloran på hästen. (Observera att lusern inte räknas till kraftfoder, det är ett grovfoder oavsett om man ger det som pellets eller strå.)
Det viktigaste är att lära sig undvika farliga perioder på betet och sånt som hästen inte tål.
Det är te x mycket fruktan i torrt, kort gräs så det är farligt för fånghästar vilket många inte tror. Längre gräs som är gödslat har en lägre halt fruktan MEN eftersom hästen lätt får i sig MYCKET av det så är det lika farligt. Så regeln att BEGRÄNSA betesgången gäller alltid!
Har det varit kallt ute, runt 0grader eller lägre, är det mycket frukatn i gräset.
Bara några exempel. Bättre att sätta sig in i hur fång utlöses och vad som orsakar det och NÄR så lär man sig att undvika farorna. Läs på om senaste forskning. ;)

Min ponny fick fång på vinter. Så det har inte med fruktanen i gräset att göra. (på henne alltså). Jag hade inget foder byte heller, bara så konstigt!!!

Min kompis avlivade sitt sto i vintras för fång och veterinärens förklaring var hormonfång pga solens inverkan.:confused:

Min ponny fick fång på vinter. Så det har inte med fruktanen i gräset att göra. (på henne alltså). Jag hade inget foder byte heller, bara så konstigt!!!

Som sagt har fång många olika utlösande faktorer. Något som gör att det sker en obalans i magen leder hos vissa hästar till fångattack. På vintern kan det vara nåt de stoppat i sig i hagen t ex.
Den allra vanligaste orsaken är dock fruktanet. (och INTE protein som man tidigare trott)

Jo faktiskt! Frostnupet gräs på vintern är en orsakt till fång och om jag fattat saken rätt så är det fruktanerna som spökar där också!

I övrigt så har jag ingen fångponny men väl en fånghäst, i form av ett halvblodssto. Och henne fodrar jag med nära nog fri tillgång på hö/ensilage. I hennes fall är det dock så - eller har varit hittills i alla fall - att hon kan gå i gräshage hela året utom från slutet av maj till midsommar... Vid midsommartid i år så bara försvann alla fångsymptom utan att jag gjorde någom förändring alls. Innan dess fick hon både NSAID, Probade och Diar Sanyl för att hålla fångbesvären minimala. Gick i en uttorkad, nerbetad hage och åt bara hö.

Våran ponny (också 20+) håller på och sättas igång nu och han får hö, samt en morot morgon + kväll plus en näve lucernhack morgon. Mineraler 2 ggr i veckan. Våran har bra hull dock så det känns inte motiverat att ge honom mer.
Men lucern är bra, som flera har sagt.

Liknande trådar

Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 744
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 558
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat