Foder till fånghäst, vad ger ni?

Sv: Foder till fånghäst, vad ger ni?

Min D ponny (hade 4:e fång sommaren 2008) får i nuläget 7 kg relativt torrt hösilage (2+2+3) med bra värden. Till det får han 1,5 liter havre + någon näve müsli efter ridning. 30 ml B vitamin vid fällning. Han rids regelbundet och tävlas utan problem. :)

Mitt sto får. 9,5 kg hösilage, Lucern och mineraler. B-vitamin vid sättning och fällning av päls, även vid foderbyten.

Detta klarar hon sej bra på! När hon jobbar hårt får hon müsli och lite betfor.

Hon har inte haft problem av fången på flera år nu.

Mvh Domino_s

Min D ponny (hade 4:e fång sommaren 2008) får i nuläget 7 kg relativt torrt hösilage (2+2+3) med bra värden. Till det får han 1,5 liter havre + någon näve müsli efter ridning. 30 ml B vitamin vid fällning. Han rids regelbundet och tävlas utan problem. :)

En fånghäst bör absolut inte äta havre för det innehåller mkt stärkelse

nej, jag sköljer inte, ger dock loppfrö lite då och då för att rensa magen på sand och smuts.

Jag tror snarare att _Elly_ menade att betfor innehåller socker och är inte lämpligt att ge fånghästar.

jag vet att betfor inehåller socker men då shettisen inte fått fång av det utan endast av för blött höselage och gräs, och jag bara ger knappt 2dl om dagen och hon inte reagerar på det så känns det okej att ge för att hålla igång magen.

jag vet att betfor inehåller socker men då shettisen inte fått fång av det utan endast av för blött höselage och gräs, och jag bara ger knappt 2dl om dagen och hon inte reagerar på det så känns det okej att ge för att hålla igång magen.

Det är ju inte det blöta i hösilage och gräs som ger fång...

Jag tror snarare att _Elly_ menade att betfor innehåller socker och är inte lämpligt att ge fånghästar.

Det är den tillsatta melassen i betfor som kan vara olämplig speciellt till en IR fånghäst. Men om man häller av vattnet och sköljer ordentligt så försvinner sockret.

Betfibrerna innehåller inte socker utan nyttiga fibrer för fånghästens grovtarm. Det är alltså bra med detta till en fånghäst.

nej det är sockret, jag vet det men då shettisen inte har fått fång på sin nuvarande diet vilken hon haft i över ett år så kommer jag att fortsätta med den.

jag försöker ge henne så lite energi som möjligt, men det är alltid svårt att veta vad man ska ge då det sägs att det är både socker, energi, protein och allt annat i foder väg som ger fång så finns det lite man kan ge.

( med blött höselage så menar jag såklart färskt och innehåller mer socker och protein och sånt, såväl som nytt vår gräs)
jag gör vad jag kan för att hålla shettisen fång fri och denna dieten verkar som sakt fungera på henne, så jag håller den tills jag hittar ett bra fång foder som inte kostar en förmögenhet och som shettisen inte får fång av.

jag ger inte "saften" i betforet till shettisen (bara som smak förstärkare till loppfröet till stora hästen och gamle ponnyn) och har alltid vattnet i betforet så att det färdig svällda fyller hälften av hinken och vattnet andra halvan. detta för att minska sockret i betforen.

1/4L torr betfor + 1L vatten räknar jag när jag blandar nytt.

jag försöker ge henne så lite energi som möjligt, men det är alltid svårt att veta vad man ska ge då det sägs att det är både socker, energi, protein och allt annat i foder väg som ger fång så finns det lite man kan ge.

.

Det är socker, fruktan och stärkelse som kan utlösa ett fånganfall. Stärkelse finns i spannmål och socker och fruktan i gräs, hö och ensilage (och i melass).

ja, men det finns olika teorier om vad som utlöser fång anfall. nåväl pollen mår bra och springer runt i hagen som en galning som vanligt så jag tror inte att jag behöver byta foder, ev minska på betforet till 1dl om dagen.

ja, men det finns olika teorier om vad som utlöser fång anfall. nåväl pollen mår bra och springer runt i hagen som en galning som vanligt så jag tror inte att jag behöver byta foder, ev minska på betforet till 1dl om dagen.

Det finns teorier om att fång kan framkallas av en rad olika faktorer. Men teorierna i sig är inte så olika. I de flesta eller kanske snarare alla forskningsrapporter/artiklar som jag har läst så tycker jag att forskarna verkar vara ganska eniga även om de ännu inte har lyckats kartlägga hela förloppet.

Och när det gäller foder så är deras teorier att för mkt icke strukturella kolhydrater (de jag nämnde tidigare) speciellt i kombination med fetma och eller insulinresistens är de faktorer som kan trigga igång ett anfall. Det betyder att urvattnad betfor ej är en riskfaktor.

Sedan finns det ju andra faktorer också som inte direkt beror på felaktig utfodring.

*KL*

Här fick de vintertid hårt begränsad giva av blött silage med låg sockerhalt, halm, samt en minimal mängd melassfri lucern för att blanda i melassfria mineraler, tokosel samt vitamin i. Dessutom får de endera färsk bakjäst eller foderjäst (Diamond V)

NU får de ännu mer begränsad giva silage och halm, samma kraftfoder förutom att jag lagt på Seaweed & Rosehip (ett örtfodertillskott). Och aningens gräs.

ja jag häller bort betfor-vattnet till shettisens foder och tillsätter rent vatten.

shettisen har varit tjock innan men är i normalt hull nu. jag hoppas att hon inte får fång igen då det som Forest Autumn sa att det kan vara en bakomliggande orsak + melassen i betforet + socker i gräs/höselage. ska skölja ur betforet mer noggrant i framtiden till shettisen, det blir ju bara att ta ut en sill i stallet och skölja under vatten kranen innan utfording^_^.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har en foderhäst som kom till mig i somras, då så stor och fet att folk trodde att hon var dräktig... Hon har de senaste 6 månaderna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 963
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka