Foder som ligger HÖGT i energi, lågt på protein sökes

cutty

Trådstartare
Har ett ensilage som ligger högt, 92 smältbart protein, men bara 7 på MJ. I vått skick. Äter 7 kg per dag.
Min hästs behov är drygt 100 MJ. Hur kommer jag upp i det utan överskott på protein?
Har kollat in diverse färdigfoder, men de ligger runt 90 -100 i protein.
Kan ej byta ut grovfodret.

Krafft turbo verkar någorlunda, någon med erfarenhet? Pris per kg eller säck?

Sv: Foder som ligger HÖGT i energi, lågt på protein sökes

Kan du inte få i mer än 7 kg/dag? Låter lite! Gissar att det är en häst och inte ponny?
14 kg täcker hästens mj-behov. Du behöver inte ge annat då. Överskott av protein från grovfoder är ingen fara, bete har ungefär samma kvot som ditt hösilage.

Får du inte i hästen 14 kg kan du ta betfor/havre/kornkross och spetsa med olja för att få upp energin. Väldigt billigt alternativ istället för att köpa dyrt pelleterat kraftfoder ;)

Senast ändrad:

Tyvärr inte.
Kan ta bort kraftfodret helt utan att hästen äter mer. Har fri tillgång ute som inne. Fullblod i löpkondition.

Har ej gett korn då jag tyckt att det dammar, och väter jag den äter hon inte...

stirra dig inte blind på namnet, men krafft ponny är ett foder med mer energi i jämförelse med protein än övriga färdigfoder från krafft(och hippo, fibergi och mustang)..
till det kan du ge olja(all slags vegatabilisk olja för matbruk), 3,5 MJ per dl och inget protein, samma med halm om du lyckas få tag på bra halm kvalitetsmässigt, 3,5 MJ per kg, inget protein i det heller..

Ska kolla in ponnyfodret!
Halm är kört, då hon inte ens äter ensilage tillräckligt...

Krafft Turbo finns inte längre vet inte om det utgått eller har det bytt namn?

Tyvärr får du ju med protein på köpet vilket kraftfoder du än väljer, men som BB skriver så har Kraffts ponny inte så högt med protein (50 g smrp). Betfor är ju också relativt lågt på protein (ca 57 smrp) och 11mj ca.

Krafft ponny, betfor och olja?

hehe, ja, jag glömde betforen :angel:.. fast om hästen inte vill äta blött korn kanske blöt betfor inte är någon höjdare, TS får prova sig fram :)

TS: Majs ligger lågt i proteinet också (5,25 g smbrp/MJ), dock ovanligt att fodra med här i sverige och jag tror den måste krossas..
morot ligger på 4,67 g smbrp/MJ, så fodermorötter kan du proppa på..
kan du få tag på Eggersman så kolla på Equichamp och Golden Power :idea:

hoppas att du får till foderstaten!

Vad kostar majs? Den är väl alltid i flingor till häst? Aptitlig?

Prova krossat korn med rapsolja på.
Oljan ger bara energi samt nyttiga Omega3 och 6.
Om man blandar ihop oljan och kornkrosset så slutar det dessutom att damma.

Lägg inte ner för mycket jobb på att sänka kvoten, se bara till att du inte höjer den ytterligare med högproteinfoder.
PL

Så det är ingen fara med en kvot på 13 som i mitt fall? I så fall kan jag fortsätta med matildahavre och mineraler. Hon äter varken korn eller uppblött betfor...

Någon koll på majs?

havre har en högre kvot än 6 och kommer därför inte att sänka totalkvoten nämnvärt..

kolla på olika foderproducenters hemsidor på deras fodersorter, du vet ju vad du ska räkna på och välj bland de foder dsom har kvot 6 eller under.. krafft grund kan du lätt använda..

Om hästen gillar havre och den behöver mera mat (idet här fallet energi) finns det inga nackdelar med att öka havregivan. Enkelt och ganska prisvärt. Det viktiga är att hästen får i sig vad den behöver inte vad en kvot blir.HH

Blir bara lite fundersam då jag läste i en bok (tror det var Christinas Planck) att det går åt energi för att smälta råprotein. Så om man har en mager häst och den får hö med väldigt hög kvot så är det inte säkert att den lägger på sig utan tvärt om blir den kanske ännu tunnare. Pratade även med SLU om detta i somras då jag hade en åring som inte riktigt ville lägga på sig.

Mvh

Tora

Protein som inte används till byggstenar eller i processer i kroppen omvandlas till fett. Det kostar litet mer energi att omvandla protein till fett jämfört med att omvandla socker till fett men det kan aldrig bli minus!

I energivärdet som är angivet på ett fodermedel ingår energin som fås av proteinet. Skulle man ta bort proteinet skulle alltså energivärdet bli mkt lägre - i ts fall väldigt mkt lägre eftersom proteinhalten var hög.HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka