Foder till fånghäst, vad ger ni?

B

Banana Breeze

Vad ger ni era fånghästar för foder? Vilka tipa och råd har ni fått från veterinärer, foderrådgivare osv?

Vi ger vår islänning 6-7 kg hösilage, 0,2 kg betfor, 0,06 kg miner vit och
1 skopa microbalans per dag, + någon morot.

Han mår bra av det, pigg och glad och lagom i hull ;)!

Sv: Foder till fånghäst, vad ger ni?

Mina fånghästar, shettis som fick fång förra året samt arab som hade fång för 6 år sedan, har i vinter gått på fri tillgång på bra hösilage, inte behövt ge något extra förutom vatten o saltsten.

Som jag sa, han mår jättebra, pigg, glad och i bra hull, bör inte bli tjockare. Han arbetar inte heller utan motioneras bara i skogen. Har genom veterinär fått hjälp av foderrådgivare. Hösilaget har hög ts och bra värden.

Vad ger ni andra för foder? Hur mycket hösilage osv?

Din häst blir inte tjock av hösilag.... Det är en myt att hästar blir tjocka av sitt grovfoder, det som gör dom sjuka och tjocka är kraftfodret. 1,5-2kg ts grovfoder/100kg häst är lagom.

I min värld låter det inte som din häst behöver något kraftfoder mer än möjligtvis att blanda mineralerna i. Den har haft fång och arbeter inte, ge den mer hösilage istället. Hästens tarm behöver jobba, men den behöver inte särskilt mycket kraftfoder om den inte arbetar och inte är för smal. Att den har haft fång tyder ju på att den fått för mycket energi vid något tillfälle...

delvis knapplån

Jag ser inte ngt kraftfoder i foderstaten till ts häst.
Dessutom kan det mkt väl vara så att mängden hösilage är lagom för ts islänning. H*n har ju fått rådet av en foderrådgivare som en veterinär har rekommenderat.

Fånghästar ska inte bli tjocka. Detta kan mkt väl vara en fånghäst som absolut inte bör bli fet. Det enda sättet att undvika det är att ge mindre mat. Det finns många hästar bland naturraserna som mkt väl kan bli feta av för mkt grovfoder.

Om nu hösilaget har en hög ts halt och hästen mår bra av det den får så tror jag mer att den får precis lagom. Men jag har ju inte sett hästen.

Min fångponny får hö, lusern, halm och betfor.

När du ger din fångponny betfor, häller du av vattnet då så att sockret försvinner?

Din häst blir inte tjock av hösilag.... Det är en myt att hästar blir tjocka av sitt grovfoder, det som gör dom sjuka och tjocka är kraftfodret. 1,5-2kg ts grovfoder/100kg häst är lagom.

I min värld låter det inte som din häst behöver något kraftfoder mer än möjligtvis att blanda mineralerna i. Den har haft fång och arbeter inte, ge den mer hösilage istället. Hästens tarm behöver jobba, men den behöver inte särskilt mycket kraftfoder om den inte arbetar och inte är för smal. Att den har haft fång tyder ju på att den fått för mycket energi vid något tillfälle...

Där har du helt fel! Klart att en fånghäst kan bli sjuk av grovfoder, det beror ju helt på vilka värden det har. Vår fångponny har fått fång 2 gånger av att ha kommit åt kornas ensilage. Har man höga värden på sitt grovfoder så framkallar det fång. Därför ska man ha ett grovfoder med anpassade värden för att inte hästen skall få för lite strå alt. fylla ut med halm. Och givetvis kan hästar bli tjocka av sitt grovfoder, har man höga energivärden så lägger ju givetvis hästen på sig.

Vår häst kan inte heller äta det grovfoder som vi slår ut till de andra hästarna, veckan efter kornas grovfoder. Utan han har ett för honom anpassat foder med lämpliga näringsvärden, samt halmtillskott. Vallen där vi tar hans foder läggs mycket, mycket sällan om samt att den gödslas inte.

Kicki :laugh:

Vill reda ut några missförstånd:

* En häst blir bara fet om den får för mycket energi i foderstaten. Det är oberoende av om det är hö, hösilage eller något annat. Förutsatt att energi och proteininnehållet är lagom i detta hösilage som nämns kan 6-7 kg vara alldeles lagom. MEN. En häst bör få i sig allra minst 1 kg TS/100 kg kroppsvikt, vilket innebär att en häst på 400 kg bör utfodras med ca 8 kg hösilage om detta har en TS-halt på 50%. Om näringsintaget blir för högt kan man späda ut med halm för att nå rätt mängd TS och därmed mängden fibrer.

* Det absolut främsta anledningen till att hästar får fång är fetma. Andra predisponerande faktorer är kolik, insulinresistens (diabetesliknande tillstånd), överskott på stärkelserika fodermedel eller för snabb betestillvänjning.

*Hästen är en gräsätare och bör alltså få chansen att få större delen av sina behov uppfyllda genom grovfoder om det är möjligt, kraftfoder ska ses som ett komplement till ett grovfoder som inte uppfyller hästens behov. Det ska alltså i första hand antingen väga upp ett underskott av energi eller av protein. Ett kraftfoder bör till en fånghäst inte vara baserat på spannmål då det ofta är stärkelseöverskott som rubbar hästens grovtarms-pH och som i slutändan orsakar fång. Stärkelse ska egentligen brytas ner i tunntarmen, men vid ett överskott på stärkelse kommer större mängder stärkelse ut i grovtarmen och skapar där en pH-sänkning. pH-sänkningen beror på att nedbrytningen av stärkelse sker mycket snabbt av grovtarmens mikroorganismer, och dessa omvandlar stärkelsen till fria fettsyror (i främsta hand myrsyra, ättikssyra och smörsyra). pH-sänkningen kan i sin tur skada tarmepitelet så att syra och toxiner från mikroorganismerna kommer ut i blodet vilket i slutändan efter en rad reaktioner leder till inflammerade hovlameller och sämre blodcirkulation i hoven.

Detta var väl knappast riktat till mig?

Kicki :laugh:

jag ger min lilla shettis som har haft fång känningar nästan varje år, och som bara är sällskaaps ponny ca; 2dl betfor, 2 nävar lucern, 2-3kg hö + linfrö olja och biotin. om jag ger mer så får hon fång känningar och ger jag mindre så blir hon mager. har testat special fodret safe and sound från dodson and horrel och det gick en tid, men sen så fick hon fång ändå. då det var dyrt och hon fugerar bra på lucern och betfor så får hon det. hon har lite gräs i hagen att äta nu, men annars så får hon inget bete då hon lätt får känningar.
(med känningar menar jag värme i hoven, ingen fång ställning eller uppenbar smärta. då hon blir varm i haven får hon djävuls klow i ca 2 veckor och kylgel på benen. denna behandlingen hjälper alla gånger som hon fått känningar.)

Mina tanter har bara fått hö i vinter å dom såg högdräktiga ut ett bra tag, så visst kan dom bli tjocka av för mycket hö;)

Min haflinger får 7,5 kg hö, 0,5 kg melassfritt lucernhack och 1/2 pkt bakjäst. Shettisen får ca 3 kg hö (äter inte mer), 1 kg Happy Hoof och 1/2 pkt bakjäst.

nej, jag sköljer inte, ger dock loppfrö lite då och då för att rensa magen på sand och smuts.

Min D-ponny har under vintern ätit 10kg hösilage per dag, inget mer. Nu när silaget tar slut och de andra hästarna börjar beta så kommer han få fri tillgång till torrhö.

Inga krusiduller för att han är fånghäst. Det jag tänker på dock är att vara noga med att vänja in nya foder på 2-3 veckor. Annars äter han allt han åt innan fången, bortsett från betesgräs.

Det kan ju vara en väldigt liten islänning och väldigt torrt hösilage.

Nejdu det är ingen myt. Min häst är alltid i lite väl gott hull. Hon är så lättfödd. Hon väger drygt 600 kg och äter 9 kg hö/dag. Inget kraftfoder.Med 8,3 MJ/ kg så blir det för mycket energi hur man än bär sig åt. Jag skulle behöva ett hö som håller 5 MJ/kg om hon skulle vara i riktigt bra hull, men sånt hö har jag inte fått tag i.
Så det är ren verklighet att hästar kan bli tjocka av hö. Hästar blir tjocka om de får mer energi än de behöver, oavsett om energin kommer från grov eller kraftfoder. (men kraftfoder ger man ju bara om grovfodret inte fyller behovet av energi)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har en foderhäst som kom till mig i somras, då så stor och fet att folk trodde att hon var dräktig... Hon har de senaste 6 månaderna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 963
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka