Foder till distanshästen under betet

P

Pepparn

Hej!

Undrar hur ni som tävlar gör med foder under betesperioden. Tycker själv att det är svårt att veta hur mycket kraftfoder man ska ge. Just nu har jag inte så stora problem med det då min häst håller på att sättas igång men sen blir det knepigare då man kommer igång mer. För det går ju inte att räkna på samma sätt som när de går på hö. Eller? Hur gör ni? Ger ni hö också?

Tacksam för svar

Hälsningar Karin
 
Sv: Foder till distanshästen under betet

Nä, det är inte lätt att veta vad distanshästen behöver när den går ute på bete. Har man den uppstallad på natten är det ju lite lättare både att ge ev hö och kraftfoder.
Jag har min inackorderad (ute dygnet runt) och åker dit en gång om dagen. Då ger jag de kraftfoder han fick i vintras, halva givan. Har dock tagit bort lusernen. Har minskat ner oljan också till hälften eftersom han bara får en giva per dag.
// Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 847
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp