Foder till den åldrande hästen.

Sv: Foder till den åldrande hästen.

Inte_Ung skrev:
Jag vet inte, för jag har inte kommit dit ännu.
Nu så äter han ju hö men det kommer ut ganska så grovtuggat i andra änden.
Men jag undrar om de verkligen har så stort tugg-behov om de nu inte kan tugga?
De har väl mest behov att få i sig tillräckligt med näring i det läget.

Ja det förståss. Men det psykiska ät-behovet finns väl fortfarande kvar tänkte jag?
Fast det är klart, det kan väl täckas trots att hästen inte rent praktiskt tuggar maten. Det räcker kanske att den får i sig tillräckligt med foder för näring och mättnad och att inte själva tuggandet är så viktigt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till den åldrande hästen.

Min är 25 år. Han får så mkt hö han vill ha, och jag köper fint ängshö som är lätt att tugga.

Sen får han lusernhack, Eggersman Vital/Senior, Eggersman Ört-müsli, Eg. Mash och vetekli. Han är rund och fin och har inte haft några problem med sina tänder. :)
 
Sv: Foder till den åldrande hästen.

Krafft rehab och lucern stråhack,
chevinal plus gav vi våran 22 åring
 
Sv: Foder till den åldrande hästen.

Min 22-åring fick före betet 2 kg lucernpellets + 1 kg Krafft Pluss Grön. Jag har dragit ner på det allteftersom de gick mera på grönt, och när de började vara på bete dygnet runt, var jag nere på 1,5 kg lucern + mineraler. Det åt han inte upp:crazy: , så jag drog ner tills han åt upp allt. 1/2 kg lucern + mineraler får han i sig nu, och är jättefin i hull. Inga problem med tänderna dock, så han kan utnyttja gräset bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 853
Senast: Buck
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 681
Senast: axel
·
Foder & Strö Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon...
Svar
8
· Visningar
1 078
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp