Foder till en Åring??

carambawinnie

Trådstartare
Hejsan vill ha lite tips om vad man skall ge en åring för foder?
Vad är bäst och vad ger det?

Havre-
Korn-
(ger pellets men tycker inte nått större om detta)
Finns det nån slags muslie till unghästar?

Sv: Foder till en Åring??

Dt bror på hur stor han är och är han i överdrift för pigg så ska du nog inte ge allt för mkt upp piggande näring ,jag menar inte att du ska sluta mata hästen alltså.. :) Men, jag tkr att du ska snacka med någon som värkligen vet som en Vet elr något om du har tillgång att ringa elr vad som helst. Dom kan ge bra svar ;)

Lycka till // Carro

Hejsan vill ha lite tips om vad man skall ge en åring för foder?
Vad är bäst och vad ger det?

Havre-
Korn-
(ger pellets men tycker inte nått större om detta)
Finns det nån slags muslie till unghästar?

Hejsan!

Kraft har gett ut ett avels mussli även för föl och unghästar som heter Redmills. Är mkt nöjd med det.

Som bas ska du ge ett grovfoder med bra värden. Behöver du mer protein så ge lusern.
Beroende på vad grovfodergivan blir så kompletterar du med ett kraftfoder som passar in. Kanske bara lite havre eller så behövs ett foder med högt proteinvärde. Salsa, Lympos samt Krafft har "avelsmüsli" .
// Linda

Hejsan!

Kraft har gett ut ett avels mussli även för föl och unghästar som heter Redmills. Är mkt nöjd med det.

Vi ger Krafts gröna müssli enligt rek. dos på säcken och fri tillgång på grovfoder. Fungerar toppen för våran åring!

Vi ger Krafts gröna müssli enligt rek. dos på säcken och fri tillgång på grovfoder. Fungerar toppen för våran åring!

Enligt dos på säcken?
Hur vet säcken vad ert grovfoder innehåller och vad som behöver kompletteras?
// Linda

Min äter bara hö (9.2 MJ o 71 gr smrp/kg foder), och får i sig c:a 10-12 kg av det/dag. Dessutom får hon dagligt tillskott av dikalciumfosfat, b-vitamin och linfröolja, samt tokosel 1 gång/vecka.

Vad som är bäst att ge beror på grovfodret.
Har man ett bra grovfoder och ger tillräckligt mycket behöver man sällan kraftfoder till unghästar.
Det brukar bara vara vissa tillskott som kan behövas om värdena i fodret är lite skumt.

Enligt dos på säcken?
Hur vet säcken vad ert grovfoder innehåller och vad som behöver kompletteras?
// Linda

... håller man sig inom de på säcken rekommenderade doseringarna kan man vara säker på att unghästen får i sig allt det den behöver, måste man ge mer eller mindre pga av att unghästen lägger på sig/tappar i hull så är man ute på "tunn is" och behöver se över foderstaten lite nogrannare.
Färdigt fullfoder för häst (likväl som för andra djur) är väl till för oss som är för lata för att beräkna foderstat ;)

Tror mig veta att det finns vissa begränsande värden på protein/aminosyror som inte alltid redovisas i grovfoderannalys och som är avgörande för unghästens tillväxt...

... håller man sig inom de på säcken rekommenderade doseringarna kan man vara säker på att unghästen får i sig allt det den behöver

Det KAN man inte vill jag påstå.
Det hela beror på vad grovfodret har för värden. Det gäller även mineralerna. Det kan gå åt skogen om man inte har koll på vad de får i sig. För lite protein ser man så småningom men just mineralinnehållet kan man inte se på hästen.
// Linda

svårt utan analys på grovfodret. Under första året hade inte jag heller någon analys på grivfodret till min åring, han gick på havre, beffor och krafft groov, selen och linfrön. han är på regelbunden koll på klinik för han är så stor för sin ålder, bara positivt och bra i hela kroppen är han.

Men klart de bästa är ju en analy på grov fodret men hur hästen i grund och botten ser ur är ändå d eviktigate men med en analys är du på rätt väg lättare.

Varför börja med müsli och sånna dyra historier när de finns billigare alternativ. Lucern och havre är nog de vanligaste som våran ungjästar fodras med idag som växer upp i sverige

Det KAN man inte vill jag påstå.
Det hela beror på vad grovfodret har för värden. Det gäller även mineralerna. Det kan gå åt skogen om man inte har koll på vad de får i sig. För lite protein ser man så småningom men just mineralinnehållet kan man inte se på hästen.
// Linda

Nähe, hur menar du då? Förklara lite mer hur du resonerar så kanske jag förstår! :idea:
Jag tycker att ett fullfoder för åringen är toppen! Han kan äta hur mycket grovfoder av alla sorter som han behagar utan att jag behöver beräkna eller gissa vad han får i sig så länge han växer bra och håller sig i hull på müsslin inom rek dosering...

Tror mig veta att det finns vissa begränsande värden på protein/aminosyror som inte alltid redovisas i grovfoderannalys och som är avgörande för unghästens tillväxt...

Hur menar du nu?
Såå himla mycket saker tvivlar jag på att det är i pellets/müsli som inte redovisas i analysen.
De viktiga sakerna tas med i analysen och det är ju också de saker man går efter.
Ska man gå efter varje liten detalj och fodra "för säkerhets skull" så måste man ju ge hästen allt möjligt och knappast något som färdigfoder uppfyller.

Btw så är rek. intag på säckarna alltid (för) högt eftersom fodersäljarna vill sälja så mkt som möjligt.
De är baserade på ett grovfoder med låga värden, och alltså ingenting som man kan utgå från om man inte har ett foder med väldigt låga värden.
Återigen; En åring som får tillräcklig mängd grovfoder behöver sällan kraftfoder. Det är om de tappar hull, inte äter tillräckligt mkt, eller när de börjar motioneras som det kan behövas tillskott.

Nähe, hur menar du då? Förklara lite mer hur du resonerar så kanske jag förstår! :idea:
Jag tycker att ett fullfoder för åringen är toppen! Han kan äta hur mycket grovfoder av alla sorter som han behagar utan att jag behöver beräkna eller gissa vad han får i sig så länge han växer bra och håller sig i hull på müsslin inom rek dosering...

Jag kan ta min egen åring som exempel. Hade han fått äta enbart grovfoder och i ditt fall Kraffts gröna müsli, dos enligt säcken.
Som 6 mån hade han fått för lite protein.
Mineralerna Ca o P hade blivit fel kvot.

Nu som åring så räcker proteinet men mineralerna är fortfarande i fel kvot.

Du får gärna tro på att bara man doserar enligt säcken så blir allt bra men i verkligheten är det inte så. Fel i mineralerna ser du inte utanpå hästen. Kan bli dyrt när hästen inte håller för arbete.
// Linda

Den begränsande aminosyran som loch skriver om är Lysin. Och visst är det så att den inte anges i en grovfoderanalys, därmed inte sagt att man kan strunta i analysen eftersom det totala proteininnehållet kan variera ENORMT mellan olika partier. Alltid analys, och framförallt till unghästar är mitt ständiga råd. Mina hästar hade fått akut brist på kalcium om jag hade fodrat med fritt på grovfoder plus "avelsfoder" enligt rekomendation på säcken. En korrekt Ca/P kvot är lika viktig som rätt mängd protien av rätt kvalitét anser jag. För att fastställa den kvoten är det ett absolut måste att analysera grovfodret.

Bortsett från detta hade jag utan analys lagt ut enorma mängder pengar på kraftfoder helt i onödan eftersom mitt grovfoder täcker unghästarnas behov i sig självt (med tillsats av kalk och selen).

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 005
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10