Foder till er fång ponny/häst

Opartisk

Trådstartare
Har skrivits mycket om fång nu och jag vill nu fråga er som äger en fång häst/ponny.
Vad ger ni era hästar i foderväg vinter halvåret?
Ni med dräktiga fånghästar/ponnier vad ger ni er häst under dräktigheten?

Sv: Foder till er fång ponny/häst

Jag har en fångponny som fick sitt första anfall Jan-05 o ytterligare 2anfall i april/maj samma år. Hon fodras idag med hö av bra värden o behöver jag komplettera proteiner så blir det med Lusern. Hon får även lite betfor o mineraler om sånt fattas i grovfodret. Försöker undvika allt vad spannmål heter eftersom det innehåller mkt stärkelse. Hon har inte haft fång igen sedan Maj -05

Jag ger min shettis (haft fång förra vårvintern för första gången o sista gången) lusernhack, betfor, linfrö, bakjäst o mineralslicksbaljan samt Tokosel, som jag ger 1 gång i veckan. Inget färdigfoder här inte, då det innehåller spannmål.
Och jag ger samma foderstat till min märr, som har föl vid sidan.
Hon har aldrig haft fång, men jag har slutat fodra dom med 'färdigfoder'.
Nu är det bara naturligt foder som gäller. Nu till hösten hoppas jag på ett bättre grovfoder, men jag kompletterar gärna med lusern om det behövs lite mera proteinet som arabia.

Hästarna är väldigt fina i hullet, speciellt shettisen med tanke på att han varit överviktig tidigare. Nu i år har shettisen klarat sig bra ifrån fången, o är pigg o springer runt mer än vad han varit tidigare (ovillig att springa).

Jag kommer att ge min fångponny
lusern och hö eller hösilage, betfor, mineraler, selen, foderjäst, ev protexin, biotin ett tag till. Dessutom får hon halm och kommer att gå i en stor hage där hon stoppar i sig en del hela vintern (på dagarna).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka