Foder till den åldrande hästen.

Inte_Ung

Trådstartare
När hästen blir gammal och tänderna utnötta hur utfodrar man hästen bäst då?
När höet blivit litet svårt att tugga de grova delarna av.

Jag har givit fri tillgång på hö/hösilage och låtit de yngre hästarna med bra tänder äta upp det som gammelhästen har ratat.
Sedan så har han fått uppblött lusernpellets med kornkross i och ett proteinfullfoder vid namn Edel Avel som jag har hällt någon dl olja på.
I vintras så fick han även kokt linfrö och det verkade att ge bra effekt.

Han gick in i våren välmusklad och i bra kondition och hull.
Han är 28 år.
Vad ger ni era åldrade hästar?
 
Sv: Foder till den åldrande hästen.

Min 32 åriga shettis (Vikt 175 kg) ger jag finstråigt hö med fri tillgång ( hon äter ca 2 kg om dan, men får mer så att det blir över). Hon har inget senilt glattbett, men tre lätt lösa tänder...

Till det ger jag
0,75 kg Kraffts Lucern strå hack (finstråigare än Lucern Power),
0,4 kg kli,
0,1 kg foderjäst,
0,2 kg linfröpellets
1-2 dl rapsolja,
40 gr pelleterade mineraler Grön Miner (började jag nyligen med, förut fick hon tokosel en gång i veckan enligt dosering)
3-5 ml multivitaminer eftersom hon blev förkyld å drog på sig hosta under vintern.
0,2 kg Hippo Alfa (som strössel ovanpå, hon älskar det),
Allt blandas med riktligt med vatten i en regäl hink, så har hon å slafsa med hela natten.

Gudars nåde om det ska fattas henne något!

I perioder i vinter gav jag också någon matsked äppelcidervinäger mot hostan när hon stod inne (mellan kurerna med slemlösande Bromhexin, men det är ju knappast något tips till en foderstat...)

När det fanns morötter att få tag i fick hon 3-4 st varje dag, hackade i små bitar, strödda på "gröten".

Behöver jag säga att hon håller hullet finfint?

:banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till den åldrande hästen.

Hej!

Vårt "gamla" avelsto är bara 19 år (hbl) men har nedslitna framtänder. Hon får fri tillgång till finstråigt hö med bra värden. Svårt att uppskatta hur mycket hon får i sig, en vild gissning ca 7-8 kg.
Sedan får hon:

2,5 kg lusern pellets (som vi blöter upp)
50 g Miner Blå (pellets)
2 kg Spillers Stud & Youngstock Mix
Vitaminer efter "säsong"

Foderstaten varierar efter om hon är dräktig eller ej, ger di etc... Men på ett ca i alla fall.
Alla pellets foder fungerar utmärkt att blötlägga om hästen har dåliga tänder.

Mvh / Fia
 
Sv: Foder till den åldrande hästen.

Fri tillgång på grovfoder

2 kg lusernpellets
1 kg torr betfor (som sen blöts naturligtvis)
0,5 kg Hippo Alfa
0,6 kg linfrökaka
0,5 kg rapsolja
Mineraler

Det höll min 22-åring sig kanonfin på.
 
Sv: Foder till den åldrande hästen.

Jag kom att tänka på en sak när jag läser denna tråden. Absolut ingen kritik till någon, inte heller riktat till någon i tråden, det är bara en fundering från min sida :)

När era hästars tänder blir så pass dåliga att de inte kan tugga stråfoder (hö, halm, silage, lusernhack) över huvud taget längre, utan bara får i sig uppblött mat.
Får hästen leva på gröt då eller tar ni bort den?
Jag menar på att det inte är mkt att tugga på i uppblött, mjuk mat, betfor ja kanske men då får man ge ganska rejäla mängder om detska täcka tuggbehovet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till den åldrande hästen.

24 årigt islandsto, förlmärr.
Inget hö utan endast lucernhack då hon max äter 4 kg stråfoder om dagen.....:(
Hon avskyr uppblötad lucernpellets annars hade jag gett henne det blandat med olja.
Hon äter inte heller betfor, gillar ingen blöt mat.
Hon får hänga med på det krafftfodret som övriag hästar får, till hösten tror jag att jag kommer att återgå till mitt gamla kära hippoalfa.
Fri tillgång på Basiblock och så försöker jag trycka i henne så mkt vitaminer och mineraler jag bara kan.
 
Sv: Foder till den åldrande hästen.

Ger min gamla 28-åring uppblött lusernpellets med olja för att hålla hullet. Tror ni det finns risk för fång så här års med detta?
Ska man dra ner eller sluta med den dieten sommartid. Hästen har delvis grönbete.
 
Sv: Foder till den åldrande hästen.

Álin skrev:
När era hästars tänder blir så pass dåliga att de inte kan tugga stråfoder (hö, halm, silage, lusernhack) över huvud taget längre, utan bara får i sig uppblött mat.
Får hästen leva på gröt då eller tar ni bort den?
Jag vet inte, för jag har inte kommit dit ännu.
Nu så äter han ju hö men det kommer ut ganska så grovtuggat i andra änden.
Men jag undrar om de verkligen har så stort tugg-behov om de nu inte kan tugga?
De har väl mest behov att få i sig tillräckligt med näring i det läget.
 
Sv: Foder till den åldrande hästen.

Det blir mycket proteiner det där.
Hur blir det med energibehovet?
Får du i det som behövs?
 
Sv: Foder till den åldrande hästen.

Tuggbehovet finns ju lika starkt oavsett tänderna är dålig eller inte:)

Gamla människor blir inte mindre hungrig för att dom börjar bli tandlös;)
 
Sv: Foder till den åldrande hästen.

Lika hungriga ja, men om det tar 5 timmar att tugga i sig 1kg hö, så är det ju tuggat en massa men inte så mycket ätet.
Och då så behövs det gröt.

Har du någon erfarenhet av gamla hästar?
 
Sv: Foder till den åldrande hästen.

Tuggbehovet skulle väl i så fall vara att man tror att det är så de känner mättnad, dvs att det har tuggat klart. Men om de har något att tugga på så borde de ju vara nöjda även om det inte ger någon näringsmässig effekt.

Har själv ingen jättegammal häst än (men två som börjar ramla åt det hållet (NFar på 19 och 21 år). Men det jag lärt mig är att de har ett ökat protein- och kalciumbehov. Och sen är det ju viktigt att se till så att de får i sig tillräckligt med fibrer. Äter de inget stråfoder får man fuska med t ex (uppblötta) lucernpellets eller betfor så att tarmarna mår bra. Och komplettera med det som behövs för att hålla hull och ha en bra mineralbalans.
 
Sv: Foder till den åldrande hästen.

I mitt stall stod tidigare ett halvblod född -75 som tillgodosåg sitt tuggbehov genom att tugga på höbollar som han sen spottade ut. I övrigt var han mycket välmående men gick bort för ett par månader sedan efter en skada i hagen. Han hade definitivt ett gott liv trots att han inte kunde äta grovfoder längre.
 
Sv: Foder till den åldrande hästen.

Jag kanske inte borde svara iom att jag fick ta bort min gamla i mars.

Men iom att jag har lång erfarenhet av gamla hästar så svarar jag ändå.

Mitt halvblodsto gick de 2 senaste åren på. (520 kg - 29 år)

Fri tillgång på hösilage, hon åt väl ca 7-10 kg.
400g Krafft (gröna, avel)
200g betfor.
90g mineral krafft vit.
250 g linfrökaka.
1-2 kg lusernhack.
Kalk och Probimin.

Hon hade jätteproblem med tänderna, vågbett, men alla kindtänder kvar, däremot så ruttnade hennes framtänder så vi fick plocka bort dem en efter en.
Sista vintern hade hon bara 1 framtand på överkäken kvar.

Däremot behöll hon hela tiden sitt hull.

Hon hade inga som helst problem att äta eller mala hösilage.

Fast det jag trodde att det var tänderna som till slut skulle bli hennes baneman så visade det sig i slutändan att så icke blev fallet.

off topic.
(Hon åt faktiskt upp allt sitt kraftfoder och sitt em hösilage, innan hon lade sig ner för att inte komma upp mer.
3 timmar senare var hon avlivad)
 
Sv: Foder till den åldrande hästen.

har ett gamalt shettissto på 35 år. hon har i vinter fått fri tillgång på riktigt bra hösilage, mineral och kalkkrubba och mineralsaltsten. det har hon hållt ett bra hull på. hon har även fått en näve kraftfoder för att halvblodet har fått (behövs igentligen inte, för hösilaget innehåller allt hon behöver och lite till, men det får vara hennes lilla lyx:angel: )

hennes framtänder är ganska dåliga, men annars är bettet hyffsat.
 
Sv: Foder till den åldrande hästen.

Hej har haft många gamla ponnyer den äldsta 29 år
De jag har hemma nu är 28 år och hennes dotter på 23 år (fånghäst)
Också avelshingsten 23 år
De brukar få fibergi ,ängshö/ensilage så torr som möjligt.
Mineraler och vitlök .
Och alla har klarat av detta ,men naturligtvis har de blivit ordentligt raspade under de år de bott hos mej .
När hingsten brukar bli tunn (när betäckningarna börjar) brukar han få fibergi ,musli ,1 dl solros olja eller linola ,hackad lucern
Fri tillgång på hö så här års (vilket han mest trampar ner)
Men har ju aldrig haft problem med tänderna på dom förutom att de behövt raspats .
 
Sv: Foder till den åldrande hästen.

Min gamling (25 år, kbltravare) har inga problem med hullet, snarare tvärtom!:angel: Tänder funkar bra, blir kollade/raspade 1 gg/år.
Han får (höst, vinter, vår) per dag:
10 kg hö
5 dl Edel Lusern
12 dl Helhavre
10 dl Betfor
2 dl foderjäst
50 g Miner Blå Pellets
20 ml B-vitamin
½ dl linfrön, kokta
Får nu 5 dl Hestekraft, men eftersom han vägrar äta det nu(har ätit det i 4 år), ska sluta med det när han har ätit upp det som finns i tunnan.
Tillskott:Tokosel, Biotin, Kiselgur, Flexijoint, Bakteriebalans
Får morötter i maten varje dag.
Har varit MKT svårfödd förut, men ålderns höst blivit lättfödd.
Är sjukpensionär pga artroser båda bak och strålbenshälta hf. Lullar mest i hagen, men vi tar en skritt-tur då och då, promenarar i skogen.
 
Sv: Foder till den åldrande hästen.

Ja men om den står och tuggar i 5 timmar så tillgodoser den väl sitt tuggbehov.
Även om den bara får i sej 1 kg under dom timmarna.
Såklart att dom behöver näring, det kan man ju ge genom gröten som du gör.
Men jag trodde du menade att bara för att gamla hästar (vissa då) har problem att tugga så behövde man inte ge dom möjligheten att ens försöka.

Jag har ägt en 24-åring om du nu räknar det som gammalt nog.
 
Sv: Foder till den åldrande hästen.

Norrlänning skrev:
Men jag trodde du menade att bara för att gamla hästar (vissa då) har problem att tugga så behövde man inte ge dom möjligheten att ens försöka.
Nej jag menade att de inte får i sig mera än vad de gör.
Och då så kan man bara räkna på det de faktiskt får i sig.
De behöver mindre att tugga på för att det tar en sådan evinnerlig tid för dem att äta.

Norrlänning skrev:
Jag har ägt en 24-åring om du nu räknar det som gammalt nog.
Det beror på om den hade "gammelhästproblem" eller inte.
Var den som vilken häst som helst att utfodra, så var det ju bara som vanligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 853
Senast: Buck
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 681
Senast: axel
·
Foder & Strö Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon...
Svar
8
· Visningar
1 078
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp