Foder till fånghäst?

FengurLaugar

Trådstartare
Vill ha lite tips, har tyvärr dålig koll på olika foder. Ska göra en analys på hö´et för i år och utgå från det. Men som sagt ge lite tips och berätta om era erfarenheter.

Min 15 åriga islandsvalack fick fång för några veckor sen och har gått på Fenylbutazon, vilar nu fortfarande, ska inte få gå på bete nåt mer i år. Vill vara på säkra sidan, så jag börjar om från början nästa år istället.

När det gäller fodret, så får han just nu lite betfor och lite Krafft grund + mineraler. Men som jag fattat det så borde man undvika att ge betfor till en fånghäst, eftersom det är socker i. (rätta mig om jag har fel)

Det jag letar efter är ett foder/blandning (färdigt, eller blanda själv spelar ingen roll) där det inte är för mycket energi då han är en pigg och glad häst, som han inte lägger på sig av, han är för överviktig nu, men äter som sagt bara hö och lite krafftfoder nu så det borde ändra sig när han kommer igång igen, där det finns alla mineraler och vitaminer som en häst behöver. Kanske något från Krafft? Eller någon annan kombination. Berätta och förklara varför det kan vara ett foder för en fånghäst.

Han tränas (när han var frisk) 4-6 dagar i veckan, varierat. Tävlas några ggr per år och rids för tränare 1 gång varannan månad ungefär.

Så, kom med era tips och erfarenheter :)

//Linda
 
Sv: Foder till fånghäst?

Hej!
Du kan ge betfor om du sköljer av den så melassen sköljs bort, betfor innehåller massor med nyttiga fibrer som är bra för magen.:) Undvik kraftfoder med spannmål i, ge ett bra hö/hösilage och något kilo halm om dagen. Mineraler är också viktigt så att hovarna växer bra. Om du måste ge krafft så ge deras krafft groov 90, den är relativt låg i stärkelse och har hög halt fibrer.
 
Sv: Foder till fånghäst?

Tack för svaret!
Lucern strå hack, är det ett foder att rekommendera till en fånghäst?

Jag måste inte ge Krafft, kom gärna med nåt annat märke, kan bli svårare att få tag i här omkring men :) Müsli är alltså inte bra, eller?
 
Sv: Foder till fånghäst?

Lusern är bra, både pellets och hackat.
Undvik foder som är stärkelserika (spannmålsbaserade).

Det finns ganska gott om trådar om utfodring av fånghästar här, leta lite så kommer du nog få svar på dina frågor :idea:
(det går bra att ställa följdfrågor även i äldre trådar, då detta är ett ständigt aktuellt område)
 
Sv: Foder till fånghäst?

Tack för svaret!
Lucern strå hack, är det ett foder att rekommendera till en fånghäst?

Jag måste inte ge Krafft, kom gärna med nåt annat märke, kan bli svårare att få tag i här omkring men :) Müsli är alltså inte bra, eller?

Lusern strå hack utan melass är ett bra foder för fånghästar. Jag ger Green power alfalfa till min. Det kan du ge mkt av. Min får bara lite grand för det är aningens dyrt.

Men varför måste du ge ngt extra? En överviktig islandshäst som just haft fång behöver inte äta annat än ett bra grovfoder dit räknas lusern och betfor. Det är jätteviktigt att banta hästen och att inte ge den spannmål!
 
Sv: Foder till fånghäst?

Okej, men jag skulle alltså bara kunna ge honom lite betfor och mineraler bara och ta bort krafften, han behöver ju som sagt ingen extra energi då han redan är full av energi. Alltså även sen när jag rider honom fullt igen?

Vad anser ni är bäst för en fånghäst som är överviktig, betfor eller lucern pellets? Jag hade lucern pellets till honom för typ ett år sedan och tyckte han gick upp mycket i vikt av det.
 
Sv: Foder till fånghäst?

Om hästen är överviktig ska han väl inte ha ngt kraftfoder? Det enda du kan behöva ge är ju ett tillskott av protein och mineraler om det inte finns tillräckligt i grovfodret. Jag skulle i den situationen välja ett proteinkoncentrat så att det medförde så få MJ som möjligt. HH
 
Sv: Foder till fånghäst?

Om hästen är överviktig så räcker det gott att den får hö med bra näringsvärden, ta bort allt vad kraftfoder heter
 
Sv: Foder till fånghäst?

Om hästen är överviktig ska han väl inte ha ngt kraftfoder? Det enda du kan behöva ge är ju ett tillskott av protein och mineraler om det inte finns tillräckligt i grovfodret. Jag skulle i den situationen välja ett proteinkoncentrat så att det medförde så få MJ som möjligt. HH


Har du nåt tips på ett sånt proteinkoncentrat?
 
Sv: Foder till fånghäst?

*LÅNAR*

Ni som har överblick i forumet - kan inte ni länka till några av dessa trådar om foder till fånghästar? JAg har suttit och letat runt en bra stund nu men hittar bara inte :cry:

Vore jättegulligt av er!
 
Sv: Foder till fånghäst?

*LÅNAR*

Ni som har överblick i forumet - kan inte ni länka till några av dessa trådar om foder till fånghästar? JAg har suttit och letat runt en bra stund nu men hittar bara inte :cry:

Vore jättegulligt av er!

Jag tror inte att det är så lätt att hitta bland alla trådarna.
Men prova att söka på fånghäst och foder eller liknande och samtidigt efter HelenaHandberg. Hon har skrivit en hel del om foder till fånghästar i många trådar. Min uppfattning är att hon kan mycket om hur man utfodrar en fånghäst. Jag brukar följa hennes råd.
 
Sv: Foder till fånghäst?

Nej, det är verkligen inte lätt att hitta bland trådarna. Tråkigt nog tycker jag dock att man allt oftare får svaret att "sök i gamla trådar".

Om jag försöker göra en liten sammanställning kring vad jag fått fram ang foder till fånghästar kan ni kunniga gärna få ge en kommentar till den och säga om jag uppfattat saken rätt?!

Märk nu att jag inte pratar om en fånghäst i akut stadium, utan senare när hästen är symtpomfri.

Har förstått rätt om jag ska tänka på följande:
Ingen melass (även utesluta frukt, typ äpplen, morötter...)
Inget spannmål (korn och havre "värst"?)

Lucern tycks rekommenderas, men i någon tråd läste jag att den innehöll en viss procentandel melass, vilket ju inte var bra? Eller? :confused:

En del verkar mena att betfor sköljd från vattnet det drar i kan fungera, betforn i sig är ju fiberrik och bra för att hålla magen igång, eller?

Något mer man ska tänka på? Rekommendationer? Tror TS är intresserad också, hoppas jag:grin:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till fånghäst?

Jag kan göra ett försök

Jag tycker att man ska tänka att det finns olika sorters fånghästar eller i alla fall två st olika grupper av dem. De som är insulinresistenta och de som inte är det. Flera av trådarna handlar nog om de insulinresistenta eller i alla fall de svar du har hittat. Jag vet inte hur pass vanliga de är men alla fånghästar är antagligen inte IR.
Det är de IR hästarna som inte bör äta socker alls som tex lucern med melass, betfor m melass osv. För en fånghäst med fungerande insulin är det nog inte lika "farligt".

Ngt av det viktigaste är att se till att hästen bantar om den är fet. En allmän rekomendation är också att ge proteiner minst upp till behovet och sedan energi i underkant så att hästen inte blir för tjock.
Spannmål bör man undvika eftersom det innehåller stärkelse.
Äpplen och morötter kan man antagligen ge lite av om hästen inte är IR.
Grovfodret bör inte innehålla massor av socker och framförallt inte till en IR häst. Om man vill minska andelen socker i ett hö så kan man blötlägga det. Ett grövre hö innehåller oftast mindre av dessa kolhydrater än ett finare. Timotejhö är bra, rajgräs mindre bra.
Lucern är bra grovfoder till en fånghäst. Det finns utan melass.
Olja är också ett bra energitillskott om det behövs.
Betfor innehåller nyttiga fibrer men då även melass. Det finns melassfri betfibrer.
Soja är ett bra proteinkoncentrat om man måste öka proteinet.
Halm är inte ngt nödvändigt men kan vara bra om man vill ge mer att tugga på utan att tillföra socker. Men det ger ju extra energi dvs det blir tomma kalorier.
Jag ger min fångponny ofta.
Hoppas att du blev lite klokare av detta.
 
Sv: Foder till fånghäst?

Jag är ständigt där ;)
Problemet är väl snarast att hitta specifika svar i efterhand i en tråd som är över 100 sidor...

min sommar framför buke...:p
 
Sv: Foder till fånghäst?

Bara tipsar

jag har träffat en professor i livsmedelskemi

Han berättade att morötter innhåller 30 % rent socker

Betfor 12 % tror jag dvs den med tillsatt melass

Så morötter NO NO
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 460
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 183
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp