Foder till fånghäst?

Forest Autumn

Trådstartare
Jag har en ponny som hade lättare fång i höstas. Hon var då lite överviktig och gick from midsommar och hela hösten på en gammal ogödslad gräsvall. Jag har bantat henne under vintern. Nu går hon i vinterhagen. Det är en ganska stor hage ca tre tunnland med en storr damm, liten björkskog och några småängar ej insådda eller gödslade. Hagen är ganska nerbetad men nu börjar ju gräset växa även där. Jag tar in dem två gånger om dagen och har nu börjat begränsa betestiden i denna vinterhage till halva dygnet. När hon kommer in har hon fått lite betfor, lite lusern hackad strå och protexin, ett läkemedel för magtarmbalansen. Hon har också halm men den äter hon inte nu längre. När hon inte går i vinterhagen går hon i en liten hage där det också finns några grässtrån. Jag rider henne sex dagar i veckan och kommer att rida henne mycket i sommar.

Nu undrar jag vad jag ske ge henne när hon kommer in på dagarna. Jag vill gärna ge dem något och dessutom måste hon få i sig medicinen. Jag är också lite orolig för att hon inte ska få tillräckligt med mat om jag nu ökar ridningen. Hon ska gå ner lite till i vikt. Jag undrar också om hon måste ha lite mer mat i magen så att magen fungerar på rätt sätt. Det bästa hade ju varit och ge henne hö men det hö som vi har kvar slänger jag och det finns ej annat att köpa. Jag har köpt lusern hackat strå men den finns det ju melass i. Jag funderar på om jag ska ge henne bara lusern och ta bort den betfor som hon har fått tidigare. Jag vet ett ställe där jag kan köpa lusernpellets utan melass. Ska jag ge henne det i stället? Hon har inte visat några stora tecken på fång hittills. Hovarna är inte alltid kalla men ej heller varma. Hon har inte någon förstärkt puls. För några dagar sedan tyckte vi att hon gick lite stelt med bakbenen en kort stund på ridbanan men det kan bero på något annat. Men man vet ju aldrig. Det har varit torrt väder länge och nu regnar det mycket. Jag antar att gräset kommer att växa. Hoppas att någon har orkat läsa detta och vill svara.
 
Sv: Foder till fånghäst?

Min ponny har just fått ett fånganfall. Jag fick honom för cirka en månad sedan och visste inte att han hade lätt för det. Men så var det. Veterinären avrådde från sötat överhuvudtaget. Absolut inte betfor. Jag köper lucern från Kvarnbys utan melass och det fick jag ge cirka ett kilo av om dagen men inte mer. Regnet som kommer nu lär vara nyttigt då torrt, kort gräs ofta blir stressat och avger fruktaner som lär vara det som utlöser fånget. Längre, blött gräs ska vara bra eftersom fruktan är vattenlösligt enligt nya rön. Det här gräset som varit i alla fall här i Skåne bör ha varit livsfarligt. Torka, frost på nätterna och fruktansvärt kraftigt så här på våren. Killen får avstå från bete nu under akuta fångfasen för att sedan få beta en pytteliten stund på eftermiddag, kväll när jag ridit. Lucern, melassfri och halm ifall du inte har något hö skulle jag nog tänka mig kunde funka.
 
Sv: Foder till fånghäst?

Glömde säga att min veterinär blev överlycklig när jag berättade att jag gav foderjäst. Proviva är för sött sa hon. Det finns också någonting som heter Probimin som ska vara jättebra. Många vittnar om att de kan ha sina fånghästar på bete efter att ha börjat ge detta.
 
Sv: Foder till fånghäst?

Tack för ditt svar. Det låter lite lugnande med regnet. Var finns Kvarnbys produkter att köpa? Jag har gett min häst foderjäst ett par månader.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
844
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 327
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 752
Senast: Juli0a
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 831
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp