Foder till fånghäst?

Sv: Foder till fånghäst?

Vem svarar du till? Jag har konstaterat att frukt e nono.

FA - tack för ditt utförliga svar.

En ytterligare fråga då bara:
Någon som kan rekommendera melassfri lucern? Läste i en annan tråd om en variant som tydligen skulle vara melassfri, men ändå innehöll ca 10% melass enligt innehållsförteckningen, vilket låter något sjukt:confused:

och:
Om man sköljer betforn - hur mkt melass blir man eg av med? Tack för tips om melassfri betfor! Ska kolla upp det - vet du möjligen var det kan finnas, FA?
 
Sv: Foder till fånghäst?

Kvarnby och dangroent har melassfria lusernpellets.
Green Power (tror det också är dangroents) alfalfa lusernhack är också melassfritt. det innehåller lite sojolja som inte är farligt.

Jag vet inte riktigt hur mkt man blir av med när man sköljer betfor. Men jag antar (fast gissar bara) att man blir av med en hel del.
Jag vet inte vad den melassfria heter.
 
Sv: Foder till fånghäst?

Jag ger min häst hälften safe and sound och hälften leisure mix från dodson and horrell. Safe and sound är gjort för fånghästar och leisure mix ska man också kunna ge till fånghästar plus att man inte behöver ge så mycket för att de ska få tillräckligt med mineraler och vitaminer. För att få upp energin får hon linfröolja och beroende på höt lite lusern. Tror om jag inte minns fel att dom har en müslisort till för fångisar.:)
 
Sv: Foder till fånghäst?

Kvarnby och dangroent har melassfria lusernpellets.
Green Power (tror det också är dangroents) alfalfa lusernhack är också melassfritt. det innehåller lite sojolja som inte är farligt.

Jag vet inte riktigt hur mkt man blir av med när man sköljer betfor. Men jag antar (fast gissar bara) att man blir av med en hel del.
Jag vet inte vad den melassfria heter.
Jag läste på Green Power-förpackningen senast jag såg en sådan (häromdagen) och den innehöll melass.
 
Sv: Foder till fånghäst?

Okej, men jag skulle alltså bara kunna ge honom lite betfor och mineraler bara och ta bort krafften, han behöver ju som sagt ingen extra energi då han redan är full av energi. Alltså även sen när jag rider honom fullt igen?

Vad anser ni är bäst för en fånghäst som är överviktig, betfor eller lucern pellets? Jag hade lucern pellets till honom för typ ett år sedan och tyckte han gick upp mycket i vikt av det.

Har du en fet häst får han för mycket energi. Energi i överskott ger fett. Energi som det låter som du menar i form av pigghet kan du inte fodra dig till. Särskillt inte om hästen är fet.
Ta bort allt utom hö tills din häst har rätt vikt. Därefter ha analyserat hö och ge vad hästen behöver för lagom hull, inte mer.
 
Sv: Foder till fånghäst?

Jag läste på Green Power-förpackningen senast jag såg en sådan (häromdagen) och den innehöll melass.

Hos oss finns det två sorter Green Power Lucerne och Green Power Alfalfa sedan tror jag att det finns fler sorter med gräs i också.

GPL innehåller melass. GPA innehåller lucerne och 3% sojaolja.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 460
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 183
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp