Foder till fånghäst

G

Gazzan

Ni med shettisar med fång hur löser ni sommaren?? munkorg eller går ni och klipper gräset??

Jag har en hage med liiite liiite gräs i mestadels söndertrampad vad tror ni om denna hage??
Eller är de bättre och köpa korg så han kan gå med de andra?? ni som har korg berätta vad ni tycker
 
Sv: Foder till fånghäst

Har munkorg till våran shettis och det funkar suveränt!
Då hon har munkorg så kan hon gå med dom andra på ett bete med myckkket gräs och slippa gå själv i nån liten hage på dagen.
Men på natten så får hon gå i en hage med knappt någe gräs och då får hon hö isället och då självklart utan korgen på.

/I
 
Sv: Foder till fånghäst

oki.. ja nu går han i en hage med knappt någe gräs ialls och det verkar funk..Inga varma hovar eller puls hittills!

Men tänkte dela av hagen för säkerhetsskäl den del där det verkligen knappt är gräs
 
Sv: Foder till fånghäst

Jag ska ha en häst i sommar men risk för fång (menar så klart ponny..) han ska gå i en hage men lite gräs i och om natten vet jag inte kanske i hagen bredvid om är lervälling :D
 
Sv: Foder till fånghäst

Men det är ju inte samma sak.. en häst som inte haft fång är ju inge fånghäst;)

Min häst har haft fång 4 ggr varav en gång i vintras:crazy:
 
Sv: Foder till fånghäst

hna har haft fång två gånger innan :( men han kan få återfall = risk för fång :D
 
Sv: Foder till fånghäst

en fång häst har alltid risk för återfall typ 100%:crazy:
Jag håller kolla på hovar och puls och än så länge är han helt oki.. Körde han i går och det var inga problem alls..
Kall om hovarna

Som sagt det finns typ inge gräs bara ogräs och skit
 
Sv: Foder till fånghäst

aa vet..
men dte var ett år sedan sist då minskar risken han har ca. 60-65% risk nu.. säger ägaren, han har inte vart varm på ett bra tag nu tydligen..
 
Sv: Foder till fånghäst

Jag har iof inga shettisar med fång (de har plåtmage tydligen) men däremot har jag 2 araber med fång o de får inte gå på bete alls då de blir dåliga av bara lite gräs oxå. Vågar inte prova munkorg heller då dessa är experter på att ta av sig grimmorna o då gör ju munkorgen ingen nytta o risken för ett återfall ökar. Här går fångisaran i gräsfri hage
 
Sv: Foder till fånghäst

Min fångponny brukar få gå i en lite mindre, nerbetad (jord)hage under sommaren. De andra går med honom nattetid så han slipper vara ensam hela tiden och så att de andra får vila lite från all mat också. Sen får han gå upp på betet med greenguard två-tre timmar/dag. Det funkar för honom..
 
Sv: Foder till fånghäst

En korg på mulen + motion är nyckeln för min del.
 
Sv: Foder till fånghäst

*KL*

när våran gamla shettis fick fångvarning i början av-80, fick hon tillbringa dagarna i paddocken på hö. hon gick så i flera år. sen gick hon på magert bete i många år. idag är hon 35 år och klarar att gå på ett "normalt" bete.
 
Sv: Foder till fånghäst

Men ni som använder munkorg, blir inte era hästar ledsna och deppade över munkorgen?

Jag har inte provat men tror att min häst skulle bli mkt upprörd över att hindras från att äta. Men samtidigt så är det ju tråkigt att gå i gräsfri hage hela sommaren....
 
Sv: Foder till fånghäst

hillevie skrev:
*KL*

när våran gamla shettis fick fångvarning i början av-80, fick hon tillbringa dagarna i paddocken på hö. hon gick så i flera år. sen gick hon på magert bete i många år. idag är hon 35 år och klarar att gå på ett "normalt" bete.

Det var trösterikt att höra! Tack för det. Lite hopp framöver att man kan hålla det under någorlunda kontroll.
 
Sv: Foder till fånghäst

jo, någon gång ska man väl ha "lite" tur oxå :angel: :D hon har iallafall aldrig fått tillbaks eländet......men min "lilla" shettis börjar visa tecken på exem så.......aldrig får man vara riktigt glad. smile.
 
Sv: Foder till fånghäst

Förra sommaren hade jag munkorg på min häst då han är väldigt lättfödd. Det märktes tydligt att han inte gillade den. Även fast att den satt bra och han inte fick skav så gick det tillsist inte att fånga honom i hagen när det var dags för honom att äta. Så jag tror att vissa hästar kan bli deppiga av munkorg.

MVH Sanna
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
622
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 201
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp