Foder till ettåring.

oxo

Trådstartare
Hur kommer ni att fodra era ettåringar i höst/vinter?
Skriv gärna märken på krafftfodret osv.

Sv: Foder till ettåring.

Hur kommer ni att fodra era ettåringar i höst/vinter?
Skriv gärna märken på krafftfodret osv.

Beroende på hur analysen på höet blir (ska skicka in nästa vecka på ett jag köpt) så ska jag fodra med Krafft müsli Grön som ingår i deras avelsserie :) Sen får hon även ca 1kg betfor (blött mätt), kalk och olja, ca ½dl av varje.

Just nu stödfodrar vi med allt utom betforen och det funkar toppen :)

min kommer att få 8-10 kg hö, 1 kg lucern o 1 kg hippo alfa eller krafft 125. INga mineraler för de täcks av detta!

Då jag än så länge inte har någon analys på höet så vet jag inte hur det blir riktigt. Förmodligen blir det fri tillgång på hö och så kommer han få lucern, kraft pluss grön och lite betfor. Mängder är ju svårt att säga när man inte har värderna på höet så vi få se

Min 1-åriga hingst ska få fri tillgång på ensilage och hö, sen kommer han att få vetegroddolja, vitaminer och mineraler i lite betfor.

kl.
Vad anser ni om att fodra med havre till unghästar? Eller hur kommer det sig att ni väljer ett fullfoder?

Jag fodra inte med havre till några av mina andra hästar heller så därför ge jag inte havre till min 1-åring.

Ne det förstår jag. Jag är bara lite intresserad av hur folk ställer sig till frågan eftersom nästan alla nuförtiden fodrar med fullfoder. Så har alla en tanke bakom det eller är det för att leverantörerna skriver att detta är det bästa för din unghäst.

Nu är jag inte alls ute efter att kritisera folk som fodrar med fullfoder om det lät så. :)

Ne det förstår jag. Jag är bara lite intresserad av hur folk ställer sig till frågan eftersom nästan alla nuförtiden fodrar med fullfoder.

Nu har jag inte ngn ettåring. Men jag är mkt tveksam till om alla fodrar med fullfoder (antar att du menar färdiga foderblandningar). Jag gör det inte.

Jag fodrar alltid med havre, soja och mineral.
Det brukar funka bra till vårt grovfoder.

Jag har iof ingen ettåring i år, men en tvååring och en treåring. De får inget fullfoder utan istället hö, havre, lusernpellets och sojamjöl och mineraler. Hur mycket av varje räknar jag ut när jag vet hö analysen.

Än så länge går de på bete och behöver inte utfodras utöver det. Jag hade gett även en åring samma diet, men uträknad för den individen förstås.

Nu har jag inte ngn ettåring. Men jag är mkt tveksam till om alla fodrar med fullfoder (antar att du menar färdiga foderblandningar). Jag gör det inte.

Japp det är färdiga foderblandningar jag menar ;)

Jag fodrar inte heller med det, det är därför jag undrar. Och att jag skrev att nästan alla använder det är en uppfattning jag har fått av att läsa här.

Senast ändrad:

vilken kvot på höet bör man ha till en ettåring eller det varierar mellan olika raser???

vad bör proteinet vs energin ligga på?

är det bäst med havre istället för korn till unghästar eller?

har unghästar ett stort behov av energi eller är det mest protein de behöver?

Det är mest protein, men min som är en travare som har börjat tränas så smått måste förståss få energi oxå.

min ettåring (halvblod) får:
fri tillgång på hö med hyfsade värden
1kg krafft grov 125
1kg lusern hack
1kg havre
olja och mineraler
per dag delat på tre mål.

hon är tunn och svårfödd så troligtvis kommer hon behöva mer lusern under vintern. har varit tvungen att stödutfodra henne hela sommaren trotts väldigt bra bete.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
617
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka