foder till äldre hästar?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare LindaK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 049
L

LindaK

Läste just i en artikel att det ska finnas hästfoder anpassat till äldre hästar. Vet ni något sådant, eller tillverkare som säljer något sånt? Är nämligen väldigt intresserad av det då!:)

Sv: foder till äldre hästar?

Jag tror att Krafft gör ett seniorfoder men har aldrig använt det till min gamla dam (31 år i år). Hon får hö och uppblötta lusernpellets.

Det som marknadsförs som "seniorfoder" innehåller ofta glukosamin etc - vilket du kan ge löst om så behövs. Tittar du på Eggersmanns produkter tycker jag att det är lite dåligt med protein, se sid 16 "VITAL / SENIOR":
http://www.eggersmannasa.com/uploads/2006.pdf

Det man vet är att äldre individer (gäller faktiskt också människor!) ofta har ett ökat proteinbehov för att behålla hull och muskler. Detta går dock att uppnå med "vanligt" foder, och inte minst ett BRA grovfoder. :angel:

Tack för alla era svar!:) Vad gäller Eggersmann, så hittar jag tyvärr inga återförsäljare och jag vet ingen här i närheten som säljer det.

Jag använder Krafft Groov till min gamle och har på kort tid fått mycket bra resultat. Ska man ta till ännu grövre artilleri kan man använda Krafft Rehab.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: screen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 008
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
538
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka