Foder med mycket fibrer

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare elezdam
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 961
E

elezdam

Var hos tant doktorn med hästen igår och utöver det han blev behandlad för så ordinerades lite banting:angel:

Vad för foder har mycket fibrer?
Hö och halm antar jag, men häststackarn kan ju inte bara leva på det?

Kolhydrater skulle han helst ha inga utav, eller, bara mkt lite isåfall.

Kom igen nu alla foderexperter, ge mig tips!

Sv: Foder med mycket fibrer

Visst kan han leva på hö och halm, förutsatt att höet har tillräckligt med näring. Finns ingenting som förhindrar detta.

Har höet bara tillräckliga näringsvärden så är hästen precis lika lycklig utan kraftfoder som med.:d

Möjligen att den kan bli lite "ledsen" om den inte får något i krubban när de andra får, men det är ju lätt löst med ett par morötter eller bara någon dl av något foder.

Så ni säger att den fulltränad tävlingshäst kan bygga muskel o så bara på hö?

Jag tror inte att en fulltränad tävlingshäst skulle kunna prestera lika bra eller bygga muskler om den inte fick något kraftfoder.. I såna fall får vi ju vrida tillbaka tiden.. människor har väl gett hästar kraftfoder (havre o likn) i hundratals år...?

Däremot tror jag att vi ofta ger våra hästar för mycket kraftfoder. De behöver oftast inte så mycket som vi tror.. De kan rentav bli "förgiftade" av för mycket protein osv om vi ger dem för mycket kraftfoder.

Jodå, det går utmärkt för en tävlingshäst att leva på hö och möjligen lite "krubbskrammel". Är näringsbehovet täckt av grovfodret finns ingen anledning att ge kraftfoder, de orkar prestera och bygger muskler som de ska.

OM höet är tillräckligt proteinrikt, ja.

Är din häst överviktig är ju det ett utmärkt bevis på att den faktiskt skulle klara sig på ett lägre näringsintag, eller hur?

Senast ändrad:

I såna fall får vi ju vrida tillbaka tiden.. människor har väl gett hästar kraftfoder (havre o likn) i hundratals år...?

Men vad säger att hästarna varit optimalt utfodrade genom alla år?
Kraftfoder är lättare att förvara och ta med sig på resor än grovfoder, det är nog därför som kraftfodret använts i många fall. Sedan har det blivit tradition och ett "måste".

Nuförtiden kan vi ju dessutom analysera grovfodret så att vi vet om vi behöver tillsätta något extra eller inte. :idea:
Innan var det kanske mer ursäktat att ge kraftfoder för säkerhets skull..

Givetvis kan du fodra med bara hö o halm så länge det är bra näringsvärde i det. Om hästen ordineras bantning så har den ju fått mer energi än vad den gjort sig av med o därav övervikt. En tävlingshäst måste få rejält fel foderstat om den blir så tjock att den måste bantas

Som många andra redan sagt: Ja de kan MYCKET VÄL livnära sig GOTT på enbart grovfoder! Hästar är gjorda för att få all sin näring från grovfoder (gräs).
Kraftfoder är till för att ges när näringsvärdena i grovfodret inte täcker behoven.

Om bara höet har tillräcklig mängd av både energi och protein (och gärna även mineralerna så man slipper ge mineralfoder också). Energin brukar inte vara nåt problem, den brukar ligga mellan 7-9MJ/kg så gott som ALLTID men proteinmängden kan variera avsevärt mycket så det måste man ha koll på att det finns tillräckligt av i det aktuella grovfodret. Annars måste man tillsätta nåt proteinfoder så den inte tappar muskler. (det är ganska VANLIGT att grovfoder har lågt proteinvärde så man bör ha koll på detta om man vill att hästen ska hålla sig fin)

Så det bästa du kan göra är att analysera höet och därigenom se OM och i så fall VAD som kan passa att tillsätta.
Linfrökaka är jättebra som både proteintillskott, fiberrikt och innehåller bra fetter och få kolhydrater. Och är väldigt bra för dåliga magar! Men du kan bara ge max 100g/100kg häst, annars kan det ge en laxerande effekt. Dock ger denna lilla mängd ändå en hel del!

Tack för alla svar! :bow:

Jag fodrar hästen med hösilage. Vars är bästa stället att analysera? Några förslag på det?
Har även hört att när det är inplastat så tappar det lite av sin verkan, eller vad man nu ska säga. Så nu på vårkanten lär det ju inte finnas allt för mycket power kvar i det?

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla svar! :bow:

Jag fodrar hästen med hösilage. Vars är bästa stället att analysera? Några förslag på det?
Har även hört att när det är inplastat så tappar det lite av sin verkan, eller vad man nu ska säga. Så nu på vårkanten lär det ju inte finnas allt för mycket power kvar i det?

Det tappar INTE näring - alls. Däremot tappar det vitaminer. Är dock precis lika mycket 'power' kvar, även nästa år. Näringsvärdet förstörs bara om den hygieniska kvaliten är dålig.

Bara hösilage: https://lagring.storegate.se/user/P...b-42f2-ad20-6aec1466d57b&Image=1137521&Size=1

Begränsad giva, hon skulle äta dubbelt så mycket om hon fick.. Hon käkar cirka 80 MJ/dygn. På begränsad giva och hösilage med ganska lågt MJ per kilo foder..

Så, allt har att göra med värdet på hösilaget och hur mkt de äter. Fullblodet skulle kunna föda sig på enbart hösilage med om hon 'bara' åt mer. Det gör hon inte, så hon får kraft.

Damen på bilden skulle kunna vara i elitträning och ändå inte behöva mer än hösilage, mineraler, salt och vitaminer. Strålande aptit och det skulle bara handla om att skaffa ett hösilage med bra värden.

Haha. Oj :) Riktigt så där bra är då inte vårat hösilage :)

Haha. Oj :) Riktigt så där bra är då inte vårat hösilage :)

Det har du ju ingen aning om om det inte är analyserat.

Och mitt hösilage är förvisso FÖR bra för den damen, men det är INTE bra MJ-värde på det generellt sett. Helt medvetet har jag sökt efter ett som har lågt MJ/kg foder, men bra kvot SRP/MJ.

Hösilage som fött det där spektaklet, som bor i kallstall och går ute minst 12 h/dygn vintertid förresten, och som jag klippte enkom för det skulle gå åt lite mer MJ att hålla värmen, har 6.3 MJ/kg foder. Så det är INGA supervärden där inte! (Kvoten är 9.5 dock, men magen är enkom för mkt MJ)

ALLT handlar om hästens behov, hur mkt den äter, och hur värdena stämmer/inte stämmer med det.

Är det inte lättare att öka på motionen för hästen? Om hästen är frisk nog att röra på sig alltså.
Vi fick en tjockis till stallet för två-tre år sen, som alltid bara fått hö och halm men inte rört så mycket på sig. Från första dagen fick han kraftfoder hos oss och minst lika mycket hö som innan, men med rätt motion gick han ner rätt fort ändå.

I början kunde han bara galoppera två galoppsprång! :rofl: Maximalt. Nu galopperar han lätt en kilometer. Han kommer aldrig att bli en "galoppör", men trava det kan han timvis (nåja :angel: ). En härlig Haflinger...

Jo självklart så är det ett mycket bra sätt. Men just nu så är han sjukskriven i 3 veckor åtminstonde. Bara promenader o lättare tömkörning ordinerad från vet.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka