Sv: Foder med högt proteinvärde
vad är det du inte håller med om?
Ja nu är jag inte veterinär eller har ngn motsvarande utbildning inom fångområdet men det har kanske inte den som har skrivit texten heller så
kopierat från sidan
"När stora mängder spannmål passerar genom tarmsystemet uppstår en drastisk tillväxt av bakterier. Detta ökar mjölksyrahalten och surhetsgraden i maginnehållet"
det är möjligt att detta bara är ett skrivfel men maginnehållet är för mig magsäcken det är i grovtarmen som pH sjunker pga feljäsning
"Hur fångmekanismen aktiveras vid bete vet man inte, men vissa tecken tyder på att det är vårgräsets på verkan p å hormonsystemet som utlöser fång"
Jag tycker att detta är en ganska vag formulering. Vaddå för hormonsystem? Man är nog ganska överrens om att det är höga halter av lättlösliga kolhydrater dvs socker och fruktaner som är anledningen till att gräs kan utlösa fång. Socker höjer insulinhalten vilket kan vara farligt för en häst med anlag för insulinresistens. Insulin är ju ett hormon men då kan de väl skriva det? Fruktan orsakar feljäsning i grovtarmen vilket så småningom leder till att endotoxiner dvs gifter från bakterier kommer ut i blodet och sena sätter igång upplösning av lamellerna. Det har nog inte så mkt med hormoner att göra. Sedan finns det teorier om att även fruktan kan höja insulinhalten men det påverkar antagligen bara IR hästarna.
"Regelbundet arbete på hårt underlag eller felaktig skoning anses också vara en rela tivt vanlig orsak till f ång. Troligen är det sammanpressningen av hovens vävnader som är skadlig. Denna typ av fång förekommer särskilt ofta hos travare, eftersom dessa arbetar i hög fart på relativt hårt underlag."
Detta är kanske möjligt. Men jag hade gärna velat se ngn referens på detta.
"Kallt vatten och behandling med vissa medicinska preparat ökar frekvensen av fång. Vissa kortisonpreparat har denna effekt. Troligen är verkningsmekanismen att söka i den kemiska påverkan på tarmens flora av mikroorganismer"
Jag vet inte hur kallt vatten skulle kunna orsaka fång. Det är säkert inte ngt som är "bevisat". Forskarna menar att det finsn en koppling mellan blodkärlens utvidgning och sammandragning och fång. Men jag undrar om det verkligen är visat att kallt vatten ger fång. Man behandlar ofta förstadiet till fång och även det akuta stadiet gnm att kyla med kallt vatten.
Anledningen till att kortisonpreparat kan ge fång är vad jag har förstått att kortison går in och blockerar i den reaktionskedja i cellerna som ska svara på insulinets signaler dvs upptaget av glukosen förhindras och hästen riskerar att bli tillfälligt insulinresistent.