Foder med mycket protein/fett men inte så mkt energi.

Evergreen

Trådstartare
Som är bra att blanda med Havre och Betfor.


Nu får hon Havre, hö och betfor.

Hon är för tillfället väldigt fin muskelmässigt, och jag vill inte att hon ska tappa ett uns av dom.
Havren kan jag inte öka på så mycket, då lär hon inte vara ridbar då det blir kallare. (hon blir otroligt pigg, busig och hoppig)

Jag har funderat på Korn, men även hört att lusern är bra?

Tips tack!
 
Sv: Foder med mycket protein/fett men inte så mkt energi.

Hmm, kryptisk överskrift...du söker något med protein och fett men inte så mycket energi...fett är ju energi. Så du får förklara lite mera.
 
Sv: Foder med mycket protein/fett men inte så mkt energi.

Förstår inte heller riktigt vad du är ute efter. Men kan det vara soja, Krafft Protein. Om du vill öka smrp utan att det mj ska bli så högt?
Korn är det ju inte så höga värden i. Hästar som har svårt att hålla i hull ger man oftast korn till. Ja, jag vet inte vad du vill ha faktist.
Skriv ut hövärdet så kanske vi förstår bättre.
 
Sv: Foder med mycket protein/fett men inte så mkt energi.

Fundera på kombinationen betfor-korn-lusern och skippa havren vetja!
Funkade för min pigga dam, som numer halvsover istället :)
 
Sv: Foder med mycket protein/fett men inte så mkt energi.

Översta inlägget blev lite fel =P
Jag menar, jag ska "fodra upp" pålls i vinter, så hon inte tappar något, men vill inte ge henne så mycket havre, energin i den stiger upp i huvudet på henne gör henne mer uppåt än framåt ;)
Vill ha något annat, (som det såklart är energi i, men inte på samma sätt som havren)

Hoppas någon fattade nu (när jag inte var stressad & pratade i telefon)
 
Sv: Foder med mycket protein/fett men inte så mkt energi.

Mer hö?

Om höet har dåligt med protein kan lucern vara en lösning.
 
Sv: Foder med mycket protein/fett men inte så mkt energi.

Fibergi kanske? inehåller lite havre, balndat med halm med mera, är fettare än dom alla andra fodersoret jag har hört talas om, och hästarna brukar verkligen älska det.
frågan är bara om ni isåfall har någon som säljer det i närheten av er.
 
Sv: Foder med mycket protein/fett men inte så mkt energi.

Har du analys? Om inte skulle jag tipsa dig om lusern. Bra med protein och hjälper hästen att hålla hullet!
 
Sv: Foder med mycket protein/fett men inte så mkt energi.

Jag håller med dig att hästarna älskar fibergi! Tycker också att de blir fina i pälsen av det och har lättare att hålla hullet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 454
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp