Foder till äldre häst

C

cleo80

Tänkte bara höra om någon har ett bra tips på foder till en äldre ponny som behöver komma upp lite i hullet. För tillfället äter hon Krafft Ponny, betfor och havre. Hon har dessutom fång. Är väldigt tacksam för tips!
 
Sv: Foder till äldre häst

beror ju på hur hon behöver komma upp i hull, dvs om hon är allmänt mager eller om hon har fallit ur pga proteinbrist.

mer hö kan ju alltid hjälpa till lite, hellre det än mkt kraftfoder.
min gamling får 2dl krafft pluss grön /dag för att inte falla ur pga proteinbrist, hjälper otroligt mkt..
 
Sv: Foder till äldre häst

LUSERN! Pellets eller hack, beroende på hur bra hästens tänder är. Min gamligt fick lusern, olja, betfor, linfrökaka och lite Hippo Alfa och han blev kanonfin.
 
Sv: Foder till äldre häst

Men går det verkligen att ge olja nu i grönbetestider? Känner mig lite rädd för fång här.
 
Sv: Foder till äldre häst

Varför rädd för fång pga olja? Jag har aldrig hört att nån häst har fått fång av olja, men iofs så har jag heller ingen större erfarenhet vad gäller fånghästar. Såvitt jag vet så beror ju fång oftast på störning i tarmfloran, att stora mängder för hastigt invand olja skulle störa tarmfloran skulle jag väl kunna tänka mej. I denna tråden framgår dock inte om hästen i fråga går på bete.
 
Sv: Foder till äldre häst

Hej,jag ger min gamla ponny kraft grov och lusern samt betfor,hon håller sig väldigt fin på det,mitt tips till dig är att ge mag tarm vid foder byten om du har en fång känslig häst,och att börja försiktigt räkna med att det tar ca en månad för att komma upp till normal giva om du tex byter till grov.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp