Foder till bukig häst

M

majabergman

Jag har en fråga om min kompis häst, hästen är en kallblodstravare på 6 år och väger ungefär 450 kg. Hon är tunn över revbenen men väldigt bukig men fin i hullet i övrigt. Hon blir gallig bak av kraftfoder. Vi har svårt att tro att det är proteinbrist då hon får väldigt bra hö, hon behöver bara lite havre och mineraler som komplement. Hon får 9 kg hösilage om dagen.

Varför blir det så här och vad ska hon få för mat?

Sv: Foder till bukig häst

hur bra är värderna på grovfodret?
9kg hösilage är inte mycket, jag skulle testa att ge betydligt mer av det.
på din beskrivning låter det onekligen som proteinbrist.

Vad är det för värden på hösilaget då, om det är så bra?

9 kg hösilage är inte alls mkt och om hästen inte är fin i hullet så är det ju uppenbarligen för lite.
Kanske det fungerar bättre om ni tar bort havren och lägger till mer av hösilaget?

ojdå prova med att öka upp grovfodret (9kg är lite)
Lusern, soja
jag gav kraffts gröna musli. är till avelsston tror jag. det är mera protein där i.

Det kanske är så att hon får för lite hö, men varför blir hon gallig när hon får kraftfoder med mycket protein i? Jag har inte värdena på hösilaget här just nu, min häst får samma hösilage, men det är bra och foderstaten är uträknad. Hon får bara 2 dl havre.

Hästen är i vanligt fall i normalt hull men det är på vårkanten hon blir så. Hösilaget är väldigt torrt, det är nästan som hö.

varför får hon 2 dl havre? Det gör varken till eller från.

Öka grovfodergivan, och tillsätt eventuellt lusern och/eller olja för att få en extra skjuts uppåt.
Är hon kollad för mask?

Prova ge mer hösilage om det är bra värden, prova annars att ge lusern...

Men förstår inte riktigt den här meningen "Hon är tunn över revbenen men väldigt bukig men fin i hullet i övrigt" om hon är tunn över revbenen och bukig, hur kan de då se bra ut i hullet :confused:

Hon får havre för att alla andra hästar i stallet får kraftfoder och hon vill ju inte bli utan då. Hon har börjat ge henne lusern nu, och även ökat hösilaget. Min häst som står i samma stall går i samma hage som henne och är större och får bara 2 kg mer och han är fin i hullet. Skulle inte han ha visat samma symton om det varit mask? Fast iofs går han på lusern också eftersom han är unghäst och behöver protein.

Skulle inte han ha visat samma symton om det varit mask?

Nej, absolut inte eftersom hästar är olika mottagliga för mask. På en del syns det hur mycket som helst, meedans en del kan ha jättestor maskbörda utan att ens visa symtom. Bara för en har mask så betyder det ju inte automatiskt att alla som går i samma hage har det.

Det är svårt att veta vad det beror på utan analys av höet. Det vanligaste är proteinbrist eller mask men det behöver inte vara det. Har samma problem med min, även det år vi hade en srp/mj kvot på 13 (!) på hösilaget och han var maskkollad. Det kanske kan vara för lite energi i förhållande till proteinet, dvs att det går åt mj för att bryta ner en stor srp-giva och hon helt enkelt får energibrist iaf enligt Kraffts rådgivare...(om jag tolkat det rätt). Tyckte min pålle blev bättre med en tillsats av olja i foderstaten. Tycker inte 9 kg är för lite om det är nästan hö-torrt. Prova att öka proteinet i första hand (lusern, soja, tex) och energin i andra hand (olja tex).

Vi har börjat ge henne lusern som sagt och även skickat in träckprov.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 038
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 398
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 001
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 303
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar