Foder på långresa

svea

Trådstartare
Jag ska om drygt tre veckor ge mig ut på en riktigt långresa med min häst genom Europa. Från start till mål tar det två veckor, satsar på inte allt för långa dagsetapper och kommer att stanna flera dagar på ett ställe i mitten.

Hittills i sommar har han gått på magert bete med tillskott av hö. Nu har jag börjat introducera lusernhack och betfor, eftersom jag har tänkt att det ska vara den fasta stommen i hans foderstat under resan. Lusernhack eftersom det är ett grovfoder som är lätt att ta med sig och hantera, samt att det är lätt att få tag på på vägen ner och även hitta liknande foder när vi kommer fram. Betforn är mycket för vätskan.

Har tänkt fodra upp så att han äter ungefär halva sin dagsranson på dessa fodermedel innan jag åker, så att han har en stabil stomme i foderstaten som är precis samma hela vägen. Sen blir det komplettering med i första hand bete, i andra hand halm eller hö som köps på plats.

Har även börjat ge multivitamin - B-vitamin vill man ju gärna ge, och E eftersom han har lite känsliga muskler, så då kändes det lika bra att ge multi.

Under resan kommer han även att få Protexin i granulatform för att stötta upp tarmfloran.

Kommer i första hand att resa på natten, lite beroende på väder. Dagsetapper på 25-70 mil.

Ni som rest långt:
Tänker jag rätt?
Hur ska jag bäst tänka vad gäller salt/eletrolyter?
Andra råd och tips?
Ska jag börja smaksätta dricksvattnet, och i så fall hur och med vad?

Sv: Foder på långresa

Jag har inte erfarenheter av längre resor, men jag vet i alla fall att det är viktigt att se till att hästen får ordentligt med salt då hästen förlorar mycket under transporten då det är väldigt ansträngande för alla hästar, oavsett de som är lugna i transporten.
Ett bra sätt att se till att hästen inte får saltbrist är att ge den vatten med saltlösning i. Att låta den slicka på en saltsten vid ankomsten räcker inte till för att återställa balansen. En häst som har för lite salt i kroppen förlorar även förmågan att känna att den är törstig, trots att den kan ha vätskebrist.

Saltlösningen ska ha samma salthalt som hästens blod. 9 gram till 1 liter vatten är bra.

Naturligtvis ska hästen även ha vetten utan salt i. För att det ska smaka likadant som hemma så kan man blanda i lite äppelcidervinäger i vattnet, hur mycket står ofta på förpackningen.

Lycka till på resan! :bow:

Hmmm. Saltvatten tror jag inte att han dricker, det är svårt nog att få honom att dricka tillräckligt under resan ändå. Kanske är det listigare att blanda i salt i lusernhacket och betforn?

Jo, det är viktigt att hästen får i sig mycket salt så att han dricker mycket och upprätthåller vätskebalansen. Ge honom en näve salt i maten varje dag, och fortsätt med det ett tag efter framkomsten tills han har återhämtat sig helt fter resan.
Det är lämpligt att vänja hästen hemma vid smaksatt vatten och ta med smaksättningsmedlet så man är säker på att hästen dricker vattnet överallt.

svea skrev:
Hmmm. Saltvatten tror jag inte att han dricker, det är svårt nog att få honom att dricka tillräckligt under resan ändå. Kanske är det listigare att blanda i salt i lusernhacket och betforn?

Jo det kan vara lite klurigt, ofta behöver hästar vänja sig att dricka vatten med saltlösning i. Man kan ta väldigt lite i början och sedan öka. Bra att hästen kan dricka det i framtiden :idea:

Körde ca 100 mil med min nya häst i lördags och hon varken åt eller drack på transporten! Ingen höjdare... Efter 8 timmar blev det paus och hon fick komma ut transporten och röra på sig och då betade hon gräs, annars gick det inte att få i henne nåt.

Hon klarade det dock bra och åt och drack ordentligt när hon kom fram och mår idag kanonbra.

Du kanske kan ge svettersättare om din häst svettas mycket och har en blöt avföring. den ersätter förlusten av elektrolyter och gör hästen mer villig att dricka vatten. :banana:

Färdiga elektrolytblandningar innehåller för lite av det som hästen verkligen behöver om den svettas mycket = natrium. Det bästa/billigaste är helt enkelt att få i hästen koksalt = Natriumklorid.
// Linda

mahlmt skrev:
Färdiga elektrolytblandningar innehåller för lite av det som hästen verkligen behöver om den svettas mycket = natrium. Det bästa/billigaste är helt enkelt att få i hästen koksalt = Natriumklorid.
// Linda

Jo men man får ju ge hästen salt också..inte bara svettersättaren.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 907
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar