Sv: Foder till dräktigt sto?
Det är fr allt mån 8-11 som det dräktiga stoet behöver extra näring. På Island har man naturligt ett oerhört proteinrikt hö (enl. Einar Öder Magnussons bok) så där får hästarna vad de ska ha. I Sverige är vårt hö ofta betydligt sämre. Därför blir hästarna oftare felnärda/undernärda här. Hästens hållbarhet som vuxen avgörs av om den får tillräckligt med näring under fostertid/uppväxt. Man kan ha tur förstås, men det är ett dyrt misstag att chansa! Fodrar du hästar i tillväxtfas, antingen det är foster, föl eller unghäst, så ska du ha analyserat hö och beräkna foderstaten. Tycker jag!!!
Jag gav min Krafft protein i våras under den mest häktiska tillväxperioden, samt hon fick lucern hela tiden och hö med kvot på ca 60 g protein (i minsta laget). Det gick åt två säckar Krafft Protein tills gräset var kraftigt nog, hon fölade i juni och varje säck KP kostade ca 400 kr. Hade jag inte hittat KP hade jag undersökt sojaprotein eller vad som helst. Men Groov 125 är inte tillräckligt av det skälet att det innehåller en hel del energi också. Är höet på en kvot på ca 60 så måste man ha ett koncentrerat proteintillskott för få att få rätt på beräkningarna. Och sämre än så får höet inte vara till hästar i avel, för då räcker inget proteinkoncentrat i världen! Det är enklare att fixa bra hö nu än att vänta tills hästen är 5 år och rids in bara för att konstatera att den bara blir halt hela tiden.... och måste dömas ut!!! Vad kostar inte det!
Varmt lycka till med dina hästar!