Foder med högt proteinvärde

Sv: Foder med högt proteinvärde

Jag har inte köpt det än så jag vet inte. Men jag gissar att det är pellets.

Åh tackar så mycket. Har du någon erfarenhet av fodret? Vad tycker du om det i så fall?
Eller har jag frågat det innan? Har lite svårt att komma ihåg vad jag redan sagt.:angel:

Jag tycker det är bra till hö med låga proteinvärden. Jag har kört med det i 5-6 år nu, och jag har en välmusklad häst. Vi behöver inte mera Mj så det passar bra. Jag behöver bara ge 0,2-0,3kg per dygn för att få en optimal foderstat.

Låter ju bra. Kommer ge det av samma anledning, alltid skönt att höra vad andra har för erfarenheter av saker och ting.

Tack så mycket.

Är inte allt från krafft pellets om inget annat anges? Så har det varit med allt foder jag sett från dem hittills iaf.:p

Såg att du redan fått svar

*Puttar*

Inga fler som har något att bidra med???
Det måste väl finnas någon som fodrar med ex. soja? Linfrökaka? Potatisprotein? Andra Lusernprodukter?

Lucern är ju inget proteinfoder i mina ögon, 115-130 smrp är inget alternativ för mig. Drar med sig för mycket MJ.

Märke/namn? Dangrönt Green-Power alfa alfa och Soja
Hur mycket energi innehåller det?
Alfa alfa -7,5 mj - soja- 12,6mj
Hur mycket protein innehåller det?
Alfa alfa - 116 - Soja - 380
Hur utfodras det (som kraftfoder? Grovfoder? Pellets? Kuber? Blött? Torrt? etc)? Alfa alfa - grovfoder - Soja- beror på om hästen tycker det är smakligt eller inte, kommer ev ges uppblött med lite alfa alfa
Fördelar? lång tuggtid - bra för magen
Nackdelar?lång tuggtid - hästen ska vara på lösdrift, och kommer vara tvungen att fodras inne lr bindas upp

Så, vad fodrar ni med för att höja proteinet?
Märke/namn? Precis börjat med Kvarnby Lucernpellets, hade tidigare Green Power Alfa
Hur mycket energi innehåller det? 8,0 MJ
Hur mycket protein innehåller det? 170 gr varav 150 g smrp
Hur utfodras det (som kraftfoder? Grovfoder? Pellets? Kuber? Blött? Torrt? etc)? Står att det kan ges tort, men jag blöter det.
Fördelar? Tycker det är ett bra proteinvärde gämfört med andra lucern. Ganska bra pris.
Nackdelar? Hästen är inte så himla förtjust i det. Har han inget annat att äta pillar han i sig det så småningom, men tar alltid hösilaget först.
Finns inget magnesium i det. Men har fixat till mineralvärderna med hjälp av en mineralblanding.

Har ni något förslag på vad man kan blanda lucernen med, för att få den mer smaklig?

Och hur fungerar det med energin? Min häst är lite smålat (till och från), och han får nu lite för mkt energi mot vad han behöver. Finns det något jag kan ge så han får lite mer energi i ridningen, eller blir han bara tjock då eftersom han redan får så mkt energi? Eller hur fungerar det?

Såg nu på kvarnbyfoders hemsida att de har ett mineralfoder som heter Vitafor Protein-Mineral. Innehåller 300 gr smrp och 9,1 MJ. Kanske kan vara något för någon?

Kl

Någon som vet priset för en säck Vitafor Proteinmineral?
Det låter ju onekligen som ett bra alternativ om man saknar protein, om det inte är svindyrt...

Krafft Protein
10 Mj
330 smrp
Pellets
Fördel, man behöver inte ge så stor mängd för att få effekt.
Nackdel, priset kanske. Men hellre det än nya täcken od.

Vad är detta gjort på?
Innehåller det mycket stärkelse? Socker? Melass?

Lucern är ju inget proteinfoder i mina ögon, 115-130 smrp är inget alternativ för mig. Drar med sig för mycket MJ.

Passar det in i övriga foderstaten tycker jag det kan vara ett vettigt alternativ för att ge mer protein i 'grovfoderform', men ja ibland kan det bli för mycket energi med det och det är ju dyrt för att använda som grvodfoder.

Använd vår vän Google och sök på "Vitafor Proteinmineral" :) Jag fick några träffar med exempelpriser.

M-oaa

Liknande trådar

Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 794
Senast: mackan
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll? Har ett silage med skyhögt...
Svar
16
· Visningar
1 719
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar