Foder med högt proteinvärde

Iser

Trådstartare
Jag vet att det finns många trådar om proteinfoder, men jag tänkte att man kanske kunde försöka samla dessa under en tråd, för att det blir mer överskådligt på det viset. Speciellt eftersom att det verkar som att de flesta har behov av ökat protein i år med tanke på hövärdena.

Så, vad fodrar ni med för att höja proteinet?
Märke/namn?
Hur mycket energi innehåller det?
Hur mycket protein innehåller det?
Hur utfodras det (som kraftfoder? Grovfoder? Pellets? Kuber? Blött? Torrt? etc)?
Fördelar?
Nackdelar?

Sv: Foder med högt proteinvärde

Märke/namn?
Dangrönt Green-Power alfaalfa (melassfritt lucernhack)
7,5 mj
116 g smrp
Hur utfodras det (som kraftfoder? Grovfoder? Pellets? Kuber? Blött? Torrt? etc)? Jag ger det torrt som grovfoder.
Fördelar?
Tydligen väldigt smakligt;). Melassfritt = bra för fånghästar.
Nackdelar?
Inga direkt som jag kan komma på. Lite svårt att blöta om man skulle vilja blanda i mineraler eller dylikt.

Utöver hö/hösilage, så mycket hästen kan få i sig och om det ändå inte räcker till så ger jag lucern.

Just nu ger jag även hippo alfa eftersom hon tröttnade på lucernet.
Lucern har jag valt att ge som hackat strö. Alfan är pellets.

Krafft Protein
10 Mj
330 smrp
Pellets
Fördel, man behöver inte ge så stor mängd för att få effekt.
Nackdel, priset kanske. Men hellre det än nya täcken od.

Märke/namn?
Dangrönt Green-Power alfaalfa (melassfritt lucernhack)
7,5 mj
116 g smrp
Hur utfodras det (som kraftfoder? Grovfoder? Pellets? Kuber? Blött? Torrt? etc)? Jag ger det torrt som grovfoder.
Fördelar?
Tydligen väldigt smakligt;). Melassfritt = bra för fånghästar.
Nackdelar?
Inga direkt som jag kan komma på. Lite svårt att blöta om man skulle vilja blanda i mineraler eller dylikt.

Jag ger också en del Green Power alfalfa men tycker att det har en ganska stor nackdel som bara blir större och större
PRISET

Håller med! Men just nu ger jag bara ett halvt kilo om dagen, och då är det överkomligt. Vill ju helst ha hack i stället för pellets, för det tar lite längre tid att leta upp och äta:D.

Jag ger också bara ett halvt kilo - ett kilo om dagen. Hon får ett kg - ett och ett halvt kg lusernpellets också, alltså två kg lusern. Pelletsen är nästan lika dyra nu de också.
Men vad gör man?

Märke/namn? Hestekraft
Hur mycket energi innehåller det? 12,7
Hur mycket protein innehåller det? 135 smältbart
Hur utfodras det (som kraftfoder? Grovfoder? Pellets? Kuber? Blött? Torrt? etc)? En supersmarrig blandning av en massa gott som luktar helt underbart! Innehåller t.ex. majs, lucern, vetekli, sojaolja, örter och popcorn! Ges som det är men jag har givit det med kornkross och lucern.
Fördelar? Hästen älskar de, det räcker med att bara ge "HK" om det passar, ger otroligt fina hästar i hull och päls och håller sig fräscht länge.
Nackdelar? Kanske inte går att få tag i överallt

Kan ju visa vad "HK" gjort med min pålle.
December, precis börjat fodra med HK
25283007.jpg

April
26906674.jpg

September,har haft 3 månaders vila, 2 av dem som konvalicent med boxvila och sjukhage.
29193258.jpg

Vilken skillnad på hästen....
HK tycker jag e bästa fodret, men här i Sthlm går det inte att få tag på längre ( på ett s midigt sätt)

Märke/namn?Kvarnby Proteinmineral
Hur mycket energi innehåller det?9.1 MJ
Hur mycket protein innehåller det?300g/kg
Hur utfodras det (som kraftfoder? Grovfoder? Pellets? Kuber? Blött? Torrt? etc)?Ska inte börja med det förrän i vinter, men pellets tror jag.
Fördelar?Innehåller både protein och mineral, passade vår foderstat väldigt bra. Blir billigare för oss än att köpa protein och mineral separat och slipper blanda.
Nackdelar?
Vet inte än, men jag hade föredragit om det inte var pellets.

Om någon vet något mer om detta fodret så får ni gärna dela med er.:laugh:

Har du mineralvärdena på detta också? Jag hittar inte dom på hemsidan. Vet vad det innehåller? Inget melass va?

Har du mineralvärdena på detta också? Jag hittar inte dom på hemsidan. Vet vad det innehåller? Inget melass va?

Om det är Vitafor så innehåller det:
Proteinmineral

Vitafor Proteinmineral tillgodoser mineraler, vitaminer, spårämne och protein i foderstaten. Tack vare en höjd proteinnorm kommer fler hästar att behöva tillskott av protein. Särskilt gäller detta grupperna digivande ston och unghästar. Men även äldre hästar kan vara i behov av protein i foderstaten. Vitafor Proteinmineral passar alla typer av hästar. Proteinkällorna är av mycket hög kvalité bl.a. används potatisprotein i produkten.

Mineraler
Kalcium (Ca) g/kg 33
Fosfor (P) g/kg 11
Kalcium/Fosfor-kvot 3
Koksalt (NaCI) g/kg 100
Natrium (Na) g/kg 40
Magnesium (Mg) g/kg 5

Vitaminer
Vitamin A IE/kg 144 000
Vitamin D2 IE/kg 14 400
Vitamin E mg/kg 3 000
Vitamin K3 mg/kg 40
Vitamin B1 (tiamin) mg/kg 145
Vitamin B2 (riboflavin) mg/kg 145
Vitamin B6 (pyridoksin) mg/kg 80
Vitamin B12 (cobalamin) mg/kg 1
Folsyra mg/kg 80
Pantotensyra mg/kg 145
Niacin mg/kg 300
Biotin mg/kg 4

Spårämnen/Mikromineraler
Jod (I) mg/kg 4
Selen (Se) mg/kg 6
Järn (Fe) mg/kg 150*
Kobolt (Co) mg/kg 4
Koppar (Cu) mg/kg 300*
Mangan (Mn) mg/kg 700*
Zink (Zn) mg/kg 1 200*

Omsättbar Energi MJ/kg 9,1
Smältbart råprotein g/kg 300
* Varav 1/3 är organiskt bundet

Jag ska göra min egen foderplandning i år:D Hittde inget som passade vårt hö och plånbok nu när det är tre hästar varav en dräktig och en behöver havrefritt samtidigt som det behövs mer fosfor och protein.

Ska blanda lucern:vetekli:linfrökaka 3:2:1

Blir värdena 9.4 Mj, 132 g smrp, 7 Ca, 5.6 P i mitt lilla foder. Ska blanda allt i en tunna så slipper man pyttsa med smågrejer så fasligt.

Passar perfekt som enda komplement till höet vi har (8.5 Mj, 40 g smrp och 3.8 Ca, 1.7 P). Ska lägga till lite havre till två av dem bara. :laugh:

Märke/namn? Krafft Groov 125
Hur mycket energi innehåller det? 10,0 MJ/kg
Hur mycket protein innehåller det? 125 g/kg
Hur utfodras det (som kraftfoder? Grovfoder? Pellets? Kuber? Blött? Torrt? etc)? Det är pelleterat och jag ger det torrt.
Fördelar? Hästen älskar det, märker stor skillnad på kort tid i hullet.
Nackdelar? -

M-oaa

Kollade på Åsebros hemsida, men de säljer ju andra foder med förutom sitt egna. Som jag uppfattade det så är det bara översta lådan som är Åsebrofoder, resten av fodret de säljer har ju andra rubriker, typ stråfoder och mineralfoder. Där finns bland annat detta.

Bilden på Åsebros hemsida var väldigt liten, så det syns inte riktigt där, men om man tittar på en större bild av "säcken" så står det Kvarnbyfoder längst ner. Det ser ut som ett svart blurrigt sträck på åsebros hemsida.

Så jag gissar att det är Kvarnbyfoder som säljer det. Men visst är det samma och det hette visst Vitafor såg jag :)

Har du någon erfarenhet av fodret så är jag väldigt intresserad!

Senast ändrad:

Jag tänkte väl att det var vitafor, jag kunde inte hitta det på kvarnbyfoders hemsida;)
Nej jag har ingen erfarenhet av det, dock har jag tänkt prova det i år eftersom det matchar övrig foderstat väldigt bra så jag hoppas att det är smakligt så att hästarna äter det.

Ok, det passade oss bra också, så jag hoppas de tycker om det. Iofs äter våra det mesta, men man vet ju aldrig.

Det ligger under Produkter- Häst - Mineralfoder. Längst ner på sidan för mineralfoder. Ifall du ville kolla, det står iofs i stort sett samma som på åsebros hemsida.

När börjar du ge fodret? Börjar du tidigare än oss får du gärna slänga in en kommentar.:laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 794
Senast: mackan
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll? Har ett silage med skyhögt...
Svar
16
· Visningar
1 719
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar