Foder till BC som blivit knubbig.

Blandrastik

Trådstartare
Kamrat C har en BC som hon tränar och tävlar med i lydnad och bruks. Hon är väldigt aktiv och tränar året om. Hennes BC har på senaste åren ätit Magnusson M&B, successivt har midjan börjat försvinna på hunden, trots samma foder, samma giva, samma aktivitetsnivå.

Lightfoder inköptes, möjligen att hunden nu är knubbigare, i alla fall inte smalare. Hon fick tips av en annan på klubben att köpa foder med lågt kolhydratinnehåll och högt proteininnehåll.

Jag är novis i foderdjungeln, men har lite funderingar om det skulle kunna vara nåt annat, tex nåt med hormoner att göra.

Tips på torrfoder med just högt protein och lågt kolhydratinnehåll?
Kan det vara nåt annat? Hon är go och glad i övrigt.

Sv: Foder till BC som blivit knubbig.

Hur gammal är hunden? From 3 års ålder har min tik behövt betydligt mer motion för att behålla sin fina midja...

Jag vill ju som vanligt slå ett slag för färskfoder. Förslagsvis ett utan spannmål.

Taste of the wild, Acana, Orijen?

Jag ger mina hundar Taste of the wild. Bra foder som är helt spannmålsfritt och har hög kötthalt.

Upplever att det är mycket lättare att hålla hundarna välmusklade och slimmade (alltså lagom hull) utan kolhydrater.

Nordics spannmålsfria foder har både jag och andra märkt är ett foder som är rätt magert. Jag provade att ge mina det istället för Nordic special under en period och jag fick öka på fodergivan en hel del för att hundarna skulle hålla hullet. Ägaren till butiken där jag köper foder märkte samma sak på hennes ridgebacks. Hon brukar därför rekommendera det till hundar som behöver banta lite.

Hur gammal är hunden? From 3 års ålder har min tik behövt betydligt mer motion för att behålla sin fina midja...

Jag vill ju som vanligt slå ett slag för färskfoder. Förslagsvis ett utan spannmål.

Hon är fem. Matten vill inte ge färskfoder, hon provade detta i tidernas begynnelse och var då inte nöjd. Sen tror jag det är en utrymmesfråga, jag gav mig i alla fall med hennes "nej tack". Men om jag ska föreslå nåt måste jag veta att det är just lite kolhydrater och mycket protein, det kan väl inte alla vara?

Precis, Nordic är färskfoder.

Vad synd att ägaren inte ville prova färskfoder. Men då är säkert Taste of the wild som line_n föreslår ett bra alternativ.

Tog en snabbtitt, lite förvirrande när de inte skriver ut samma sak i innehållsförteckningen, olika producenter emellan alltså. Blir så svårt att jämföra. Vara bara Magnusson som skrev ut kolhydrater, di andra hade nåt sort energivärde, vilket jag antar är det jag letar, att det ska vara lågt då.

Kan tycka att Taste of The wild hade lite mycket mjöl av olika sorter...
Men jag ska skicka vidare tipsen!

Hennes BC har på senaste åren ätit Magnusson M&B, successivt har midjan börjat försvinna på hunden, trots samma foder, samma giva, samma aktivitetsnivå.

Jag känner igen det där... Det var så för Wahidah när hon åt Magnusson M&B. Sakta men säkert blev hon "pluffsig" och konstig i hullet. Hon åt väl Magnusson i ett år eller så innan jag gav upp, bytte till Standardt och hade plötsligt en hund som trots samma fodermängd och motion höll sig bättre i hullet, hade finare trampdynor osv.

Jag gav Magnusson till min bc blandning hon vart knubbig ganska fort, bytte till VoH då vart det en cylinderformad hund :p nu ger jag Orijen och är supernöjd! Hon kan äta sig mätt, har gått ner "av sig själv" och mår bättre än nånsin.
Orijen har också ett lightfoder om jag inte minns fel :)
Enda nackdelen är att det ibland kan vara Slut i affärerna för det levereras tydligen inte i så stora mängder till sverige.

Mina hundar var konstant pluffsiga när jag gav Royal Canin, det verkar som att dom är spannmåls/kolhydratkänsliga. Nu ger jag Acana som innehåller mera fett och protein men mindre kolhydrater och dom ser mer slimmade ut. Även bland oss människor rekomenderas numera att man drar ned på kolhydraterna i första hand vid övervikt, jag gick själv ned 8 kg när jag drog ned på kolhydraterna lite :). Hade jag varit din kompis så hade jag gett Acana Light & Fit en period tills hunden nått sin målvikt, därefter någpon av dom "vanliga" Acana-sorterna.

Kan tycka att Taste of The wild hade lite mycket mjöl av olika sorter...
Men jag ska skicka vidare tipsen!

Hur menar du då? En stor variation på dom animaliska källorna är bara positivt. Ju fler animaliska källor ett foder innehåller desstå större chans hunden får i sig rätt näring.. Inte bra om ett foder innehåller enbart kyckling eller enbart lamm t ex. Om inte hunden är hyperallergisk förstås, då kanske man inte har något annat val :).

Den har jag läst, ja, jag menar kött-mjöl, kyckling-mjöl osv. Köttinnehållet är ju 13%, resten diverse animaliska mjöl-sorter. Köttmjöl för mig är den del av kossan man inte kan använda till nånting annat gör man mjöl av. Man pratar ju om biologiskt värde, där tex ägg har 100%, där har köttmjöl 40% av biologiskt värde jämfört med färskt kött.

Ghaaa, djungel.

Senast ändrad:

Hur menar du då? En stor variation på dom animaliska källorna är bara positivt. Ju fler animaliska källor ett foder innehåller desstå större chans hunden får i sig rätt näring.. Inte bra om ett foder innehåller enbart kyckling eller enbart lamm t ex. Om inte hunden är hyperallergisk förstås, då kanske man inte har något annat val :).

Nix pix, den devisen gäller enbart om man gör/blandar egen mat, inte om man utfodrar med ett helfoder.

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 138
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 853
Senast: Monifa
·
Hundhälsa Är det ens möjligt? Jag har levt i tron att färskfoder mer eller mindre är lösningen på alla slags problem man kan ha med en hund. Jag...
Svar
18
· Visningar
3 435
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa För att göra en lång historia kort. Jag fick för ett par veckor sedan ett samtal från en vän, där hon undrade om vi kunde ta hennes...
2
Svar
20
· Visningar
9 032
Senast: Meibla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka