foder jäst vs vanligt jäst?!!

V

validiin

fick just dagens chock när jag hörde att en kompis till mig har börjat ge sin häst jäst, alltså helt vanlig kron jäst ett halvt paket om dagen :rofl: detta hade equiterapeuten rekomenderat för att hästen var något muskel fattig bak.

är det någon annan som har hört om detta eller själva ger jäst?

har till och från gett mina hästar foder jäst som kompliment i foderstaten, tycker att de är bra för tarmar/mage, hull, hårem muskelbyggnad etc. ska vanlig jäst ge liknade resultat eller är det enbart muskeluppbyggande...???

Sv: foder jäst vs vanligt jäst?!!

Sök här på buke på bakjäst så kommer du att få läsa mycket positivt om bakjäst, som dessutom är ett billigt tillskott!

fick just dagens chock när jag hörde att en kompis till mig har börjat ge sin häst jäst, alltså helt vanlig kron jäst ett halvt paket om dagen :rofl: detta hade equiterapeuten rekomenderat för att hästen var något muskel fattig bak.

är det någon annan som har hört om detta eller själva ger jäst?

har till och från gett mina hästar foder jäst som kompliment i foderstaten, tycker att de är bra för tarmar/mage, hull, hårem muskelbyggnad etc. ska vanlig jäst ge liknade resultat eller är det enbart muskeluppbyggande...???

På rekommendation av min veterinär så ger jag min shettis bakjäst varje dag för att hålla magen i schack.

/Lizzie

När min shettis hade fång så fick hon ett halvt paket vanlig jäst varje dag för att hjälpa hennes mage att hålla sig i trim.

/M

Bakjästen innehåller levande jäst som aktivt hjälper tarmens bakterieflora, foderjästen är död och tillför i princip bara vissa proteiner och vitaminer. Det kan iofs också hjälpa magen, men inte riktigt på samma sätt som den levande jästen.

Att jästen skulle ge muskler känns dock lite tveksamt. Kanske är tanken att jästen ska hjälpa hästen att tillgodogöra sig det övriga fodret bättre?

o varför ger man jäst till hästar??????

Min shettis fick fång och enligt veterinären så hjälper vanlig bakjäst till med att hålla mage och tarmar i shack. Det är större risk för en ponny med mage i olag att få fång än om magen är i bra trim.

Bakjäst hjälper även stora hästar med att hålla magen i bra trim.

/Lizzie

Vi ger vanlig jäst 1/2 pkt om dagen för magen ,har inte hört att det skulle vara bra för ngt annat.

hur får ni i era hästar jästen?? min ponny har fång nu o vi har försökt idag med gästen o hon vill inte äta den,,,, o jag vill knappast ge massa foder för att blanda i,,, med tanke på hennes fång?? hjälp

Jag har gett den tillsammans med betfor och lusern till min fånghäst.

Jag ger för närvarande min ena häst 1/2 paket bakjäst om dagen eftersom hon har varit lite besvärlig med magen sedan hästarna kom hem från betet.

Lägger jag jästen ren i krubban så stenvägrar hon att äta det. Men häller jag på lite rejält uppblött betfor så att jästen löses upp i betforvattnet så slinker allt ner utan problem!

Att ge en fång ponny betfor är de inge fel på!

Har själv en fångponny som fick betfor.

Lägg i jästen i torr betfor! Häll på vatten - låt stå.

Rör runt innan du ger maten.

Då borde den äta.

hur får ni i era hästar jästen?? min ponny har fång nu o vi har försökt idag med gästen o hon vill inte äta den,,,, o jag vill knappast ge massa foder för att blanda i,,, med tanke på hennes fång?? hjälp

Min shettis, som haft fång i somras, får 100 gram torr betfor. Lägger bakjästen i beforen vid servering. Ger jag endast jästen så vägrar hon äta den. Men i betforen så slinker jästen ner.

/Lizzie

Det är inte skadligt på något sätt att ge hästen jäst?
Vad kan vara lagom för ett varmblod på ca 163 cm? Ett helt eller halvt paket?

Beror ju på varför du ska ge..

Problem med magen så kanske en kur på ett paket om dagen..
Underhåll så kan det räcka med ett halvt paket.

Du har redan fått förklaringen till varför det är bra att ge jäst.

Att det skulle vara bra för att bygga muskler undrar jag förstås. I alla fall inte om hästen redan har en fungerande tarmflora.

Då kan man undra vad det är i jästen som ger denna effekt?
Jag antar att det inte är helt orimligt men undrar ändå.

Det enda jag kan tänka mig är att ET rekommenderade jäst för att hästen behöver b-vitaminerna för muskelbyggnaden, men har hästen en bra tarmflora ska ju inte b-vitaminet brista.

Men jag hade gärna hört en motivering.

bygga muskler kräver protein och träning, det är varken dera i nämnvärd utsträckning i jäst.

vi ger våra hästar 1 jäst tärning i maten (vanlig jäst) fungerar jättebra! både för magen och hovarna, pälsen m.m. det är överlägset bäst, brukar ge majsolja & filmjölk också om de har problem med magen

Hur mycket majsolja och filmjölk ger du när hästen har problem med magen? Blandar du eller ger du antingen fil eller majsolja? Spelar det någon roll om det är brödjäst eller till sötdeg?

Liknande trådar

Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
3 025
Senast: fleur
·
Foder & Strö Har fått rådet att ge mina hästar vanlig bakjäst. Ett halvt paket var i 4 dagar. De är islandshästar, så de är inga stora hästar...
Svar
4
· Visningar
1 622
Senast: Taefill
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 405
Senast: Madick
·
M
Foder & Strö Har en 24-årig valack som just buköppnats (med gott resultat) och fått en bit av tunntarmen avlägsnad (pga ett lipom som snurrat sig om...
Svar
9
· Visningar
1 626
Senast: MissInterpreted
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025