Foder med Riskorn/kli? Revital Cubes, Max E Glo

A

asahes

Har fått tips på fodersort som innehåller mest riskorn/riskli som alltså är energirikt och låg stärkelsehalt. Har ngn prövat detta? Är det smakligt? Är det extra noga att vänjas in långsamt? (Hur långsamt?)
Bl a finns Eggersmans Revital Cubes och ett tillskott (ej foder då) Max E Glo som jag skulle tänkt pröva.

Sv: Foder med Riskorn/kli? Revital Cubes, Max E Glo

Max E Glo ger jag och det är faktiskt helt otrologt. Har aldrig trott på alla dessa foder som lovar guld och gröna skogar men det här är helt makalöst! Min häst har haft väldigt svårt att sätta muskler, hon rids 5-6 dagar i veckan och tävlar 2 ggr/månad, rider för tränare 1-3 ggr/vecka. Men inga muskler, fick först en svindyr produkt från vet. som gick på 1500:- och varade i två månader. Ingen effekt. Har provat det mesta men efter 2 veckor på Max E Glo så ser hon jättefin ut. Jag ökade på till 3 dl men hon blev smällfet (aldrig hänt innan) så nu får hon 1 dl och ser ut som en bodybuildare. Har även ett fullblod som varit hos fodervärd och kom hem aldeles mager och tunn. Alltid varit svår att få i hull men så här smal har hon aldrig varit. Nu hr hon varit hemma i 14 dagar och ser mycket bättre ut. Revbenen syns inte längre! Visst är hon inte vad skulle kalla för runs eller ens lagom men om 14 dagar till bör hon vara i riktigt fint skick. hon får 4 dl och vi kommer nog öka på i sakta mak till 6 dl.

Jag har börjat med en halv dl och ökat med en halv dl var fjärde dag ungefär. Det gäller att hålla koll så man stannar i tid ör det går fort. Första hästen fick jag minska rejält. Tror att det minsta de rekommenderar är 4 dl per dag men det har bara behövys på fullblodet. Alla andra jag vet ger max 3 dl, hästarna blir sjukt runda och fina.

Tack. Så intressant. Är det svårt att få tag på? Har aldrig sett det i min foderaffär el på Granngården.

Läs i tråden jag länkade till och gå gärna vidare på länken i den tråden också.
Risbaserat foder kan innehålla ett ämne som är dopingklassat och förbjudet att använda om man ska tävla... Mer info i de andra trådarna.

Ja det är inte osannolikt att det är en anabol steroidliknande effekt som Gunhilds häst haft effekt av. Men asahes häst är ju rejält sjuk och lär inte kunna tävla på ett tag. Kanske är det ett lämpligt foder för hennes häst. Åtminstone när de börjar trappa ner cortisonet (men det kanske ni redan gjort?) HH

Nej har står på 15ml varannan dag i totalt tre veckor (två veckor till) sen ska det trappas ned.
Har börjat med Revital Cubes, det verkar han gilla i alla fall. Han är mkt piggare nu och äter bättre, så ngn effekt måste kortisonet ha, hoppas att det håller i sig..

Gick till länken på den länkade sidan, men kunde inte hitta produkten i deras sortiment.. (har de kanske slutat med det?)

min fånghäst äter revital cubes ca 1kg/dag. tycker det funkar bra, det enda negativa är väl att dom är dyra.

Men anabola steroidliknande effekt? Borde inte det även innebära att de negativa effekterna också borde visa sig? Eller påverkar det inte hästar på samma sätt? Är inte så insatt i sånt här så jag undrar ju... Det vore ju väldigt tråkigt om det innehåller dopingklassade ämnnen, vet flera tävlingsryttare som använder det. Jag tävlar sjäv upp till reg. nivå men jag tvivlar på att det lär göras ngn dopingkontroll där men man vill ju inte dopa sin häst i alla fall. Hoppas verkligen att det inte stämmer för min häst är bättre och starkare än nånsin. Fullblodet har tagit sig riktigt rejält och börjar se normal ut igen. Revbenen syns inte och det passar henne eftersom de inte blir heta av det. Ska läsa på förpackningen imorgon och se vad det verkligen innehåller...

Men anabola steroidliknande effekt? Borde inte det även innebära att de negativa effekterna också borde visa sig? Eller påverkar det inte hästar på samma sätt? Är inte så insatt i sånt här så jag undrar ju... Det vore ju väldigt tråkigt om det innehåller dopingklassade ämnnen, vet flera tävlingsryttare som använder det. Jag tävlar sjäv upp till reg. nivå men jag tvivlar på att det lär göras ngn dopingkontroll där men man vill ju inte dopa sin häst i alla fall. Hoppas verkligen att det inte stämmer för min häst är bättre och starkare än nånsin. Fullblodet har tagit sig riktigt rejält och börjar se normal ut igen. Revbenen syns inte och det passar henne eftersom de inte blir heta av det. Ska läsa på förpackningen imorgon och se vad det verkligen innehåller...
Var inte så himla säker på att det inte finns några dopingkontroller på regional nivå, jag har själv fått min häst uttagen till dopingprov efter en halvkass runda i en 1.10 på lokaltävling... (det är förvisso ett antal år sedan nu, men...)

Där ser man, tävlar dressyr och har aldrig varit med om det. I vilket fall som så vill man ju ändå inte dopa sin häst oavsett om man riskerar att åka fast eller inte. Vill ha så rent samvete som möjligt när det gäller hästarna. Men jag blir ju riktigt nyfiken på om det stämmer, ska faktiskt be min vet kolla på innehållsförteckningen nästa gång han hälsar på.

Gamaorysanol som den aktiva substansen i fodret heter och som på vissa individer kan ge samma effekt som AAS preparat (AAS = Anabola Androgena Steroider) ger inte samma biverkningar som de andra preparaten. Den blir inte lika kraftig och fungerar inte heller på alla individer.
Kan tillägga att i Japan är ämnet klassat som läkemedel och används till kvinnor med klimakteriebesvär. Så det kan ha en väldigt spridd inverkan på olika individer.

Kan tillägga att det gjordes dopingkontroller på det här ämnet under VM i körning. Ingen häst testade positivt vad jag känner till.

Klistrar in ett citat jag hade i en annan tråd om en ryttare som åkte dit

Citat från en rysk hästsida, HH

“Food supplements for normal horses must be clearly distinguished from supplements for sport horses. Manufacturers provide very vague, at times misleading, information about their product, sometimes being unaware that it is prohibited from using.

To give a specific example, I will consider the experience of a famous German rider, Peter Baumann.
In summer 2007, during the competition in the Netherlands, near the town of Ermelo, Peter Baumann was incapacitated for starting for five months and fined 2,000 euros after the doping control revealed an increased level of testosterone hormone in the horse’s blood.

To his utter surprise, the analysis of the ‘Dopingfrei!’-labeled food supplement he used (manufacturing company: Lexa) showed that the manufacturer added gamma-oryzanol — a biologically active substance prohibited by the International Federation of Equestrian Sports (FEI).

Gamma-oryzanol is a powerful biological stimulator of organism’s hormonal activity. It increases the production of testosterone, which, in turn, leads to fat burning and stimulates muscle growth.

According to the ‘Equine Prohibited List’, gamma-oryzanol may not be used for horses under FEI’s jurisdiction. In other words, it is forbidden to use products or food supplements with Gamma-oryzanol substance for horses under training or taking part in a competition. Lexa company did not provide any information about the ban to use its gamma-oryzanol-based product for sport horses. The result is that the sportsman missed the largest part of 2007 sport season”

http://orayda.net/veterinary

*kl*

Enligt det produkt bladet jag har innehåller Max E Glo 2,45mg/kg Gamma-oryzanol :crazy: Glad att jag inte valde den produkten då trots att foderproducenten rekommenderade den... Vågar aldrig riskerna något utan köper endast foder som garanterat inte ska vara någon dopingrisk med (säker kan man väl förstås aldrig vara). Detta hade jag ingen aning om :mad:

Ang dopingkontroll har jag aldrig själv råkat ut för någon men har mer än en kompis som gjort det och det har varit på alla olika nivåer.

Senast ändrad:

Satt just och läste på lite om GO när jag såg det här inlägget.
Visst finns väl GO i så gott som alla sädprodukter. Även havre.
Att det sedan är högre i riskli är en annan sak. Kruxet det gällde ovan var väl att man TILLSATT syntetisk GO, vilket är en helt annan sak.

Eller har jag missat ngt?

Hmm jag väcker lite liv i den här tråden då jag har funderingar på att använda revital cubes, men vart också intresserad av Max E glo nu när jag läste hur bra det hade funkat för Guhilds häst.

Är detta ämne i revital cubes också? Och finns det negativa effekter av det?
Min häst ska inte tävlas på ett bra tag men man vill ju helst inte ge nåt som räknas som doping ovasett!

Tacksam för snabba svar då jag ska köpa foder på lördag...och måste ha bestämt mig då ju haha!

man vill ju helst inte ge nåt som räknas som doping ovasett!

Men det framgår ju av tråden och dess länkar att GO räknas som dopingmedel!
Annars kan du läsa här

http://www.tier-naturheil-therapie.de/thema/ER-PSSM-futter.html

Lite förskräckt blev jag av att se att tillverkaren rekommenderar Revital cubes med gammaoryzanol (GO) till hästar med cushings syndrom=överproduktion av cortisol. GO liknar kemiskt den ursprungsmolekyl som sen både östrogen, testosteron och cortisol bildas ur. Troligen är det därför som GO uppges ha så vitt skilda effekter som att lindra klimakteriebesvär, öka muskeluppbyggnaden och höja testosteronvärdena. Väldigt nära till hands ligger att det också skulle kunna öka cortisolnivån i blodet. Inte visat men jag skulle definitivt vilja avråda en Cushing häst (eller människa) från att äta det. HH

Jo men det var väl också att jag inte riktigt förstår om det verkligen är skadligt att ge? Genberg skrev ju om det finns i andra produkter som havre, och jag fattar inte riktigt om det är så att det är tillsatt i riskli/max E glo/revital cubes, elelr om det är mer pga. att det är mer naturligt i det (ja jag är lite trög just nu tyvärr, sorry)

Min pålla har inte velat gå upp i vikt trots bra foder, tillräcklig näring och fullt frisk, och vet. kollad etc, och efterom hon är dräktig så måste hon verkligen gå upp nu, och eftersom hon har haft o har vissa muskelproblem som mistänks kunna vara KF av vet. så rekommenderade han att ge låg stärkelse men mycket mer MJ, och eftersom hon redan får olja etc. så finns inte så mycekt kvar att ge som passar in på den beskrivingen ju...så det är ju en avvägning mellan om det är skadligt/ att hon måste gå upp i vikt.

Som jag förstått är du lite av en hejjare på KF hästars fodring? Du vet inget annat foder som är lågt i socker och sätrkelse, men högt i MJ?

Riskliet innehåller betydligt mer gammaoryzanol är vete och korn t ex. Enl en uppgift ca 10 ggr mer. Jag tror inte Riskli är olämpligt för en Xhäst men jag skulle inte ge en dräktig häst ngn större mgd. Orsak; Det är oklart hur pass mkt dräktighetsrelaterade hormoner påverkas av GO. Man vet att de hormoner som styr sköldkörteln och mjölkproduktionen hos människa minskar av en dos på 300 mg GO per dag.

Lusern och solrosfrön i fri tillgång borde kunna vara ett bra dräktighetsfoder för en Xhäst. Lusern tolereras i allmänhet bra, det har inte så stor sockermgd. Hur mkt olja ger du och hur mkt Protein och energi har du i foderstaten? Om man portionerar ut det kan du ge minst 1 kg olja åt en medelstor häst. Mina hästar gillar dock solrosfrön bättre och det behöver inte delas upp i portioner.
HH

Hon fick runt 970-1000g smrp/ dygn och runt 100mj, men nu får hon lite mindre protein för vet. trodde att det kunde vara så att hon behvöer en lägre kvot än normalt för dräktiga ston, och eftersom vi itne kunnat få i henne nog mj för att sänka kvoten så sänkte vi proteinet lite, så nu får hon ca. 830g smrp och 106mj som blir en kvot på 7.7 ca.

Hon käkar nu Eggermanns revital, och älskar det som tur är, har slutat med lucern då hon itne ville äta upp det och fick protein gallor och knölar, som nu börjat försvinna.
Vet. kommer i morogn igen o ska ta lite blod o kolla på henne, han tyckte dock att max e glo kan vara ok eftersom hon inte ville käka lucernen och vi måste få upp henne, emn ska fråga mer exkt i morgon då o prata mer om det här GO saken.

Hon får 4dl olja, mer än så gick inte få i henne eftersom hon itne ville äta med lucernet.
Nu får hon samam fast med eggermanns, plus allt silage då. men totalt som skrivet ovan.

Dock tycker jag hon har laggt på sig pyttelite sen ajg började med eggermanns...så hoppas att det fortsätter, antingen är det för att kvoten är sänkt, eller så funkar eggermanns...jag skiter i vilket så länge hon lägger på sig, fast vore ju bra att veta såklart men det är ju svårt utan att riskera hullet i nuläget.

Vad har solrosfrön för värden?
Om det blir att ta riskli så behöver jag förhoppnigsvis inte ge mer än 3-4dl max men vi får väl se, skönt att knölarna o gallorna börjar försvinna iallafalll...hoppas att jag inte är galen och att hon har börjat få ltie mer hull, men märks ju om nån vecka mer..och vet, i morgon också för han har ju sett henne några veckor sedan.

tack för svar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka