Foder till dräktigt sto?

R

Rák

Undrar va för bra kraftfoder man kan ge till ett dräktigt sto som är lite mager och ganska omusklad? Har ni några bra tips? även på tillskott m.m? Vi såg nått idag dom hette Nya Groov 125 eller någor.. kommer inte ihåg:o å sen Lucern pellets? Va ger ni era hästar? Förutom gott med gräs/hö/Hösilage?

Sv: Foder till dräktigt sto?

Rådfråga i affärn, men Krafft har väl ngt som heter Avel också?
Mitt sto går i dagsläget endast på hösilage utöver det som finns kvar i hagen. Till vintern kommer hon få Groov eller Avel, även luscern HACK, jag ogillar luscern i pelletsform.

Hej,
Analysen på vårt hö visade på dåligt med protein.
Blev då rekommenderad just Krafts Grov 125, vilket jag ger till bägge mina ston nu, även hon som inte är dräktig.
Men det är viktigt att göra analys först så man ser vad som behövs.
//Jezz

:bump:vi har inte analyserat grovfoder men vi ska nog köra som vi sagt med Groov 125, lucernpellets (osmidigt med lucernhack i detta fallet) och kanske en skvätt olja i maten, Vad tycker ni om torskleverolja? nån särskild vitamin som är bra att tillsätta?

Det är fr allt mån 8-11 som det dräktiga stoet behöver extra näring. På Island har man naturligt ett oerhört proteinrikt hö (enl. Einar Öder Magnussons bok) så där får hästarna vad de ska ha. I Sverige är vårt hö ofta betydligt sämre. Därför blir hästarna oftare felnärda/undernärda här. Hästens hållbarhet som vuxen avgörs av om den får tillräckligt med näring under fostertid/uppväxt. Man kan ha tur förstås, men det är ett dyrt misstag att chansa! Fodrar du hästar i tillväxtfas, antingen det är foster, föl eller unghäst, så ska du ha analyserat hö och beräkna foderstaten. Tycker jag!!!

Jag gav min Krafft protein i våras under den mest häktiska tillväxperioden, samt hon fick lucern hela tiden och hö med kvot på ca 60 g protein (i minsta laget). Det gick åt två säckar Krafft Protein tills gräset var kraftigt nog, hon fölade i juni och varje säck KP kostade ca 400 kr. Hade jag inte hittat KP hade jag undersökt sojaprotein eller vad som helst. Men Groov 125 är inte tillräckligt av det skälet att det innehåller en hel del energi också. Är höet på en kvot på ca 60 så måste man ha ett koncentrerat proteintillskott för få att få rätt på beräkningarna. Och sämre än så får höet inte vara till hästar i avel, för då räcker inget proteinkoncentrat i världen! Det är enklare att fixa bra hö nu än att vänta tills hästen är 5 år och rids in bara för att konstatera att den bara blir halt hela tiden.... och måste dömas ut!!! Vad kostar inte det!

Varmt lycka till med dina hästar!

Dessutom gav jag mitt sto selen + E-vitamin, det sägs minska risken för komplikationer. Det är jättevanligt bland uppfödare att man ger stona detta. Observera att man inte får överdosera selen, det leder till förgiftning.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 327
Foder & Strö Hästen jag haft nu i 2 år har varit lös i magen enda sedan jag skaffade honom, mycket bättre på sommaren då han äter gräs och är ute...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 724
Senast: mollyphlox
·
Hästhantering Jag tänkte rådfråga härinne då jag har stött på lite problem med mitt halvblods sto. Hon är väldigt tittig av sig, och har svårt vid...
2
Svar
25
· Visningar
3 974
Avel Hej Jag skulle vilja låna lite av er kunskap. Det är så att vi i stallet har ett sto som är dräktig på ca 50 dygn. När hon precis...
Svar
9
· Visningar
1 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka