Foder med högt proteinvärde

Sv: Foder med högt proteinvärde

För en som är nybörjare på dräktiga ston undrar jag vad ni hade gett ett sto som är dräktigt (ca 90 dagar)?

Tacksam för tips :)

Mina hästar äter Kvarnbys lucernpellets torr, men vill inte ha om jag blöter den!
Om din häst inte är glupsk finns ingen anledning att blöta lucernen!

Vill du inte ge torr kan du prova att blöta lite betfor med extra mycket vatten och blanda med de torra pelletserna alldeles innan fodring, då hinner det förhoppningsvis inte bli den äckliga gröten som blir av uppblött lucern, innan den ätit upp.

Ett bra grovfoder som täcker ditt stos underhållsbehov, hon behöver ännu inget extra för dräktigheten. Rids/körs hon behöver hon tillägg för det!

Det var lite så jag kände med. Dessutom var det ju protein o inte fång vi diskuterade här;). Ursäkta jag tog upp det...

Jag gav mitt sto Krafft grön pluss o var väldigt nöjd med det .
Pellets, shysst pris o högt proteininnehåll så jag kunde ge mindre då min häst äter låååångsammt o går på lösdrift.
Mitt sto älskade det , jag ska köpa in det nu igen till min unhäst.
Analysgaranti KRAFFT PLUSS Grön (per kg)
Energi
10,0 MJ
Vitamin A
30 000 IE

Stärkelse
10,0 %
Vitamin D3
3 000 IE

Råprotein
24,0 %
Vitamin E
1 200 mg

Smältbart Rp
200 g
Vitamin C
150 mg

Råfett
4,5 %
Vitamin K3
0,3 mg

Växttråd
12,0 %
Vitamin B1
30 mg

Kalcium
20 g
Vitamin B2
30 mg

Fosfor
10 g
Vitamin B6
6 mg

Magnesium
8 g
Vitamin B12
0,3 mg

Koksalt
20 g
Pantotensyra
15 mg

Koppar (sulfat, kelat)
120 mg
Biotin
0,3 mg

Selen (natriumselenit, selenjäst)
1,2 mg
Beräknat klimatvärde
g CO2 ekv
462 g

Niacin
30 mg
Vitamingaranti
6 mån

vad är det du inte håller med om?

Ja nu är jag inte veterinär eller har ngn motsvarande utbildning inom fångområdet men det har kanske inte den som har skrivit texten heller så

kopierat från sidan

"När stora mängder spannmål passerar genom tarmsystemet uppstår en drastisk tillväxt av bakterier. Detta ökar mjölksyrahalten och surhetsgraden i maginnehållet"

det är möjligt att detta bara är ett skrivfel men maginnehållet är för mig magsäcken det är i grovtarmen som pH sjunker pga feljäsning

"Hur fångmekanismen aktiveras vid bete vet man inte, men vissa tecken tyder på att det är vårgräsets på verkan p å hormonsystemet som utlöser fång"

Jag tycker att detta är en ganska vag formulering. Vaddå för hormonsystem? Man är nog ganska överrens om att det är höga halter av lättlösliga kolhydrater dvs socker och fruktaner som är anledningen till att gräs kan utlösa fång. Socker höjer insulinhalten vilket kan vara farligt för en häst med anlag för insulinresistens. Insulin är ju ett hormon men då kan de väl skriva det? Fruktan orsakar feljäsning i grovtarmen vilket så småningom leder till att endotoxiner dvs gifter från bakterier kommer ut i blodet och sena sätter igång upplösning av lamellerna. Det har nog inte så mkt med hormoner att göra. Sedan finns det teorier om att även fruktan kan höja insulinhalten men det påverkar antagligen bara IR hästarna.

"Regelbundet arbete på hårt underlag eller felaktig skoning anses också vara en rela tivt vanlig orsak till f ång. Troligen är det sammanpressningen av hovens vävnader som är skadlig. Denna typ av fång förekommer särskilt ofta hos travare, eftersom dessa arbetar i hög fart på relativt hårt underlag."

Detta är kanske möjligt. Men jag hade gärna velat se ngn referens på detta.

"Kallt vatten och behandling med vissa medicinska preparat ökar frekvensen av fång. Vissa kortisonpreparat har denna effekt. Troligen är verkningsmekanismen att söka i den kemiska påverkan på tarmens flora av mikroorganismer"

Jag vet inte hur kallt vatten skulle kunna orsaka fång. Det är säkert inte ngt som är "bevisat". Forskarna menar att det finsn en koppling mellan blodkärlens utvidgning och sammandragning och fång. Men jag undrar om det verkligen är visat att kallt vatten ger fång. Man behandlar ofta förstadiet till fång och även det akuta stadiet gnm att kyla med kallt vatten.

Anledningen till att kortisonpreparat kan ge fång är vad jag har förstått att kortison går in och blockerar i den reaktionskedja i cellerna som ska svara på insulinets signaler dvs upptaget av glukosen förhindras och hästen riskerar att bli tillfälligt insulinresistent.

Kallt vatten och behandling med vissa medicinska preparat ökar frekvensen av fång. Vissa kortisonpreparat har denna effekt. Troligen är verkningsmekanismen att söka i den kemiska påverkan på tarmens flora av mikroorganismer"

Jag vet inte hur kallt vatten skulle kunna orsaka fång. Det är säkert inte ngt som är "bevisat". Forskarna menar att det finsn en koppling mellan blodkärlens utvidgning och sammandragning och fång. Men jag undrar om det verkligen är visat att kallt vatten ger fång. Man behandlar ofta förstadiet till fång och även det akuta stadiet gnm att kyla med kallt vatten.
Jag fattade det som om de menade INTAG av mkt kallt vatten. det är kanske därför som .. iallafall mina gillar temperat vatten bäst:angel:

Ang. hormonsystemet så är väl både rubbningar i hypofysen o hypothalamus som kan ge fångliknande symptom:confused:

*Du ska veta att jag är tacksam för ditt engagemang i att söka litteratur o kunskap om fång.:bow: Åker snålskjuts:o *

Mina hästar äter Kvarnbys lucernpellets torr, men vill inte ha om jag blöter den!
Om din häst inte är glupsk finns ingen anledning att blöta lucernen!

Vill du inte ge torr kan du prova att blöta lite betfor med extra mycket vatten och blanda med de torra pelletserna alldeles innan fodring, då hinner det förhoppningsvis inte bli den äckliga gröten som blir av uppblött lucern, innan den ätit upp.

Hmm, tror inte att han är glupsk. Nu ger jag 0,5 kg 2ggr/dag. Hur mkt kan man ge? Om jag kanske ska ge mindre mängd och prova att ge torrt?

Jag fattade det som om de menade INTAG av mkt kallt vatten. det är kanske därför som .. iallafall mina gillar temperat vatten bäst:angel:

tänkte inte så långt. Men jag undrar hur det skulle sätta igång ett anfall.

Ang. hormonsystemet så är väl både rubbningar i hypofysen o hypothalamus som kan ge fångliknande symptom:confused:

ingen aning

Jag har läst ganska många rapporter om fång men aldrig träffat på ngn av ovanstående.
Det märkliga är att krafft inte anger ngn av de vanliga faktorerna och detta trots att de enligt egen utsago stöder sig på senaste forskningen.

De har väl läst andra rapporter än vad jag har gjort. Om man är riktigt intresserad kan man naturligtvis skriva till dem och fråga efter referenser.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 794
Senast: mackan
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll? Har ett silage med skyhögt...
Svar
16
· Visningar
1 719
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar