Foder = rörigt

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare smurfis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 912
S

smurfis

Har ett fjordsto som för närvarande får havre och betfor i sin krafthink. Skulle vilja öka energiintaget för att få mer "go". Vill inte gärna höja havren eftersom det får effekt på hullet. Förslag?:confused:

Sv: Foder = rörigt

Det går inte att välja...
Ökar man energitillförseln så lägger de överskottet på hullet, oavsett om energin kommern från havre, hö eller något annat foderslag.
Det är inte alls säkert att det blir mer "go" i henne för att du ökar energitillförseln.
Får Du själv mer spring i benen om du äter mer?

Om jag äter en banan, choklad, dextrosol mm mm mm så får jag mer energi än om jag äter en blodig biff. Ivf kortsiktigt.

Vill inte ha några "pekpinnesvar". Det jag söker är kunniga tips och råd av vänliga medmänniskor eftersom jag tycker att det är en djungel i foderboden. Havre, korn, melass, betfor, lucern, olika kraftblandningar, olika musliblandningar you name it.

Min fråga var alltså:
Går det att öka energiintaget utan att få i sig så mycket fett?

Oki, då fick jag ett konkret svar.
Tänkte att det kanske fanns alternativ till havren eftersom folk pratar så mycket om hög-respektive lågenergi foder...

Vill inte ha några "pekpinnesvar". Det jag söker är kunniga tips och råd av vänliga medmänniskor

Precis det du fick av ameo ju... :confused:

Min fråga var alltså:
Går det att öka energiintaget utan att få i sig så mycket fett

Med fett menar du HULL? För det är inte bara näringsämnet fett som ger hull... utan alla former av näring ger ju kalorier (energi) och är det för mycket kalorier så lägger det sig på hullet. Likadant både på människor och djur.

Energi är = hullgivande. (fettgivande) Det du är ute efter är en "kick" till hästen och det kan vara svårt att få till... särskilt om inte varken havre elelr betfor fungerar.

Tänkte att det kanske fanns alternativ till havren eftersom folk pratar så mycket om hög-respektive lågenergi foder...

Det har att göra med hur mkt KALORIER (i hästars foder kallat megajoule/energi) fodrena innehåller - inget med hur mycket "kick" det ger hästen.

T ex innehåller Krafft Energi mycket megajoule per kg och passar svårfödda hästar medans Krafft Ponny innehåller lägre megajoule per kg därför att ponnyer har ett lägre energibehov (är lättfödda). Det har inget med deras temperament att göra! ;)

Oki doki. :banana:
Försökte bara få igång en liten debatt eftersom jag inte är så bra på foderfrågor. Tänkte att det kanske fanns alternativ till havren (som lätt sätter sig i huvudet) eftersom det finns så himla mycket olika foder att välja på uti i våra butiker.
Jag ser gärna många svar i allt jag frågar om (häst, bil, barn mm mm mm). Om många tycker lika så borde det vara bra:bump:
Ha en bra buke-dag!

Havre är det enda, eller iaf det mest effektiva, vad jag hört om man är ute efter att ge hästen en kick. Dock reagerar inte alla hästar på det. Hur mycket ger du av det?

Det går inte att välja...
Ökar man energitillförseln så lägger de överskottet på hullet, oavsett om energin kommern från havre, hö eller något annat foderslag.
Det är inte alls säkert att det blir mer "go" i henne för att du ökar energitillförseln.
Får Du själv mer spring i benen om du äter mer?

Jag tror inte heller att det hjälper att öka energitillförseln för att få hästen pigg. Det hjälper kanske på vissa hästar ex fullblod men inte på andra. Det gör inte det på min häst i alla fall, det är en newforestponny. Nej jag tror att det enda som hjälper är att träna upp konditionen på hästen så att den orkar mer, banta den om den är tjock.

Men för att kommentera detta med spring i benen så är jag ganska säker på att jag har läst någonstans att barn kan bli överaktiva om de äter för mycket godis.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
2 189
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka