foder till eksem häst

Sv: foder till eksem häst

Myt och myt. Man ska naturligtvis inte ”svälta” en häst men stora överskott av protein bör man nog undvika om man har en eksemhäst:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

En balanserad foderstat är speciellt viktigt för allergihästar. Särskilt magnesium och mikromineralerna har stor betydelse liksom antioxidanter (t.ex. vitamin E).

Stora mängder av omega-3 fettsyror (t.ex. linfrö) kan ha possitiv effekt på en del hästar men det som brukar ge den absolut bästa effekten är kondroitinsulfat.

Min klifria eksemhäst får mängder av protein (proteinrikt grovfoder + går dagligen på frodigt dagbete vår/sommar/höst). Jag har aldrig märkt av en allergitendens trots överskott av protein på min häst iaf.
Min häst får linfröolja med tillsatt E-vitamin året runt, vilket jag tycker har positiv visat effekt.
Men det där med kondroitsulfat låter ju intressant, är det någon som använt det med framgång på sin eksemhäst? Det är rena grekiskan för mig att läsa det test du länkat till :) har du lust att förklara vad kondroitsulfatet påverkar/gör i kroppen som har positiv effekt på just knottallergin.

Min klifria eksemhäst får mängder av protein (proteinrikt grovfoder + går dagligen på frodigt dagbete vår/sommar/höst). Jag har aldrig märkt av en allergitendens trots överskott av protein på min häst iaf.

Vad är det för vits med att ge stora överskott av protein särskilt till en eksemhäst?

Men det där med kondroitsulfat låter ju intressant, är det någon som använt det med framgång på sin eksemhäst?

Jag har själv ingen eksemhäst med jag har flera “hästkompisar” som har haft otroligt bra resultat med kondroitinsulfat, ibland i kombination med linfrö och spirulina.

Det är rena grekiskan för mig att läsa det test du länkat till :) har du lust att förklara vad kondroitsulfatet påverkar/gör i kroppen som har positiv effekt på just knottallergin.

Det framgår av rapportens titel hur kondroitinsulfat inverkar på en allergisk reaktion:
“Chondroitin Sulfate Intake Inhibits the IgE-mediated Allergic Response by Down-regulating Th2 Responses “

En allergisk reaktion uppkommer när immunförsvaret överreagerar på ett onyanserat sätt.
IgE är antikroppar som immunförsvaret producerar och som kan framkalla kraftiga inflammatoriska och allergiska reaktioner.

Kondroitin har en antiallergisk funktion genom att det hämmar produktionen av IgE.

Th1 och Th2 är immunförsvarets olika “grenar”. Det är Th2 som producerar antikroppar.

Ja jag vet inte om det hjälper, har ju givit Chondroitin till vår eksemhäst men då inte för eksem utan för att hans lite dåliga leder. I det läget var han symptomfri så det gick ju liksom inte att få något resultat, sedan kan jag i nuläget känna mig lite skeptiskt till studien tills den är applicerad även på häst.

En annan aspekt är kostnaden, chondroitin kostar också en lite större slant och är i samma läge som MSM var för några år sedan då även den påstod funka på eksemhästar. Men har inte uppvisat någon större framgång i ett senare skede.

Vad är det för vits med att ge stora överskott av protein särskilt till en eksemhäst?

Jag har själv ingen eksemhäst med jag har flera “hästkompisar” som har haft otroligt bra resultat med kondroitinsulfat, ibland i kombination med linfrö och spirulina.

Det framgår av rapportens titel hur kondroitinsulfat inverkar på en allergisk reaktion:
“Chondroitin Sulfate Intake Inhibits the IgE-mediated Allergic Response by Down-regulating Th2 Responses “

En allergisk reaktion uppkommer när immunförsvaret överreagerar på ett onyanserat sätt.
IgE är antikroppar som immunförsvaret producerar och som kan framkalla kraftiga inflammatoriska och allergiska reaktioner.

Kondroitin har en antiallergisk funktion genom att det hämmar produktionen av IgE.

Th1 och Th2 är immunförsvarets olika “grenar”. Det är Th2 som producerar antikroppar.

Tack för svar!
Någon vits är det inte, självklart är det inte ett medvetet val jag gjort med proteinet, men som du själv kanske vet så är det inte så lätt att få tag i riktigt bra grovfoder alla år. Jag har valt ett superbra grovfoder, men som innehåller lite högre protein än vad de behöver, så länge de är välmående så föredrar jag att ge av detta foder (det är inga groteskt stora överskott de får heller)

Vad är spirulina?

Vad gäller balanserad foderstat så anser jag precis som du att det är a och o att försöka hålla en så balanserad foderstat det går till hästarna. Men det är nog endast i en utopi av världar man kan hitta ett grovfoder som uppfyller allas krav :) Mina hästar får en väl balanserad foderstat (förutom ett litet överskott av protein)

Är kondroitin dopingklassat? Är det tävlingskarens på det?

Senast ändrad:

Jag håller med du, är också lite skeptisk när det saknas studier och resultat gjorda på hästar.
Men tänkte att jag kanske skulle prova kondroitin eftersom min häst blir lite svullen i mankammen under knottsäsongen. Svullnaden tyder ju på en allergireaktion även om den inte utvecklas till klåda, och jag skulle gärna vilja hålla min häst helt symptomfri jag också :)
Bara inte kondroitinet för med sig andra tråkiga biverkningar eller så, annat än att det gör ett hål i plånboken :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
407
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 717
Senast: FUNNY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix