foder svårfödd häst

H

hbl93

hej
har en häst, 16 år gammal. har svårt att hålla henne ordentligt i hull, hon får fri tillgång till hö samt hippo grov alfa 4 kg/dag plus 2 dl olja.
man ser ej revbenen utan kan känna dem om man drar längstmed. hästen är raspad, avmaskad och pigg som attan, så ser ingenting annat oroväckande...
skall jag hålla ut i två veckor tills betet kommer?
innan hästen flyttade till mig så var hon mycket rund och hade inte blivit riden på flera år, nu rids hon i snitt 5-6 dagar i veckan.
(ca 8 månaders tid).
finns det någonting jag skall göra eller är det normalt att hästen ändras så mkt?

Sv: foder svårfödd häst

Brukar dom inte säga att man ska inte se revbenen men dom ska kännas om man trycker o känner efter? Har för mig att dom brukar säga att det är lagom hull eller?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 598
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 134
Senast: Sel
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 341
Senast: Efwa
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 746
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025