foder ? och hur mycke ?

Sv: foder ? och hur mycke ?

Med hösilageanalysen som utgångspunkt kommer våra islänningar att klara sig på 7.5 kg hösilage per häst och dygn. Det ger dem hela underhållsbehovet på lösdrift. Mineralkrubba i ligghallen. De har fortfarande bete i hagen så just nu stödfodrar jag morgon och kväll och är inte uppe i full giva ännu.

De 2 stona som har föl vid sidan får gå in på natten och får då sitt kraftfoder och mera hösilage än unghästarna.
½ liter svarthavre
½ liter Hestekraft
lite betfor, Evitamin med selen, linol-olja samt morötter och äpplen.

får jag fråga hur er analys såg ut? mkt intressant....
är det hösilage i storbal som ni ställer in i hagen så de får fri tillgång eller ni fodrar 3 gånger/dag och hoppas att hästarna äter exakt 7,5kg i hagen?

tänk på att kornet innehåller 80% stärkelse. Havren är det enda spannmål som hästen klarar av att bryta ner naturligt i tarmen, övriga spannmålssorter bör värmebehandlas för att öka smältbarheten. Om du vill kan du kolla in på eggersmann.se för att läsa mer beständig fakta.

Varmblod 165cm i mankhöjd

cirka 12-15 kg hö, tror egentligen jag överfodrar där lite, då höet verkar vara jättebra, då alla lagt på sig otroligt mycket på bara några veckor.

1 kg müsli
cirka 1l betfor
Vitaminer

Arab 158cm

6kg hö, håller på och bantas ner.
cirka 5dl betfor¨
mineraler
en liten skväkk müsli

D-ponny

5kg hö, är jättetjock, och behöver gå ner rätt mycket.
5dl betfor
lite müsli
vitaminer.

Estonian native
ca 350kg (+några kg fetma)

ca 5-6kg hö
1l havrefritt pelleterat färdigfoder
1dl mineraler (med även annat innehåll)
kiselfoder
biotin (tills det tar slut, slutar med det)

tysk oldenburgare 165 cm får:
ca 17-18 kg hösilage
3 nävar krafft grund
1 näve müsli
hon får krafftfodret endast för att få nåt när dom andra får sin krafft.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 940
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24