Foder till dräktigt sto?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare StoraThora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 644
S

StoraThora

Har ett ardennersto på 11 år som ska föla i april. Sist hon fick föl (jag ägde henne inte då, 2 år sedan) hade hon fri tillgång på ensilage och fick därtill betfor och inget annat.
Nu har mina hästar fri tillgång på ensilage, hon får bara nåt kg (blötvikt) betfor, lite fodermorötter plus nåt halvt kilo Hippo grow alfa.(För att jag har det Hippo fodret till min andra häst..)
Hon rids inte särskilt mycket, mer än att jag nu försöker få upp hennes kondis lite inför fölningen. Hon är inte superfet, men definitivt aningen för tjock. Går på lösdrift, fryser aldrig och har en helsikes vinterpäls. Hon är vansinnigt pigg att rida och bör inte ha mer som sätter sig som energi...
Behöver hon verkligen annat att äta så länge hon verkar må bra?

Sv: Foder till dräktigt sto?

Har ett ardennersto på 11 år som ska föla i april. Sist hon fick föl (jag ägde henne inte då, 2 år sedan) hade hon fri tillgång på ensilage och fick därtill betfor och inget annat.
Nu har mina hästar fri tillgång på ensilage, hon får bara nåt kg (blötvikt) betfor, lite fodermorötter plus nåt halvt kilo Hippo grow alfa.(För att jag har det Hippo fodret till min andra häst..)
Hon rids inte särskilt mycket, mer än att jag nu försöker få upp hennes kondis lite inför fölningen. Hon är inte superfet, men definitivt aningen för tjock. Går på lösdrift, fryser aldrig och har en helsikes vinterpäls. Hon är vansinnigt pigg att rida och bör inte ha mer som sätter sig som energi...
Behöver hon verkligen annat att äta så länge hon verkar må bra?

Fram tills Januari behöver hon sitt underhållsbehov + eventuellt ridtillägg. Sedan ökar behovet månad för månad. Har du analys på grovfodret är det allra enklaste att du går in på hippocampus hemsida och räknar ut hennes behov månad för månad. Eller räknar utifrån en bok, exempelvis Hästens utfodring och näringsbehov av C. Planck. Att hon är lite tjock gör ingenting, om det inte närmar sig astronomiska proportioner.

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 173
Senast: Lunketuss
·
Foder & Strö Vad ska man göra om man har ett svårfött, kräset fullblod som är dräktigt? Det enda foder jag får i henne är c a 2.5 kg hel havre...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: totinonna
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 140
Senast: elle12
·
Foder & Strö Mitt sto med föl går på lösdrift med fri tillgång på ensilage (kvot på 6.7), men innan de började fodras tappade hon lite i hull de...
Svar
2
· Visningar
2 348
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka