Foder till 6 mån föl

sassiball

Trådstartare
Jag ska i dagarna få hem ett nyavvant 6 mån halvblodsföl och vill ge det den bästa starten givetvis. Jag väntar på att få hem analysen på grovfodret, men jag utgår från att det är ok unghästvärden då det varit bra hos den leverantören förut.

Vad är bäst att ge? Jag har förut bara fodrat med hö, havre, lucernpellets o mineraler, brukar få en ok foderstat på det, men jag tänkte mig något mer lättsmält och smakligt till ett föl.

Jag såg på kraffts hemsida att de har pluss grön, musli grön och krafft protein, är det någon som vet om det är bra?

Eller ska man ha något fölpellets med mjölkproteiner i eftersom 6 mån helt utan mamma känns lite i tidigaste laget?

Jag tar gärna emot tips.

Sv: Foder till 6 mån föl

Jag hade i första hand kollat vad den äter nu, kan vara svårt att få den att äta något som den inte är van vid. Är ganska vanligt när man flyttar dom små från mamma. Sedan hade jag gradvis slussat över den till det du brukar använda, inget av kraftfoder är mer lättsmållt än det du brukar använda att fodra med.
Man kan skaffa något foder med mjölkproteiner men jag hade inte gjort det den är ändå 6 månader, ingen ovanlig ålder att skilja av vid.

/Camilla

Lyssna vad den är van att äta från uppfödare, det är den smidigaste övergången. Kan du få med lite hö är det ju suveränt så du kan blanda flera veckor så magen hinner vänja sig vid det nya.

Ett så litet föl har ett mycket stort proteinbehov. Jag har använt havre (för att det är vad jag kommer fodra med när de växer upp), Krafft Pluss Grön och Krafft Protein, och då ändå haft hyfsat bra proteinvärde i höt.

Jag valde D&H creep feed pellets som har mjölkprotein i sig. Min togs direkt från betet så han hade inte ätit kraftfoder innan.
Gav även Krafft pluss grön samt lusern.
// Linda

Jag har fodrat med muslii grön, och det är en stor favorit i stallet. Smakar gott tycker jag, som själv har gått och pillat i fodret då jag har varit hungrig.. haha *mums*. Luzernpellets upplever jag också att fölen tycker om, men däremot inte första gången de får det. Tar en liten tid att vänja in dem vid det, men sen är det en favoriter delat med muslii grön...

Sök gärna också på ex fölpellets så får du upp intressanta trådar om fölfoder.
// Linda

Tack så mycket för alla svar. Fölet kommer direkt från Holland och det finns ingen möjlighet att ta med foder därifrån, vet faktiskt inte vad den får att äta nu, ska ta reda på det.

Jag är rädd att hon kanske är lite orolig i magen och även tunn efter resan, det är därför jag vill vara lite extra noga med henne, annars har jag förut utfodrat föl med havre, lucern, soja och ett bra hö.

Ett 6-månaders sto som har en beräknad vuxenvikt på ca 500kg har ett mj-behov på ca 60. Kvoten ska ligga på 10.
Från månad 7 sjunker proteinbehovet något. Mj-behovet detsamma men kvot 8.5.
(Detta är förstås vad som gäller en tabellhäst;), men lite riktmärken iaf.)

Sen tillkommer tillägg för hingstföl, om fölet går med jämnåriga/dygnet runt osv.

Vill man vara lat och inte orka räkna för hand så är det ju bara att gå in på Hippocampus, knappa in kön, förväntad vuxenvikt och hur fölet går ute.
Sen är det bara att klicka på beräkna så får du fram alla behov, du behöver alltså inte fylla i en massa värden på foder osv.:D;)

Kom bara ihåg om det är ett halvblod, att 500 kg är mindre än de flesta väger i vuxen ålder...
600 kg är bättre att räkna på om det ínte är en väldigt liten individ.

Jag ska räkna så fort jag fått hem analyssvaret. Hon är inte jättestor men jag räknar nog med en vuxen vikt på 600 kg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 569
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 213
Foder & Strö Är det någon som har tips på hur jag på bästa sätt ska utfodra mitt föl för att hon ska få i sig tillräckligt med protein utan att hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 629
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar