foder till eksem häst

B

busan

Hej på er alla ägare till eksem häst .
jag har en fråga om någon el några ger sina hästar fodret
derma vital cubes
det är eggersmans som har det.
jag funderar på att köpa det.
nyfiken o höra om det har hjälpt någon häst med eksem.
????

Sv: foder till eksem häst

Jag har aldrig givit några special foder till vår eksemhäst, däremot varit noga med att han fått tillräckligt med bra foder alltså en val balanserad foderstat just för honom. När man kan visa någon studie eller forskning på att de dom påstår stämmer, då ska jag prova. Men det foder du namnger här innehåller inte något anmärkningsvärt, zink och biotin finns även i andra fodermedel.

Läser man sedan beskrivningen på fodret, så är författaren helt klart mindre påläst när de påstår att sommareksem beror på höga andelar kolhydrater.

Det enda fodermedel som hittills uppvisat resultat på eksem, både i forskning men även nu när vi har provat är linfröolja.

Jag provade karagen från alg-bör*es samt något mer han rek över tel till ett sto jag hade för många år sedan! Funka kanon! och så smörjdes hon med nyla*ders hästkräm! lycka till! PMa om du undrar något

Det har provats på många hästar, och jag vet inte vad som är kanon för ingen av dessa fick några som helst förbättringar och jag är en av dom som provade i min ungdom dessvärre utan resultat.

Efter 16 år med eksem på vår häst har vi just konstaterat att täcka under sommaren, behandla med mycket insektsavstötande medel, samt hålla en bra foderstat året genom. I just hans fall så får han linfröolja, men här finns studier om att just omegafetter har en symtomförbättring på eksemhästar. Han är numera symptomfri mot tidigare då han kliade sig blodig.

Jag har samma erfarenheter som Boj. Täcka, bra foderstat med gott grovfoder..... varje år kommer det fram nya produkter som sägs hjälpa eksemhästar, det går att tjäna pengar på allting.

hej igen, Jo känner till allt ni har skrivit här.
jag kör eksemtäcke linfröolja bra grovfoder o lite musli havrefri.
Har kommit fram till att min häst är känslig i magen så hans eksem är mer relaterad till invärtes än mot knott osv.. men en häst med eksem ovasätt , är ju så mycket godare att bita på för knott o dyligt.
Har ju märkt att olika hästar reagerar otroligt olika på olika preparat o foder osv.
så tänkte att jag ska hitta något foder med örter o sen något som hjälper magen i balans, då det är dax för gräset,
Han regerar kraftigt på proteinet.. så nyfiken är jag på foder som hjälper magen , och även något super bra hahaha mot klådan...

Om vi ska bena lite i det du skriver då.

Har din häst eksem på vintern också? Eftersom du skriver att din häst är känslig i magen och därför får eksem.

Alltså ett eksem utbrott kommer sig av knott bett, det har man konstaterat i studier att de flesta hästar reagerar på, sedan kommer en del individer att utveckla sk multiallergi där de även får reaktioner på annat i omgivningen.

Hur reagerar han på protein? I allmänhet får de inte en reaktion på just protein, det är kroppens byggtenar och är livsviktig för hästen att få i annat fall kan den bli sjuk på olika sätt. Det är snarare en gammal förlegad myt som ligger till grund för det, det trodde man förr och svalt därför eksemhästar på olika sätt för att få bukt med eksemet, Blev de bättre av det då? Nä inte alls, utan det blev tvärtom ännu värre då hela hästens hälsa kraftig försämrades och blev därför ännu lättare mål för eksem.

Senast ändrad:

Hej han reagerar endast på protein om det är höga värden i foderstaten, självklart får han proteiner,
han svullnar upp i nacken,, o blir gallig i alla 4 ben.
vid lite lägre protein giva så har han inte dom syntomen alltså samma foder hela tiden , men drog ner lite på givan.
Min häst behöver aldrig svälta skulle aldrig utsätta honom för det.
Förstår inte hur du kan tro det.
Han har en liten tedens till eksem vinter tid,, mjällig, torr .kliar sig inte.

Men nu missförstår du mig, förr så skyllde man på att hästen inte klarade av proteiner och därför utvecklade eksem. Dessa hästar svalt man för att de inte skulle få eksemet, alltså en gammal myt.

Om din häst får svullen mankam pga foder, så är det snarare sammansättningen du bör titta på. Ofta lönar det sig att ändra och byta till snällare fodermedel, och ändå få samma eller kunna öka intaget av näring vid behov utan att hästen drabbas av dessa problem.

De flesta eksemhästar är mjälliga i mankammen även vintertid, men här kan jag faktiskt rekommendera linfröolja som dämpar eller i bästa fall tar bort hela den problematiken.

förr så skyllde man på att hästen inte klarade av proteiner och därför utvecklade eksem. Dessa hästar svalt man för att de inte skulle få eksemet, alltså en gammal myt.

Myt och myt. Man ska naturligtvis inte ”svälta” en häst men stora överskott av protein bör man nog undvika om man har en eksemhäst:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

En balanserad foderstat är speciellt viktigt för allergihästar. Särskilt magnesium och mikromineralerna har stor betydelse liksom antioxidanter (t.ex. vitamin E).

Stora mängder av omega-3 fettsyror (t.ex. linfrö) kan ha possitiv effekt på en del hästar men det som brukar ge den absolut bästa effekten är kondroitinsulfat.

Hej linfröolja med E-vitamin får han året runt , så det tar ju inte bort mjäll.
spaderäss... är inte zink viktigt också??
min häst är av rasen nordsvensktravar .. för info

Myt och myt. Man ska naturligtvis inte ”svälta” en häst men stora överskott av protein bör man nog undvika om man har en eksemhäst:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

En balanserad foderstat är speciellt viktigt för allergihästar. Särskilt magnesium och mikromineralerna har stor betydelse liksom antioxidanter (t.ex. vitamin E).

Stora mängder av omega-3 fettsyror (t.ex. linfrö) kan ha possitiv effekt på en del hästar men det som brukar ge den absolut bästa effekten är kondroitinsulfat.

:) tack.. för svaret, jag tror jag är inne på rätt spår när det gäller min häst
tror jag måste hjälpa honom med magens balans,
som sakt är inte bara knott o flygfä som ställer till det för honom

Tack alla som svarat, skönt att bolla lite tankar osv...

vad är kondroitinsulfat??

Jag provade karagen från alg-bör*es samt något mer han rek över tel till ett sto jag hade för många år sedan! Funka kanon! och så smörjdes hon med nyla*ders hästkräm! lycka till! PMa om du undrar något

vad?? alg-bör vad är det osv??

Undersökningen är på möss. Vad gäller den för hästar?

Så vitt jag vet är ett bra grovfoder med gott om protein bra för hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
407
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 717
Senast: FUNNY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix